Jobselectie maakt (bijna) alles gratis

Logotype Jobselectie Sinds begin maart van dit jaar maakt vacaturesite Jobselectie onderdeel uit van de wekelijkse serie over de vacaturesite top 10. Deze tot voor kort volstrekt onbekende vacaturesite heeft zich met zevenmijlslaarzen een positie verworven in een markt die toch wel als overvol mag worden getypeerd. Zonder meer een knappe prestatie.

Die top 10 positie heeft de site overigens te danken aan het aantal vacatures op de site. Waarbij de keuze van Jobeselectie om vacatureplaatsingen gratis te maken ongetwijfeld heeft geholpen. En dat gratis model smaakt blijkbaar naar meer. Want Jobselectie gaat nu ook de toegang CV database volledig gratis maken.

Alles gratis? Nou, bijna. Het verdienmodel beperkt zich tot de premium placement mogelijkheid (om vacatures tegen betaling extra onder de aandacht te brengen). Wat natuurlijk niet in het belang van de werkzoekers is, maar dat terzijde. Laat ik het er maar op houden dat de schoorsteen ergens van moet roken.

Gratis toegang tot de CV database dus. Dat brengt de nodige risico’s met zich mee. Tenslotte kan dit bedrijven aantrekken die fatsoensregels aan de laars lappen, in ruil voor extra CV’s in de eigen database. De hoogste tijd voor een kleine Q&A met de eigenaar van Jobselectie, Vincent de Vlugt.

Waarom gaat Jobselectie toegang tot de CV database gratis aanbieden?
De CV database zal voor iedere werkgever en recruiter opengesteld worden, dus niet alleen voor bestaande relaties. De keuze is gemaakt in het belang van de werkzoekenden. Want zij plaatsen hun CV op Jobselectie.nl om gevonden te worden door bedrijven. Het is dan niet fair om vervolgens het geplaatste CV af te schermen voor de bedrijven die niet betalen maar misschien wel de ideale baan hebben voor de werkzoeker!

Op welke voorwaarden kunnen gebruikers gratis toegang krijgen?
Jobselectie wil groeien en kan uitsluitend samen groeien met relaties. Wij stellen het platform gratis beschikbaar en hopen vervolgens dat relaties ons helpen bij het promoten. De bedrijven die gratis toegang willen tot onze CV database verplichten wij tot het plaatsen van een link naar onze website zodat Jobselectie weer betere posities krijgt in de zoekmachines en zij uiteindelijk een hogere respons ontvangen op geplaatste vacatures.

Hoe ga je hiermee je omzet laten groeien?
Meer werkgevers en meer werkzoekenden aangezien het uitsluitend winnaars kent als wij het gratis aanbieden omdat wij geen beperkingen opleggen aan het gebruik van het carrière platform. Door het platform volledig gratis aan te bieden aan bedrijven en te ontwikkelen in het belang van de werkzoekenden zal het platform groter worden en meer waarde creëren voor gebruikers. Ik verwacht dat de bezoekers zullen toenemen en de bekendheid onder werkzoekenden en werkgevers vergroot zal worden. En meer bezoekers betekend meer waarde voor de gesponsorde vacatures.

Wat is de omvang van de CV database op dit moment?
Er staan momenteel meer dan 21.000 CV’s in de CV database. In de maand februari 2011 zijn er 6.699 nieuwe CV’s geplaatst.

Hoe ga je misbruik van de CV database voorkomen?
Hiervoor zullen we nu en in de toekomst een aantal stappen ondernemen:

  • De algemene voorwaarden worden aangescherpt en bedrijven die handelen in strijd met  deze voorwaarden wordt de toegang tot de CV database / website ontzegt. Wij verdienen straks niets meer aan de CV database en zullen er dus alles aan doen om de werkzoekenden te beschermen tegen misbruik. Welke regels dat zullen worden is voor mij moeilijk te zeggen aangezien de praktijk zal uitwijzen wat nodig is.
  • Daarnaast wil Jobselectie werkzoekenden in de toekomst de mogelijkheid geven om de bedrijven of specifieke recruiters te beoordelen waardoor het in hun eigen belang is werkzoekenden te behandelen zoals ze zelf ook behandeld willen worden. Het beoordelingssysteem zal ook van toepassing worden voor behandelde sollicitaties. Bedrijven die netjes en correct omgaan met werkzoekenden zullen daarvoor beloont worden en bedrijven die misbruik maken van het platform zullen daarvoor gestraft worden, want als een werkzoekenden afscheid neemt van Jobselectie.nl door ontevredenheid kennen we alleen maar verliezers.
  • Werkzoekenden kunnen via hun online profiel instellen aan wie het CV openbaar gemaakt moet worden en kunnen in de toekomst zelf handmatig bedrijven uitsluiten voor toegang. Werkzoekenden kunnen momenteel hun CV online en offline zetten & openbaar maken voor werkgevers of blokkeren. Daarnaast zullen we in de toekomst aan werkzoekenden de mogelijkheid geven om zelf specifieke bedrijven uit te sluiten die een account hebben op de website.

