“Wat doet een Recruiter nu eigenlijk”, vraagt de journalist tijdens RIDE II aan een heel mooie vrouw. “Wel”, antwoordt deze, “Recruiters werven mensen op heel creatieve manieren”. Zou dezelfde journalist deze vraag stellen tijdens RIDE V, dan is de kans groot dat een nerd met jampotglazen zegt dat Recruitment toch vooral het zoeken naar mensen met behulp van zeer ingewikkelde codes is. In de Recruitment volksmond worden deze codes searchstrings genoemd. Het vak van de Recruiter verschuift zich hier van “Alfa” naar “Beta” personen. Wie had dat ooit gedacht? Recruitment geen hogere wiskunde? Nee, misschien niet. Maar als er Source codes van meer dan 100 tekens beschikbaar zijn dan krab je jezelf toch wel even achter de oren. A²+B²=C². Die ging nog wel. site:nl.linkedin.com ~software (“current * recruiter” OR “executive search” OR recruitment OR hr) “interested in * career” intext:”Staffing and Recruiting industry” is al snel wat ingewikkelder…….
Elke Recruiter heeft te maken met plaatsingsdruk. Recruitment is dan ook nog eens een conjunctuurgevoelig vak. Managers komen dan snel door met veel vacatures die dan het liefst morgen ingevuld moeten worden. Natuurlijk dan helemaal goed om een reactieve werving op te starten, liefst zo creatief mogelijk. Anno nu dan ook nog eens Social en volledig up to date in alles wat online te bieden te heeft. Nu staat deze manager bijna dagelijks briesend aan je bureau met de vraag wanneer er gesprekken plaatsvinden en helaas houd je deze dan niet vrolijk door te zeggen dat je community met 25 personen is gegroeid, dat je tweets zijn verdubbeld, dat je fanpage is gegroeid, dat de conversies geoptimaliseerd moeten worden, dat je dankzij SEO paar plekjes bent opgeschoven, dat de click ratio is verbeterd, dat het aantal views is gestegen. etc. etc. Allemaal belangrijk, maar die manager wil toch vooral goede kandidaten zien en spreken. In plaats van reactief werven is het dan ook vooral slim om proactief te zoeken. Searchen dus.
Wie zoeken zegt, zegt Google! Zoeken in Google doe je door middel van searchstrings. Hoe beter de string, hoe beter de Return on Investment in je search. Searchen via Google door Searchstrings betekent vooral dat je kandidaten bereikt die niet perse zitten te wachten op een volgende job. Voorzichtigheid is dan geboden aangezien je een candidate experience niet perse met een eerste actie al de grond in wilt boren. Vanuit een search kijk je dus naar een profiel en probeert met een juiste actie een juist resultaat te bereiken. Lukt dit een jr. Searcher, of een stagiaire? Nee, ik denk het niet. Bij Search moet de eerse klap een daalder waard zijn, dus dan maar liever een actie door een meer ervaren Recruiter die gelijk de juiste snaar weet te raken. Search dan in eigen Recruiter takenpakket houden en niet uitbesteden aan 3en. Dan wordt het al snel SPAM….. met alle gevolgen van dien.
Van CV databanken hebben we geleerd dat Corporate Recruiters nauwelijks tijd aan Search besteden, terwijl dit toch een relatief eenvoudig platform is om mensen te zoeken. Hoeveel Agency plaatsingen zijn er bij Corporate gerealiseerd terwijl men beiden de beschikking had over dezelfde abonnementen? Search kracht ligt dan toch vooral bij Agencies.
Searchen in LinkedIn is al een stukje lastiger dan de CV databases. Dit, omdat de daar aanwezige personen niet perse op zoek zijn naar een andere baan. Het searchen hier vergt dus wat meer tijd. Zoeken in Google is echter nog lastiger omdat de overdaad hier enorm is, de tijdsinpanning daardoor veel groter, en de Return on Investment hierdoor veel lager is. Searchen via Google is dus knap ingewikkeld, enorm tijdrovend en enkel geschikt voor Recruiters met een lange adem…. of dus de gespecialiseerde Searchers.
Het vak van Searcher staat hier nog in de kinderschoenen. Hoeveel Searchers zijn er in Nederland die enkel en alleen via Google zoeken? Dan toch vreemd, want zoeken we tegenwoordig niet alles in Google? Goede strings beinvloeden het searchen via Google enorm. Tijdens o.a. TRU heb ik van dichtbij gezien wat Source codes enorm aan rendement kunnen opleveren. De Online Recruitment markt overspoelt en wordt hierdoor steeds platter. Gevolg hiervan is dat steeds minder mensen geneigd zullen zijn te reageren. Hierdoor zal online Recruitment nog harder gaan schreeuwen, waarmee de negatieve spiraal alleen maar verder gevoed wordt. Een remedie hiervoor is de individuele benadering, vanuit search. Maatwerk voor de kandidaat. Geen Recruiter kan daarom tegenwoordig zonder eigen search, juist vanwege het vinden van deze unieke persoon!
Investeren in het ontwikkelen van searchstrings is dan een goed idee! En zelfs als je denkt dat E=MC² wellicht een nieuw hip zomerdrankje is……….