Veel aan de hand……..in ICT land!

Het is deze week weer flink raak in ICT land. De vraag naar ICT-ers blijft stijgen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft uitgerekend dat er ongeveer 9000 vacatures open staan. Dat zijn er 2000 meer dan in het laatste kwartaal van 2010. Een flinke stijging dus. Mede door deze groei in ICT kent de Nederlandse arbeidsmarkt op dit moment 135.000 openstaande vacatures. Jawel, u leest het goed. 135.000 openstaande vacatures! Een job voor een goede spits bij Ajax staat hier ook tussen, maar daar zal ik u niet mee vervelen. Laten we het hier bij ICT houden. 9000 vacatures, een aantal dat flink stijgt. En dat baart zorgen. Want was het niet Maxime Verhagen die laatst stelde dat 60% van onze economische groei terugvalt op ICT? Dan geen mensen hebben om de vacatures in te vullen, betekent dan een rechtstreekse rem op deze ontwikkelingen. Nood aan de man dus. Alle hens aan dek……

Een van de zwakste HR projecten van de laatste jaren vind ik de Getronics Data center cases. In Apeldoorn verdwenen 120 arbeidsplaatsen. Elke Recruiter die wel eens met dit datacenter te maken heeft gehad, weet dat er enkel sprake kon zijn van Nederlandstalige kandidaten. Anderstaligen waren uit den boze. Totdat door schaarste de crew enkel nog gevuld kon worden met ZZP. Hierdoor liepen de kosten zo hoog op dat besloten is te kiezen voor Outsource naar India. Het taal “probleem” was totaal geen issue meer……

Dit is een trend die men veel ziet. Veel ICT vacatures in Nederland. Schaarste. Enkel Nederlandstalig wensen. Opvullen met ZZP door de schaarste en als de kosten veel te hoog worden de boel overhevelen naar “Verweggistan”. Probleem opgelost. Of niet……

Het schijnt namelijk dat deze vorm van dienstverlening vaak teleurstelt! Onderzoek van Lieberman Software geeft aan dat IT afdelingen, die een deel van taken hebben uitbesteed aan IT dienstverleners en Service Providers met als doel kostenbesparing, vaak bedrogen uitkomen. Ruim 75% van de 500 ondervraagde IT specialisten geeft aan dat men extra kosten in rekening gebracht krijgen. Ook van een efficiency slag is nauwelijks sprake. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dan men flink teleurgesteld is in de kwaliteit van de uitbestede dienstverlening! Slechts 11% zegt kosten te besparen!

Goedkoop is in ICT Outsource dan al snel duurkoop. De ICT dus dan beter in eigen huis houden. Maar hoe dan om te gaan met die schaarste, die vaak van invloed is om sowieso aan ICT Outsource te beginnen? Juist…. De kennismigrant! Of de EU member zoals u wilt.

Deze Recruitment oplossing biedt namelijk altijd soelaas en zorgt 100% voor invulling van (ICT) vacatures op elk gewenst moment. Geen enkele andere “tool” in ons vakgebied kan dit ook stellen “Nieuwkomers” treden maar wat graag in vaste dienst, zijn hoogopgeleid, in de regel super gemotiveerd, kennen een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding en dragen, zowel als consument als ook ICT professional, bij aan de ontwikkeling van de economie. Besparingen op loonkosten kunnen worden omgezet in opleidingsbudgetten om structurele aansluitingen met de arbeidsmarkt te behouden, zodat alle groepen in ICT aan de bak blijven. Ook dat is goed voor de Economie in het algemeen en ICT in het bijzonder.

Ongelooflijk eigenlijk hoe huidige drama projecten bij Politie, Gemeentes en Belastingen nog vol doorgaan in enkel de Nederlandse taal. “Nieuwe manager erop, dan komt het wel goed”. Hoe naïef!  De rijksoverheid heeft de ict-uitgaven ook nog niet onder controle. In 2010 is er voor minimaal 178 miljoen euro meer aan grote ict-projecten uitgegeven dan was ingeschat in 2009. De totale meerjarig geraamde kosten van de huidige 36 grote en risicovolle lopende projecten bedragen 1,942 miljard euro. ’t Rijk wil onder aanvoering van Maarten Hillenaar, Chief Information Officer van het Rijk, meer grip krijgen op de ict-projecten. Daarvoor worden onder meer Gateway Reviews, een Engelse methode om de risico’s van ict-projecten in kaart te brengen, gehouden. Nou… over Engels gesproken…

