Op RecruitmentMatters wordt de laatste tijd veel geblogt over Linkedin en dat is logisch. We vragen ons af of Linkedin ‘just another cv board’ wordt, waarom je opeens moet betalen om tweedegraads contacten te benaderen en of de drive om cash te verdienen nu de beursgang eraan komt het hele concept misschien wel de nek omdraait.
Gistermiddag sloot ik, om 17.00 uur Nederlandse tijd aan bij een webseminar van LinkedIn met als titel: ‘How Agency Recruiters Gain a Competitive Edge with LinkedIn’. Op sommige vragen heb ik antwoord gekregen. Wil je het uit eerste hand horen, volgende week donderdag is er weer een webseminar.
Wat ben ik allemaal te weten gekomen:
Allereerst kwam er een poging om mensen als Marc Drees gerust te stellen: LinkedIn wordt, aldus de seminarleidster, geen gewone CV board want mensen komen naar LinkedIn om kennis te delen en te netwerken, niet om zich kandidaat te stellen voor vacatures of projecten. LinkedIn heeft daarom een ander publiek dan Monsterboard of Careerbuilder (het was een US presentatie). In vergelijk met CV boards kent LinkedIn veel meer passieve kandidaten en ze daagde ons uit om een selectie te maken uit de CV’s van Monster en te checken of die kandidaten ook op LinkedIn staan (dat doe ik niet, ik weet het antwoord al).
Om de kwaliteit van het netwerk te bewaken wordt het benaderen van kandidaten buiten de eigen directe contacten gelimiteerd en krijg je als Recruiter maximaal 50 beantwoorde Inmails per maand. Stuur je een Inmail naar iemand en wordt die niet beantwoord, dan telt die niet mee. Op de vraag van iemand uit Zweden (vanuit heel de wereld werd meegedaan) of je de database ook kon mailen met commerciële boodschappen was het antwoord vrij bits: ‘No, and we are not a database!’
Dan de tools die je als agency recruiter krijgt:
- Volledige toegang tot het gehele netwerk !!!
- Volgen van vacatures van bedrijven die je volgt.
- Verbeterde vacatureplaatsing (betere interface)
- Jobs kunnen worden geadverteerd op de homepages van mensen die aan je searchcriteria voldoen
- Suggestie van mogelijke kandidaten op basis van je criteria
- Het profiel van de Recruiter en de Hiring manager van de klant vindbaar ‘achter’ de job (dat vind ik een hele leuke, het is dus zichtbaar wie met wie zaken doet en of dat exclusief is. Ik vrees echter dat de dame in kwestie hier een feature van de corporate services benoemde. Het ging vrij snel, wie sluit donderdag aan om mij te checken?)
- Searches kunnen gesaved, resultaten naar clipboards of Excel sheets e.d. geexporteerd (en dus geimporteerd in je ATS)
- Search resultaten worden uitgebreider getoond (Een soort CV schermpje wordt gemaakt met de highligts van de kandidaat kort onder elkaar)
- Je kunt met meerdere recruiters voor dezelfde job searchen en de resultaten delen en zorgen dat je niks dubbel doet
- LinkedIn biedt (nog) geen volledig ATS of CRM pakket, maar wel een agendafunctie (het voorbeeld wat ze gaf was wel aardig: als een kandidaat eerst zijn bonus over vorig jaar wil afwachten en dan gaat solliciteren, dan kun je een reminder voor jezelf in LinkedIn zetten). (Mijn persoonlijke voorspelling: volgend jaar hebben ze een volledig ATS Pakket, sterker dan carerix, otys en salesforce.com bij elkaar)
- Search alerts en nieuwe kandidaten voor bestaande searches
- En last but not least en daar stond ik echt van te kijken: de resultaten van de searches worden gekoppeld als contacten van het bureau en niet aan de account van de consultant. Uiteraard blijven de persoonlijke contacten van de consultant wel aan zijn persoonlijke account ‘hangen’.
Het was een interessant uurtje en ik ben onder de inruk van de mogelijkheden. Wat dit gaat betekenen voor de bureauwereld zal nog moeten blijken. Feitelijk werkt straks elk bureau en elk bedrijf met hetzelfde bestand en dezelfde toegangsmogelijkheden. Dat betekent dat de persoonlijke kwaliteiten van de Recruiter, meer nog dan voorheen, de doorslag geven in succes in de arbeidsmarkt. Klopt die analyse?
Ik deel de geruststellende mededeling vooraf niet. Ik ken geen Recruiter die zich laat beperken doordat zijn Inmails ‘op’ zijn. Naam, werkgever en regio zijn al genoeg gegevens om iemand op andere manieren te vinden. Of je nodigt je iedereen die je tegenkomt uit in een groep (Iedereen Elke Dag Plezier bijvoorbeeld), dan kun je (althans nu nog) gratis rechtsreeks met ze mailen. En zo zijn er nog wel meer truckjes. Een hele grote openbare database met kandidaten en agency recruiters die terughoudend moeten doen omdat anders de kandidaten geïrriteerd raken? Ik ben benieuwd.
