LinkedIn heeft onder meer de Facebook applicaties BranchOut en de recent gelanceerde BranchOut look-alike BeKnown van Monster afgesloten van het gebruik van haar API. Hierdoor kunnen gebruikers van BranchOut en BeKnown niet langer hun LinkedIn gegevens binnen deze applicaties uploaden. Dit zal een impact hebben op de volledigheid van profielen binnen deze applicaties.
Er is ondertussen een door Monster gevoedde discussie ontstaan of LinkedIn ‘onze’ gegevens op deze manier mag onthouden aan partijen waar ‘wij’ gebruik van willen maken. Maar waar ik van achterover ben gevallen is dat een groot bedrijf als Monster voorafgaand aan de lancering van BeKnown geen waterdichte deal met LinkedIn heeft afgesloten over het gebruik van de LinkedIn API. Want hoewel Monster haar uiterste best doet om LinkedIn zwart te maken, is het bedrijf zelf natuurlijk volstrekt stompzinnig bezig geweest.
BranchOut en Monster’s BeKnown proberen het succes van LinkedIn te repliceren (en te overtreffen) binnen Facebook. Waarbij beide applicaties hun gebruikers de mogelijkheid bieden om de gegevens uit LinkedIn over te nemen zodat met minimale inspanning een rijk profiel kan worden gemaakt.
Maar als je een voor LinkedIn concurrerende service begint die mede gestoeld is op data die door gebruikers uit LinkedIn kan worden gehaald, is het natuurlijk zaak om de toegang tot die data te garanderen. En dat betekent glasharde afspraken maken met de leverancier van die data, LinkedIn. Afspraken die Monster blijkbaar vergeten is te maken. Waardoor ze nu op een zielige manier de vermoorde onschuld spelen, getuige deze huilerige posting van de man die verantwoordelijk is voor BeKnown, Matthew Mund (VP Product Development) :
We are disappointed by this decision. Why? It’s not good for LinkedIn users: blocking the API effectively limits LinkedIn members’ ability to import their own profile data or invite their own connections to another environment, whether BeKnown or others.
Natuurlijk, Monster springt op de bres voor de arme LinkedIn gebruikers die door deze beslissing ernstig tekort worden gedaan. Een situatie die Mund nog verder uit probert te nutten met de volgende verwijzing naar LinkedIn’s eigen positie ten aanzien van haar ‘members’:
LinkedIn’s action is especially curious in that the company seems to be acting against its own stated beliefs. Here’s a quote from LinkedIn’s director of corporate communications, Hani Durzy: “At LinkedIn, one of our central principles is that we put our members first. We allow our members to control and manage the information on their profiles. They decide who to connect to and what they should share and consume.”
Maar als Mund vooraf iets meer tijd had besteed aan het lezen van de gebruiksvoorwaarden van de LinkedIn API in plaats van achteraf quotes zoeken om het eigen gelijk proberen te bewijzen, had deze situatie nooit ontstaan. Want wat staat er ondubbelzinnig in de gebruiksvoorwaarden van de LinkedIn API? Onder meer dit:
1.5 Restrictions. In addition to other restrictions contained in these Terms, you agree not to do any of the following, unless expressly permitted by LinkedIn in these Terms or in writing by LinkedIn:
n. Use the APIs in an Application that competes with products or services offered by us;
O ja, en wat wil Monster met BeKnown zijn? Inderdaad: een concurrent van LinkedIn. Dus wat loopt die Mund te zeuren? Komisch genoeg heeft de man ook nog een kristallen bol, getuige deze uitspraak:
While this move by LinkedIn creates an inconvenience for their users, BeKnown members will continue to build their networks from all the largest online sites including Facebook, Yahoo, Google and Monster.
Het zal wel, maar laten we met dit soort uitspraken even wachten tot BeKnown een aantal maanden wordt gebruikt. Of niet gebruikt, wat ook het lot kan zijn van een Facebook app. Gebruikers stemmen tenslotte met hun voeten.
