USG People gaat weer reorganiseren. Dat meldt de Telegraaf. Volgens wilde geruchten zou het gaan om een sanering van een kwart van het personeel, maar volgens topman Rob Zandbergen gaat het om minder dan dat. De Almeerse reorganisatie komt opmerkelijk laat in de cyclus en toont dat het USG in de thuismarkt eigenlijk heel erg slecht vergaat.
Wie de ABU-cijfers erop naslaat, merkt dat de laatcyclische Nederlandse uitzendmarkt moeizaam opkrabbelt. Het herstel wordt hier gedreven door de technische en industriële segmenten – de administratieve en medische markten hebben nog geen noemenswaardige groeispurten laten zien. De cijfers worden overigens sterk beïnvloed door de bijzondere problemen van de twee marktleiders Randstad en USG People.
Dat bleek uit de jaarlijkse Flexmarkt-omzetranglijst. Volgens Flexmarkt daalden de marktaandelen van Randstad en USG People in de thuismarkt – beide met 1,4 procentpunt. Adecco, Manpower en de middelgrote niet-beursgenoteerde uitzenders smokkelden hapjes marktaandeel van de grote twee af.
Randstad worstelt al wee jaar met probleemdochter Yacht en dit jaar vooral in de overheidsmarkt. Maar waar komt de malaise van USG People vandaan? Overal, zo blijkt uit onze analyse.
Omzetgroei (YoY) Randstad Nederland en USG People Nederland (in %)
USG People rapporteerde over de thuismarkt beduidend slechtere cijfers dan Randstad. USG People telt drie segmenten: het segment Generalist Staffing (met als voornaamste merk Start People), het segment Specialist Staffing (Creyf’s, Unique, Secretary Plus) en het segment Professionals (met detacheringsmerken als Innotiv). Die segmenten kennen een volledig andere cyclus, zo wordt duidelijk in deze grafiek. Maar in alle drie de segmenten kampt USG met problemen in de Nederlandse markt.
Gesegmenteerde omzetgroei (YoY) USG People Nederland (in %)
Specialist Staffing: EUR -45 miljoen
Het meest langdurige Nederlandse probleem van USG People schuilt in het witteboordensegment Specialist Staffing. Sinds de fusie van Content en Unique najaar 2009 werd bekendgemaakt, onderpresteren de Nederlandse dochters in dit segment ten opzichte van hun buitenlandse operaties. Terwijl USG People in het witteboordensegment al meer dan twee jaar met krimp te maken heeft, houdt ook dat onderpresteren inmiddels al anderhalf jaar aan. De op jaarbasis misgelopen Nederlandse omzet berekenen wij op minstens EUR 45 miljoen.
Omzetgroei USG People Specialist Staffing Nederland en Totaal (in%)
Generalist Staffing
Gelukkig voor Zandbergen is er nog Start People. Dit grootste merk van USG People draait goed – ook in Nederland. Maar zelfs dit vlaggeschip van het herstel haalt het niet bij de prestatie van Start over de grens. Het gat dat Generalist Staffing Nederland liet vallen in vergelijking met de opgetelde buitenlandse zusjes leek eind vorig jaar gedicht. Toch groeide de blauweboordenmarkt voor USG over de grens het eerste kwartaal weer harder dan hier. In Nederland heeft Start People dan ook een directiewisseling achter de rug.
Omzetgroei USG People Generalist Staffing Nederland en Totaal (in %)
Directiewisselingen heeft USG People wel vaker gehad. Sinds de crisis losbarstte is het een komen en gaan in Almere. De managers vielen verspreid van de Raad van Bestuur (Ron Icke, Herman van Campenhout) tot het eerste echelon daaronder (Albert Klene, Evamaria de Boer), maar ook de werkmaatschappijen zelf (Jeannine Peek, Bram van der Wal). De directieshuffles lijken USG People in de thuismarkt niets te hebben opgeleverd – je zou kunnen stellen dat de vele in Almere rondlopende interim-managers de zaak verergerd hebben.