Links en rechts zijn er uitstekende casuïstieken te vinden waar kenniswerkers en EU members (Engelstalig) het verschil in ICT al maken. Zonder deze groep zouden we in Nederland niets eens kunnen internetten, mobiel bellen en/of met PIN kunnen betalen. Hoogste tijd dus om deze groep ICT-ers ook volledig te laten integreren in de Nederlandse ICT samenleving, zeker nu we zien dat ICT Outsource niet of nauwelijks werkt! Met kennismigranten en EU members zijn flex aantallen van 50% en meer ook verleden tijd. Is het niet schrijnend te zien hoe een gebrek aan visie & durf bij HRM veelal leidt tot dramatische ingrepen als bij Getronics/KPN en een enorme chaos bij heel veel andere projecten. Het moet dus anders….

Wie pakt deze handschoen op…… De ICT Recruiter?

Geef een reactie

3 Comments
  • Eric van Bourgonje
    says:

    Prima artikel en een herkenbare oplossing die zeker heel goed kan werken. Wij hebben binnen Jobsrepublic (ca 15 man development) al ruim vijf jaar ervaring met outsourcing naar Servië. In dat land komen studenten met een JAVA opleiding van de universiteit en is het betrekkelijk eenvoudig om hoogwaardige mensen te vinden. De inzet van Servische developers als vaste teamleden (seatmodel) die rechtstreeks communiceren met projectleiders, architecten en peers heeft ons destijds genoodzaakt volledig om te schakelen naar engels als voertaal binnen het developmentteam. Nu het verloop in Servië inmiddels toeneemt zijn wij op zoek gegaan naar een nieuwe oplossing om hoogwaardige developers aan ons te binden. Inmiddels heeft dit er in geresulteerd dat we twee kennismigranten hebben werken, waarvan er een als teamleader voor het developmentteam. Wij zijn zeer enthousiast over de hoge kwaliteit van deze kenniswerkers (Rusland, India) en zoeken nu actief op de internationale markt. Volgende week start een zeedse developer. Onze ervaring is door de blik te verruimen naar de internationale arbeidsmarkt je mensen kunt vinden van veel hoger niveau dan op de Nederlandse markt. Mijn advies: schakel zo snel mogelijk om naar Engels en ga experimenteren met de inzet van buitenlanders.

  • Rob
    says:

    De “supergemotiveerde” en “hoogopgeleide” kennismigrant is zeker niet het ei van columbus. Naast dezelfde teleurstellingen die ook bij outsourcing worden beschreven (teleurstellende efficientie) komen deze mensen ook vaak als ZZP aan de bak, zeker als ze uit de UK komen.

    Veel ICT specialisten willen niet in vaste dienst, tenzij het bij een detacheerder / ICT dienstverlener is. De rest is ZZP-er of wil dat worden. Gebrek aan goede beloning (beperking door loonschalen) en gebrek aan dynamiek en uitdaging liggen hier aan ten grondslag. 

    In ICT is het flexibel inzetten van arbeid de trend. Zorg er dus voor dat je de kosten van inhuur weet te beperken. Ga in zee met goede bemiddelaars / detacheerders die open en fair calculeren (die zijn er inmiddels genoeg) of neem het heft in eigen hand en ga zelf direct de ZZP markt op.

    • Rob van Elburg
      says:

      “In ICT is het flexibel inzetten van arbeid de trend.”

      Deze mening deel ik amper. Trend is juist dat wergevers vast willen om doorslaggevende kennis in eigen huis te hebben en kosten te sparen. Verder wordt de waarde van ICT in een onderneming steeds belanrijker. Hierdoor langere inwerktijden waardoor verschillen in verblijfperiodes tussen ZZP & vast steeds meer vervagen. De kosten voor ZZP zijn dan extreem hoger en guess what… we leven nog steeds in het recessie hiernamaals.

      Overdadig ZZP is in ICT geen wens, maar vaak bittere noodzaak om door schaarste nog iets te presenteren. Met vaak alleen maar hoge kosten en project fuck ups tot gevolg. En dan blijkt nu Outsource als exit ook al niet te werken…

      Engelstalige ICT omgevingen zijn al lang over naar kennismigranten & vast. NL omgevingen nog lang niet…… nog niet…….