Vandaag is de geheel vernieuwde site van MrWork live gegaan, ruim een jaar nadat de eerste (en ernstig gemankeerde) versie van MrWork het levenslicht zag. Met de vernieuwde site is natuurlijk ook een persbericht verstuurd, en daar lees ik het volgende:
Via Facebook, Twitter, LinkedIn en Hyves verspreiden vacatures die geplaatst worden op MrWork zich als het ware vanzelf, op zoek naar de juiste kandidaat
Nou heb ik nog nooit vacatures zichzelf (als het ware) vanzelf zien verspreiden, dus dat moet ik eens van dichtbij meemaken.
De homepage
Dit is de nieuwe homepage van MrWork:
Ter herinnering, dit is de vorige versie van de homepage:
Hoewel de nieuwe versie er een stuk gladder en professioneler uitziet blinkt de homepage nog altijd uit in een gebrek aan direct zichtbare informatie voor de bezoeker ter beantwoording van de logische vraag: Wat kan ik hier doen?
Met uitzondering van Arendsoog moeten alle andere bezoekers met de muis over een van de twee vakjes onder de grote oranje knoppen bewegen. Dan wordt een tekst zichtbaar waarmee het doel van de site enigszins wordt uitgelegd. Voor het gemak even de tekst voor werkzoekende bezoekers:
Op zoek naar een baan? Behoefte aan een nieuwe uitdaging? Vind je baan via de verschillende social media. Meld je snel aan!
Ik krijg dus niets te zien tot ik me aanmeld? Dat is nou niet erg handig natuurlijk. Maar ik wil nog altijd die zichzel verspreidende vacatures zien, dus klik ik fluks op de grote oranje knop Ik zoek werk:
Nou de registratie valt dus enorm mee, maar ook hier heb ik bionische ogen nodig om de tekst te lezen die onder de registratievelden staat. Kleine lichtblauwe lettertjes op een witte achtergrond. Het ziet er lekker pastellerig uit, maar daar hebben mijn ogen geen boodschap aan. Die beginnen ondertussen al te tranen van al dat ingespannen turen. Doe mij eens lekkere, stevige letters in een hoog contrast met de achtergrond!.
Zelfs de e-mail ter activering van mijn inschrijving is vrijwel onleesbaar:
Dit is toch bijzonder onhandig van MrWork. Waarom laat je je bezoekers zich onnodig inspannen? Maar goed, ik klik op het enig leesbare onderdeel van de e-mail, de link. Waarna ik dit te zien krijg:
Ook weer niet aardig. Waarom moet ik nou nog met de hand inloggen? Dat had MrWork toch ook even voor me kunnen doen?
Maar goed, ik ben er. En dit is wat ik krijg te zien als ik eenmaal ben ingelogd:
Veel icoontjes, heel veel icoontjes. Teveel icoontjes waardoor ik onwillekeurig terug moet denken aan de icoonhysterie van 360inc. Deze visuele overdaad doet mijn gepijnigde ogen ook nog eens branden. Ik wilde een zonnebril opzetten, maar dan zie ik de letters niet meer…
Goed, ik moet eers maar eens mijn netwerken koppelen. Is er nou geen applicatie waarmee ik automatisch met 1 klik alle netwerken kan informeren dat ik weer een site toegang geef? Dit begint een gedoe te worden. Waar in dit geval MrWork natuurlijk niets aan kan doen.
Maar, maar, ik ben al ingelogd. Waarom moet ik dat nog een keer doen dan? Dit scherm blijkt een zinloze tussenstap naar het standaard autorisatievenster van LinkedIn. Onhandig, want dit extra scherm is niet alleen verwarrend maar ook nog eens volstrekt overbodig. Ditzelfde proces herhaalt zich bij Facebook, maar als ik deze twee netwerken (geen Twitter?) heb gekoppeld zie ik dit:
MrWork vraag me nog steeds mijn informatie aan te vullen via Linkedin en Facebbo, terwijl ik dat net heb gedaan… Waarom verdwijnen deze netwerken dan niet gewoon van de pagina? Daarmee wordt het ook meteen een stuk rustiger.
Maar goed, ondertussen hebben volgens MrWork maar liefst 81 vacatures hun weg gevonden naar de juiste kandidaat, in dit geval mijzelf dus:
Als ik op dat koffertje klik krijg ik vervolgens de vacatures te zien. Denk ik…:
De lijst begint met Specials, en ik ga er maar vanuit dat dit een soort gesponsorde “Topbanen” moeten zijn. Heb ik een hardgrondige hekel aan, omdat deze banen zelden ’top” zijn, anders dan voor de vacaturesite, in dit geval MrWork omdat ze hiermee geld verdienen.
Maar die Specials laten uitsluitend een bijzonder klein bedrijfslogo zien en verder helemaal niets. Dus niet bepaald iets waar ik ooit op zou klikken. En als ik op zo’n special klik zie ik dit:
Tja, daar klik je niet snel een tweede keer op…
En dan is die eerste vacature natuurlijk ook niet bepaald een zichzelf verspreidende vacature die de juiste kandidaat heeft gevonden. Eerder een random vacature die in mijn richting wordt gesmeten als een sliert spaghetti onder het motto: misschien blijft die plakken. En ik MrWork toch toegang gegeven tot mijn LinkedIn profiel? Dan hadden beter passende vacatures mij toch hebben kunnen vinden?