Professionals: EUR -10 miljoen
En dat is opmerkelijk. Ook in het laatste segment onderpresteert USG People. Dat bleek tijdens de laatste kwartaalrapportage, toen Zandbergen voor het eerst de problemen van detacheringsmerk Innotiv aanstipte. Innotiv is gesegmenteerd onder Professionals en ook dat segment krimpt al meer dan twee jaar. Sinds de detacheringsmarkt in Nederland in het slop zit – voorjaar 2010 – onderpresteert USG Nederland ook in dit segment. De sindsdien misgelopen omzet schatten wij op nog eens EUR 10 miljoen.
Omzetgroei USG People Professionals Nederland en Totaal (in %)
Tafellaken vol gaten
Al met al is het Nederlandse drama van USG People het grootste. En dat blijft bijzonder. Van USG People wordt vaak gezegd dat het te klein is voor het tafellaken en te groot voor het servet. Maar als er nu één markt is waar USG People een volwaardig tafellaken is, dan is het de thuismarkt, waar USG als tweede speler een kleine 16 procent marktaandeel bezit.
Immers, zelfs in de markten waar USG People een klein servetjes is (Duitsland, Frankrijk, Italië), verslaat het Almeerse bedrijf kwartaal op kwartaal de grote concurrenten glansrijk. Is dat de tragiek van USG People? Dat de mondiale strategie werkt, terwijl de eigen managers zichzelf in hun thuismarkt in de weg zitten?
Barend
says:Op debeurs.nl, discussue groep van usg people meldt “uitzender” (is de naam van een van de bloggers) dat deal tot verkoop rond is. Nu nog wachten op info.
Marc Drees
says:Als Adecco nog altijd de nummer 2 positie in Nederland wil veroveren dan heeft het nu een uitgelezen kans. Een zwaar aangeslagen concurrent die intern bezig is geweest (saneren van labels) op een moment dat de markt bewerkt moest worden. De labels zijn gesaneerd maar de patient ligt aan de beademing. Het moment om toe te slaan? USG is waarschijnlijk relatief gezien een koopje.
Peter
says:Belgische belastingbetaler sponsort Nederlanse USG People belegger.
USG People Belgie levert veruit de grootste ebita-bijdrage van de ganse groep. Wie denkt dat dit dankzij het goeie management van USG People Belgium is, denkt verkeerd.
De Belgische overheid subsidieert de uitzendsector. In die mate zelfs dat de subsidie even hoog is als de commerciele marge. Anders gezegd: zonder subsidies zou Usg Belgie geen ebita realiseren. En wie betaalt die subsidie? De Belgische belastingbetaler! En wie krijgt die baten? De Nederlandse belegger van Usg People.
Jandeman
says:Helemaal eens. Ipv bonus moeten de heren en dame van de RvB de eer aan zichzelf houden en vertrekken!
Ondernemer
says:Bij USG kon je de laatste jaren gemakkelijker een standbeeld krijgen als je een mooi rapportje kon maken dan dat je een grote klant had binnengehaald.
Belgie is hetvolgende land dat voor de bijl gaat. Daar is de sfeer al langer ziek. Daar zijn geen persberichten nodig om 70 man aan de deur te zetten. Daar lopen de mensen met hopen zelf weg.
UitzendSputtertGroep
says:In een interne nota kondigden de ad interim managers van start en unique aan dat ze een voorbeeld gingen stellen van hoe het nu moest. Mooi gedaan zou ik zeggen. Voor het eerst, maar dan wel voor een heel lange tijd, heeft Alex Mulder zich in het zak laten zetten.
Wat mij het meest stoort is dat de cultuur, de drive en de goesting helemaal uit het bedrijf is. Vele senior managers zijn het gezeur en de foute keuze’s van de top beu.
Net zoals in voetbal moet de trainer, bij slechte resultaten, het team verlaten. Bij USG is dit niet anders! Bye Rob, bye Eric, Bye Leen, bye Albert Jan en bye Hans. Jullie zijn incompetent.
Gerrit
says:Als alle 3 segmenten boven de streep hersteld zouden zijn, had de koers van USG al lang op 25 Euro gestaan.
Met de huidige zwakke resultaten kan USG beter overgenomen worden, want op eigen kracht zie ik de koers van USG nog niet zo snel op 25 Euro uit komen.
Gerrit