Jobbird gaat op 31 augustus live

Logo en logotype Jobbird De pagina waar VacatureCompas de lancering van een nieuwe vacaturesite op 15 juli aankondigde, is verdwenen. In plaats daarvan verwijst deze pagina door naar Jobbird.com, de nieuwe vacaturesite van Jan-Peter Cruiming (oprichter van Nationale Vacaturebank). Navraag bij Cruiming leert dat de site overigens niet op 15 juli maar pas op 31 augustus live gaat. In de komende weken gaat er vooral getest worden aan de site die door Atos Origin is/wordt gebouwd. Van een rustige livegang in de zomervakantie zal dus geen sprake zijn.

De internationale ambities maken Jobbird, voor zover mij bekend, tot de eerste gratis vacaturesite die zich niet tot een enkel land beperkt. Waarmee de site het gaat opnemen tegen partijen als Monster, Careerbuilder en The Network. Bepaald formidabele competitie met zeer diepe zakken.

Het verschil moet dus worden gemaakt met gratis vacatureplaatsingen en gratis toegang tot de CV database. De vraag is natuurlijk of dit verschil door werkgevers voldoende aantrekkelijk wordt gevonden om Jobbird te omarmen. Tenslotte is gratis leuk, maar dan rijst automatisch de vraag: komen de werkzoekers wel in voldoende aantallen op de site af?. En daar zit het potentieel blokkerende kip-ei probleem.

Hoe krijg je veel vacatures?
Tenslotte staan veel vacatures ‘garant’ voor veel bezoek, maar je moet dus eerst veel vacatures hebben om veel bezoek te kunnen realiseren. En werkgevers zijn pas geneigd veel vacatures te geven als er veel bezoek is. Catch-22 in optima forma.

Werkgevers zijn echter geen intermediairs. En daar ligt een mogelijke oplossing voor het probleem. Want Jobbird gaat alle soorten vacatures voeren, getuige de mockup van de homepage waar de zoekfunctie wordt getoond:

Jobbird | Homepage detail

Een snelzoekfunctie, maar dan per vacaturecategorie. Ik hoop dat er ook een facet is die dit regelt, zodat ik als werkzoeker in ieder geval de mogelijkheid heb om alle soorten vacatures te zien.

Maar daar gaat het niet om; intermediairs zijn van harte welkom op Jobbird en dat betekent in principe veel banen. Heel veel banen, want intermediairs zijn gek op gratis. En al helemaal met de huidige onzekere economische vooruitzichten. Met name uitzendbanen kunnen dus een fijn startvolume bieden waarmee een vacaturesite een fatsoenlijk aantal vacatures kan laten zien. Waarmee voldoende traffic kan worden gerealiseerd zodat vervolgens ook andere vacatureleveranciers over de brug kunnen worden getrokken.

Daarnaast mag er gevoegelijk vanuit worden gegaan dat er een redelijk marketing bombardement rondom de lancering van Jobbird zal plaatsvinden. Cruiming heeft wat dat betreft een reputatie opgebouwd en ik mag aannemen dat hij die reputatie wil behouden. Nu is een nadeel dat mensen maar tijdelijk als werkzoeker online op zoek gaan naar banen. De populatie wijzigt dus continu en dat betekent continue marketing inspanning.

En dus moet er continu geld worden uitgegeven aan marketing. Geld dat op de een of andere manier verdiend moet worden door Jobbird. Maar… hoe kan een gratis vacaturesite geld verdienen? Het business model is mij niet geheel bekend, maar premium placements zijn een educated guess. Het bekende “topbanen” model waarbij betaalde vacatures aan de bovenzijde van het organische zoekresultaat worden getoond. Voor werkzoekers is het onprettig, maar daar hebben vacaturesites, werkgevers en intermediairs geen boodschap aan. En daarmee kan Jobbird dus het nodige geld verdienen om die marketing machine permanent te laten draaien.

Hoe groei je in het buitenland?
Een ander verhaal is de internationale ambitie van Jobbird. Daar ligt een in mijn optiek veel grotere uitdaging; vooral als ik terugdenk aan het mislukte Totaljobs avontuur. Boots on the ground is volgens mij een voorwaarde om in enig land een deuk in een pak boter te schoppen. En dat betekent dat Jobbird in de ons omringende landen een organisatie uit de grond moet gaan stampen.

Overigens hangt volgens Cruiming de internationale uitrol in grote mate af van het buitenlandse vacature-aanbod die de partijen in Nederland hebben waarmee Jobbird zaken doet. Launching partner Atos Origin (inderdaad, dezelfde die de site bouwt) biedt bijvoorbeeld haar vacatures in de landen waar zij aanwezig is op Jobbird aan. Zo ben je weliswaar een internationale vacaturesite, maar dat zet op geen enkele manier zoden aan de dijk. Nee, als Jobbird haar internationale ambities wil waarmaken zal hiervoor aanzienlijk meer nodig zijn.

En daar gaan de kosten voor de baat uit. Kosten die vooral bestaan uit een verkoopapparaat (zie Monster). Geen sinecure voor een gratis vacaturesite. Nu heeft Cruiming persoonlijk ongetwijfeld redelijk diepe zakken, maar ik ga er niet vanuit dat de man Sinterklaas gaat spelen. Dus dat betekent dat ook deze kosten moeten worden verdiend uit premium placements en andere advertentie-inkomsten van de Nederlandse site. Het zou me dan ook niets verbazen dat die internationale uitrol de nodige tijd in beslag gaat nemen. Maar misschien heeft Cruiming wat dat betreft nog verrassingen in petto.

Conclusie?
Nee, geen conclusie. Jobbird moet tenslotte nog lanceren en tot die tijd is de site vaporware. Maar de ambities zijn groot; zoveel is duidelijk. En het is redelijk te veronderstellen dat Jobbird in Nederland een rol van betekenis gaat spelen. Waarmee de commerciele vacaturesites er een probleem bij gaan krijgen. Want hoe gaan die hun kostbare vacatureplaatsingen verantwoorden? Tenzij ik me ernstig vergis komen er interessante mogelijkheden voor intermediairs en grote werkgevers om betere condities te onderhandelen voor komend jaar met deze commerciele vacaturesites. Ik ben zeer benieuwd…

Geef een reactie

6 Comments