Hoe dan ook, Monster huilt krokodillentranen en is volstrekt ongeloofwaardig in haar reactie op de voorspelbare actie van LinkedIn om (onder meer) BeKnown de toegang tot de LinkedIn API te ontzeggen. Tegelijkertijd is Monster hemeltergend dom geweest door geen goede afspraken te maken met een partij waar ze toch voldoende contacten moeten hebben, gezien de relatief recente poging om de twee bedrijven samen te voegen. En daar plukt ze nu de onvermijdelijk wrange vruchten van. Deal with it…
Wordt ongetwijfeld vervolgd…
frank
says:Volgens mij is die earn out korter gezien het snelle vertrek van de Nederlandse bazin.
Ruben @ Poolz
says:Leuk die ruzie tussen twee giganten maar hij gaat voorbij aan de kern, namelijk van wie is mijn profiel data? Volgens mij is die van mij en mag ikzelf bepalen waar ik hem inlaad. LinkedIn bewijst maar weer helemaal niets met ‘Open’ te hebben. Dit gedrag gaat ze op de langere termijn opbreken, maar ook daar liggen ze natuurlijk niet meer wakker van, het geld is al binnen.
Marc Drees
says:Hmmm… de earnout is 6 maanden. En in die 6 maanden kan een hoop gebeuren. Maar dat laat onverlet dat alle early aandeelhouders ongetwijfeld een hele fraaie payday tegemoet zullen zien. Zelfs als het aandeel op het meer realistische niveau van zo’n $30 terecht gaat komen.
Jelle Verdoodt
says:Ik volg LinkedIn. Moreel ook, want Monster wil gewoon profiteren van de techniek (de API) van LinkedIn om te concurreren. Daarmee houden ze je trouwens niet tegen om je gegevens ergens in te voeren, want dat kan je altijd. Wel iets minder soepel zonder die API natuurlijk.
Rob van Elburg
says:Ja, wordt zeker vervolgd.
Vooropgesteld dat ik (nog) nauwelijks toekomst zie voor een Facebook als besturingssysteem met allerlei apps die het leven van de Facebook gebruiker vergemakkelijken. Binnen een maand kunnen we dan ook vast de “NL Marktplaats” App voor dit Sociale Netwerk verwachten. Ebay onder vuur dan.
Vooralsnog houd ik vast aan Feestboek met enkel lol & gezelligheid. Niet te serieus nemen, en al helemaal niet met tools die de serieuze kant van het leven onderstrepen (wonen, werken etc).
Interessant is ook hoe LinkedIn haar, nu al, Monopolie gaat gebruiken. Met haar kernwaarde van de gebruiker centraal waar alles kan & mag of een wat meer vanuit een totalitair systeem handelen?
In die zin juich ik Branchout & Beknown wel toe. Heb liever graag wat te kiezen. En wordt het allebei succesvol, dan worden wij daar als Recruiter alleen maar beter van. Flink duimen draaien dus.
Heb ook geen kristallen bol. Interessant is dit allemaal wel. Zeker volgen dus.
Marc Drees
says:Juridisch gezien is het volstrekt correct wat LinkedIn doet. Of het daarmee ook moreel correct is, is een ander verhaal; uiteindelijk dient ‘mijn’ data volledig van mij te zijn en mag aan geen enkele barriere onderworpen zijn als ik die data wil verplaatsen. Maar dat is geen service die LinkedIn gaat bieden, tenslotte moet ook daar de kachel branden.
Om Monster nu LinkedIn te zien betichten van gebrek aan openheid is natuurlijk heel komisch in het licht van Monster’s eigen verdienmodel. Sluit een CV database zo goed mogelijk af om op deze manier geld te verdienen zonder enige aandacht te besteden aan de wijze waarop de plaatsers van CV’s hiermee worden geprostitueerd. Nee, Monster heeft tot op heden echt aangetoond het belang van gebruikers op de eerste plaats te stellen. Maar wel dit argument gebruiken om de eigen stupiditeit te maskeren? Laat me niet lachen!