De feiten over campagne ydeal: dag 37; circa 3.000 bezoekers op mijn site; circa 200 views in de laatste 24 dagen op mijn LinkedIn-profiel; eerste ydeal-gesprek niets opgeleverd, tweede ydeal-gesprek wordt vervolgd, derde ydeal-gesprek komt er aan. Nog 37 dagen te gaan
De tweede lijn biedt aanknopingspunten als er een concrete vacature ligt. Bij een concrete vacature hoort meestal een vaste procedure van solliciteren met meerdere kandidaten. Deze worden gevonden binnen het eerstelijnsnetwerk (doorschuiven van functie), waardoor functies in het lagere segment vrij komen. Deze functies worden vervolgens meestal ingevuld met afgestudeerden. Voorlopig heeft de tweede lijn mij nog niets opgeleverd, maar deze is nog niet uitgeput.
Na twee concrete gesprekken in de 8 weken dat ydeal bestaat, kan ik concluderen dat het netwerk dat ydeal bereikt heeft, minder heeft opgebracht dan verwacht. Ik durf dan ook de volgende conclusies te trekken:
- Een campagne als ydeal krijgt vooral aandacht in de recruitmentbranche vanwege de nieuwe vorm van solliciteren (red. solliciteren 2.0). De media en de bouwbranche hebben niet gereageerd op ydeal. Gezien de circa 30.000 werkelozen uit de bouw die een nieuwe baan zoeken, had ik gehoopt dat ik met ydeal niet langer anoniem zou zijn en dat ze voor mij in de rij zouden staan.<
- Ik merk dat de bouwbranche met het vinden van medewerkers geen enkel risico neemt. De kandidaat dient uitstekend aan te sluiten op alle harde eisen, en deze kandidaat wordt gevonden dankzij de crisis. De architectenbranche zoekt nauwelijks nieuwe collega’s, maar wel stagiaires om te kunnen blijven concurreren met zzp-ers.
- Detacherings- en Werving & Selectiebureaus bieden mij de meeste concrete vacatures en gesprekken. Ook daar geldt dat de ideale kandidaat makkelijker te vinden is, ook zonder deze intermediair. Werkgevers schakelen deze dienst minder in vanwege de kosten en het grote aanbod.
- Een interessante redenering is dat vanwege het feit dat ik met ydeal een hele grote groep aanspreek, het risico bestaat dat mensen zich individueel minder aangesproken voelen omdat ze denken dat een ander hier wel actie op onderneemt. In de psychologie noem je dit ‘social loafing’.
Komende maandag heb ik een derde ydeal-gesprek met een nieuwe werkgever. Geweldig nieuws. Als het aan mij ligt ben ik vóór 1 mei weer aan het werk. Wacht niet langer en maak een afspraak. De teller tikt door en ik ben over circa 32 dagen weer aan de slag. Misschien wel bij u.
Chris Stapper
says:Misschien is het goed om ook dit artikel te ondertekenen met “Jasper Selten”, om nog verder uit te anonimiteit te treden? 🙂