Hoe voorkom je dat werkzoekenden plat worden gebeld?
Werkzoekenden kunnen via hun eigen online omgeving zelf bepalen of zij hun CV online willen weergeven en welke bedrijven toegang krijgen. In de toekomst zal Jobselectie hen ook de mogelijkheid geven om bedrijven buiten te sluiten indien zij daar bijvoorbeeld slechte ervaringen mee hebben. Daarnaast is het voor bedrijven niet slim om te spammen omdat ze de kans lopen dat de toegang ontzegt wordt en dat werkzoekenden een slechte beoordeling geven.

Slotopmerkingen
Het is een bijzondere stap die Jobselectie neemt; en zeker niet zonder risico’s. Ik zie vooral de linkbuilding component als een mogelijk struikelblok. Want hoewel dit voor Jobselectie interessant is, is het maar zeer de vraag of intermediairs deze eis als voldoende waardevol zien in ruil voor gratis toegang tot de CV database. Tenslotte heeft de link geen enkel nut voor de bezoeker van de site van ene intermediair. Maar misschien onderschat ik het zuinigheidsgehalte van de gemiddelde Nederlandse intermediair…

Hoe het ook zij; De Vlugt en Jobselectie gooien een interessante knuppel in het hoenderhok van de commerciele vacaturesites. Het wachten is nu vooral op actie van de intermediaire wereld. Want bij een groeiend succes van Jobselectie krijgen de commerciele vacaturesites het nog moeilijker om het vacaturevolume van intermediairs te behouden. Die uitstroom is tenslotte al langere tijd bezig en de stap van Jobselectie kan dat proces nog wel eens gaan versnellen.

Als laatste een meer persoonlijke noot. Jobselectie heeft besloten om de Sollicatieklacht widget te gaan toepassen. Als eerste vacaturesite van Nederland gaat Jobselectie werkzoekers attenderen op de mogelijkheid om een klacht achter te laten in geval van een slechte online sollicitatie-ervaring. Daar ben ik bijzonder blij om. Ook al heeft het bijna drie jaar geduurd voordat een eerste site deze stap heeft genomen. Misschien gaan er meer vacaturesites volgen…

Geef een reactie

4 Comments
  • Chris Stapper
    says:

    Goed nieuws dus!
    Ik hoop dat dit freemium model gaat werken en dat er genoeg inkomsten uit de premium vacatures komen.
    Ik vraag me ook af of er een soort optimum is voor een freemium model. Of het bijvoorbeeld maar voor een bepaald percentage van de premium plaatsers interessant is om premium te plaatsen. En of dat percentage hoog genoeg is om het model in stand te houden.

    0
    0
  • frank
    says:

    Volgens mij is dit niet echt vernieuwend,zijn meerdere vacature sites die dit doen.grootste die ik zelf weet is banenmatch.nl en geeft zelf aan vacatures te hebben van 1100 werkgevers….

    0
    0
  • Vincent / Jobselectie
    says:

    @Laurens Dat is exact wat we bedoelen! Als relaties Jobselectie helpen, dan helpen wij hen!

    Omdat het gratis is betekent het dat Jobselectie niet beschikt over monsterlijke reclame budgetten maar met een samenwerking met partners en werkzoekenden is dat ook niet nodig.

    Als wij succes hebben, dan hebben onze relaties dat ook! Door deze manier van werken ontstaat er wederzijdse afhankelijkheid.

    0
    0
  • Laurens van Leuven
    says:

    Interessant nieuws dit. Ik zie steeds meer van dit soort vacaturewebsites verschijnen (met een premium-vacature, prijs-per-klik verdienmodel) Ik denk bijvoorbeeld ook aan Jobrapido, wat voet aan de grond probeert te krijgen in NL.
    Jobselectie heeft een interessante constructie bedacht (you rub my back, I rub yours) om een gratis CV database toegang voor beide partijen leuk te maken! Ik ga er in ieder geval eens over nadenken…

    0
    0