Jorn
says:Ook wij hebben deze functionaliteit mogen gebruiken. Ik deel de mening van Wessel, alles wordt vanuit 1 persoon verstuurd en dat is niet zo handig. Het account brengt wat extra functionaliteit met zich mee, het grootste voordeel is het aantal InMails t.o.v. het basic account. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik tot nu toe (even de laatste ontwikkelingen op LinkedIn gebied uitgesloten) weinig voordeel heb ervaren, behalve een uitgebreidere zoektocht met bijbehorende uitkomsten.
Voor het contacteren van mensen is vaak wel een andere weg te vinden.
Wessel
says:Ha Michiel,
Wij werken al met een dergelijke recruiterseat. Biedt zeker een aantal mooie extraatjes. Alleen is de recruiterseat aan één profiel gebonden. Met meerdere recruiters zoeken is zeker een optie, alleen moet je dan ook meerdere recruitment seats afnemen. Een dure aangelegenheid!
Wij hebben dan dus 1 recruitersseat met meerdere recruiters; alle InMails worden dus ook uit naam van één persoon gestuurd…
Een corporate recruitment seat bestaat dus niet en is in mijn ogen het grootste aandachtspunt (uit een commercieel oogpunt begrijp ik dit zeker!)
michiel
says:Bas,
aardige suggestie van die Spam knop. LinkedIn heeft een ideeenbox, dus wie weet.
Van dat ATS, tja, niemand kan de toekomst voorspellen, maar het lijkt een logische stap. Zeker als je dan als agency de mogelijkheid aan kandidaten biedt om hen die nog geen LinkedIn profiel hebben (in Nederland ken ik ze niet…) uit te nodigen om ipv een open profiel in te vullen een afgesloten profiel in LinkedIn te maken. Dan is een kandidaat altijd up to date bij de bureau’s waar hij contact mee heeft.
De gedachte komt voort uit mijn idee dat de bron van kandidaten (LinkedIn) en het ATS koppelen efficiencyvoordeel op zou moeten leveren en er ook al bedrijven zijn die dit geprobeerd hebben (bv Stepstone)
Anyway, time will tell.
Bas van de Haterd
says:50 beantwoorde inmails. Dat is dus volgens mij de omgekeerde wereld. Je zou als Linekdin moeten stellen: 50 onbeantwoorden inmails, en dan mag je nooit meer iemand inmailen! Dat zou effectief zijn, dan geef je namelijk de kandidaat de mogelijkheid om de kwaliteit van de recruiter te bepalen. Of eigenlijk moet je het niet om het antwoord doen, maar een ‘spam’ knop erbij doen. 50 keer en je mag een jaar geen inmails meer sturen.
Die ATS functionaliteit? Ik weet het niet. Je kan dan enkel de mensen in Linkedin koppelen en dat is lang niet iedereen. De CV’s zijn vaak niet zo uitgebreid, ik betwijfel of ze heel snel op het gewenste niveau zitten, hoewel je het niet weet. Het zou best kunnen.
Pien
says:Dag Bas,
Terechte opmerking van jou, want zo kunnen onzorgvuldige bulkmailers LinkedIn om zeep helpen. Dit zou doodzonde zijn, wij vinden LinkedIn een daadwerkelijke “game changer”…
Er is echter al een “Inmail Feedback Score” per Recruiter: aan iedere kandidaat wordt gevraagd de ontvangen Inmail te beoordelen op relevantie. Dit geeft LinkedIn in principe nu al de mogelijkheid om de kwaliteit van de Recruiters te handhaven. Ik hoop dat ze deze al bestaande functionaliteit gebruiken bij deze nieuwe ontwikkeling.
Gijs Bos
says:hij doet het (, maar nog niet geluisterd)
michiel cobben
says:Ik kreeg nog een mailtje van LikedIn met de uitzending, ik denk dat je zonder Login erin kan:
https://linkedinwebinar.webex.com/ec0605lb/eventcenter/recording/recordAction.do;jsessionid=TQ6nNDwRhmKSf7GtjKy2ZFwk41vPtWFxTNS5NLG2BQ2cY3wk6LTp!337570322?theAction=poprecord&actname=%2Feventcenter%2Fframe%2Fg.do&mkt_tok=3RkMMJWWfF9wsRolvavOZKXonjHpfsX64%2B0uWqG1lMI%2F0ER3fOvrPUfGjI4DTstkI%2FqLAzICFpZo2FFUE%2B6eeYRJ9A%3D%3D&renewticket=0&renewticket=0&apiname=lsr.php&actappname=ec0605lb&entappname=url0107lb&needFilter=false&&isurlact=true&rID=3377377&entactname=%2FnbrRecordingURL.do&rKey=f98190ad1348d335&recordID=3377377&siteurl=linkedinwebinar&rnd=0560652219&SP=EC&AT=pb&format=short