Mijn tweede sessie is helemaal op de vijfde verdieping. Waar ik zwaar ademend en net op tijd aankom voor de presentatie van Marc Feitsma (Manager Internet & Social Media Randstad) en Tessa Witte (evangelist Social & New Media Randstad Nederland) over: Hoe neem je een grote traditionele organisatie mee in de wereld van social media?
En voor wie het nog niet heeft begrepen, die grote, traditionele organisatie is natuurlijk Randstad. Wie had dat vijftig jaar geleden kunnen denken toen Goldschmeding nog uitzendkrachten rondfietste (volgens de reclame althans). Maar nu heeft Randstad een heus project nodig om de club mee te krijgen in de magische, nieuwe wereld van social media. En over dat project gaan Feitsma en Witte dus vertellen. Ssst…
Feitsma trapt de sessie af met een sollicitatiebrief van Leonardo da Vinci. Zo pak je de aandacht van een publiek wel. Niet de mijne want ik was nog bezig om mijn electriciteitstoevoer zeker te stellen. En dat is niet erg, want vervolgens gaat hij door met een kort historie van Randstad waar, jawel, Goldschmeding op de fiets voorbij komt.
Tip tussendoor: Nieuwe Randstad Werkmonitor (komt uit in april) gaat over het zoekgedrag van jongeren. Waarbij deze doelgroep aangeeft dat zij een nieuwe baan via social media zouden zoeken. Waarbij lager opgeleiden zelfs nog hoger scoren.
Maar die doelgroep vereist natuurlijk ook aan de kant van Randstad een ‘andere’ intercedent/e. Randstad heeft hiervoor een strategie met ‘mijlpalen’:
- 2010 Analseren
- 2011 Informeren/Verankeren
- 2012 Integreteren
En die strategie identificeert de volgende kansen middels social media:
- Werving kandidaten
- Klantenbinding
- Co-creatie
- Branding
- Reputatiemanagement
Maar naast kansen zijn er ook eisen die Randstad in dit verband wenst te stellen:
- Policy
- Wildgroei begeleiding
- Focus op kanalen
- Verwachtingsmanagement
- ROI (jawel, het is een beursgenoteerd bedrijf)
Randstad heeft 2.500 medewerkers; 80% daarvaan is al aanwezig op sociale media. Maar is er een grote behoefte aan inhoudelijk kennis, gereedschappen en gedragsregels. Overigens is sinds kort de algemeen directeur van Randstad Nederland ‘om’. Hij twittert. En daarmee heeft Randstad in ieder geval een inktvlekje aan de top. Nu eens kijken naar zijn uithoudingsvermogen.
Als eerste initiatief is in de realisatie richtinig tweede mijlpaal (informeren/Activeren) Yammer geintroduceerd. Via ambassadeurs is er een groei van de Yammer ‘populatie’ gerealiseerd.
Een tweede initatief was een Hyves pagina om een dialoog met (potentiele) call center medewerkers. Deze Hyve, Ikspreekhonderdmensenperdag, is in samenwerking met Hyves opgezet. Voor de hoog-transactionele wereld van call-centers is deze Hyve niet bedoeld, het is eerder bedoeld om de doelgroep te ‘binden en te boeien’. Die ook geholpen kunnen worden aan een baan bij een call center. Een interessante spagaat waar call center intercedentes niet direct warm voor lopen.
Uit de geanimeerde discussie met de zaal blijkt dat er heel wat interesse in het hoe en wat van dit soort initiatieven. En dat er heel wat wegen naar Rome kunnen leiden. Overigens heeft Randstad al 40, niet-succesvolle, Hyves initiatieven achter de rug.
Een doelstelling is voor 2011 is om 90% van de medewerkers social media vaardig te krijgen. De focus is op Hyves, Twitter, Facebook en LinkedIn, waarbij medewerkers zichzelf kunnen testen op ‘podiumnabijheid’. Oftewel: welk netwerk past het best bij mij? Ondertussen hebben 500 medewerkers de test gedaan.
Randstad gaat ter ondersteuning een social media platform hub bieden voor de eigen medewerkers. En tevens zijn er richtlijnen voor social media gebruik. Die ga ik nog proberen te scoren. Net als een sneak view van die test. To be continued…
Sven
says:Snelle verslaggeving 🙂 de Hyves is hier te vinden: https://ikspreek100mensen.hyves.nl/