Een vacature wordt door MrWork overigens als volgt getoond:
Maar krijg ik vanaf nu dan ook banen via social media aangeboden? Er zijn tenslotte 81 (niet passende) vacatures die hun weg naar mij hebben gevonden op MrWork. Zijn deze vacatures nu ook naar mijn LinkedIn, Facebook en Twitter accounts gevlogen? Nee, ik heb op LinkedIn, Twitter en Facebook gekeken en niets gezien. Dus ik begrijp het niet helemaal… Waarom moest ik nou mijn sociale netwerken opgeven? Of is dat uitsluitend bedoeld om als distributiekanaal van vacatures te dienen? Maar daar heb ik voor zover ik weet geen toestemming voor gegeven. Dus… wat gebeurt hier nou eigenlijk? Eerlijk gezegd begrijp ik het niet.
Maar na enig speurkwerk vind ik dit onderdeel in mijn profiel:
Daar zijn standaard de Nieuwsbrief en Contactberichten van werkgevers aangevinkt. Wat ik weer heel vreemd vind. Terwijl standaard het ontvangen van vacatures uitstaat. Wat ik ook heel vreemd vind. Eigenlijk blijf ik compleet in verwarring achter.
Als laatste; MrWork slaat gegevens van werkzoekers op maar heeft geen vermelding van een registratie bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Verder heeft MrWork geen privacyverklaring die gericht is op de werkzoeker; uitsluitend een privacyverklaring dat onderdeel is van de algemene voorwaarden richting de werkgever/intermediair. Geen goede zaak.
Conclusie
MrWork ziet er veel, veel fraaier uit dan de vorige versie van de site. En in tegenstelling tot de vorige versie is er nu ook het nodige voor een werkzoeker te doen. Maar de logica in dat doen ontbreekt in mijn optiek volledig. Er zijn vacatures, ik heb een profiel maar hoe die twee met elkaar zijn verbonden en hoe (liever gezegd: of) mijn profiel wordt gebruikt bij het laten langsfladderen van vacatures is mij volstrekt onduidelijk. De site blijft daarmee in haar nieuwe incarnatie onduidelijk. Wat ik met MrWork kan doen is een vraag die voor mij nog altijd niet is beantwoord. En dat is toch verdomde onhandig.
Marco Prins
says:Reactie van een klant 1,5 jaar na het verschijnen van dit blog:
Wij plaatsen sinds een paar maanden vacatures van onze klanten op MrWork of beter gezegd via het netwerk van MrWork op Social Media.
Onze ervaring: grote toename aantal sollicitaities via Social Media en de kwaliteit van de bezoekers (gemeten via Analytics) valt zeker niet tegen: gemiddelde bezoek duur is ± 1 minuut en 20 seconden (via bijv. Indeed is dit 50 sec.)
We kunnen nog niet het aantal sollicitanten exact meten maar door na te vragen bij de sollicitanten kunnen we met zekerheid stellen dat per vacature er ± 2 sollicitanten reageren via MrWork. Aangezien we alleen moeilijk invulbare vacatures op MrWork plaatsen, is dit een goede score, vinden wij althans.
jan wienk
says:Ik vind het jammer dat er niet (openlijk) gereageerd wordt op jou reactie, Mees!
Maar ik vind het wel klasse om op de site review een reactie te geven dat je de kritiek serieus neemt en naar een passende oplossing zoekt!
Mees van Velzen
says:Marc,
Bedankt voor je review. We gaan met een aantal punten die je hebt genoemd aan de slag. De leesbaarheid zullen we verbeteren. Het tussenscherm bij het valideren van de Social Media netwerkinfo is helaas nodig. In ieder geval hoef je niet nogmaals in te loggen.
Werkzoekers moeten uiteraard eerst hun vacaturevoorkeuren invullen op hun profiel alvorens ze vacatures zien die bij ze passen. Hetzelfde geldt voor het ontvangen van vacatures via Social Media. Wanneer je dit niet instelt ontvang je geen vacatures. We willen werkzoekers de mogelijkheid geven om dit zelf in te stellen, ipv ze ongevraagd spammen.
Dat dit in jouw ogen onduidelijk is vind ik eerlijk gezegd wat kort door de bocht. Er staat op het profiel duidelijk aangegeven waarvoor de verschillende in te vullen velden dienen. Dit hebben we uitgebreid door werkzoekers laten testen en onduidelijkheid kwam niet één keer voor in de feedback. Om het geheel nog eens te verduidelijken hebben we tevens een demo toegevoegd onder de profielfoto. Dat je deze niet hebt gevonden geeft wellicht aan dat we deze duidelijker naar voren moeten laten komen, dat gaan we dan ook doen.
Ik had van een blogger die uit het oogpunt van de werkzoeker denkt overigens wel verwacht dat je het ontvangen van vacatures via Social Media die aan je voorkeuren voldoen zou noemen. Dit is uniek in Nederland en lijkt me toch een behoorlijk voordeel voor werkzoekers.