Randstad-CFO Robert Jan van de Kraats: ‘Spherion stond al langer op ons lijstje’

Q&ARandstad doet een openbaar bod op SFN Groep. Eerder al kondigde het bedrijf de intentie op overname van de Amerikaanse dienstverlener aan. Randstad heeft het biedingsproces gestart. Als een meerderheid van de aandeelhouders akkoord gaat, zal Randstad USD 771 miljoen (EUR 542 miljoen) voor SFN Group neertellen.

De timing van de acquisitie is opmerkelijk: Randstad maakte bekend in juni de laatste Noord-Amerikaanse Vediorlabels te hebben ‘gerebrand’. Als de deal – naar verwachting eind augustus – doorgaat, mag Randstad na de zomer een vijftal nieuwe labels gaan integreren. Welke labels daarbij op zullen gaan in bestaande Randstadmerken en welke zelfstandig blijven, is nog onbekend.

SFN Group is een multibrander: de acquisitie heeft wel wat weg van die van Vedior vier jaar geleden, zij het ditmaal een hele lokale. Niettemin stond het bedrijf al langer bij Randstad op het verlanglijstje. Dat zegt althans Randstad-CFO Robert Jan van de Kraats. Wij spraken hem over de deal.

Waarom koopt Randstad met Spherion opnieuw een multibrander?
‘Spherion is geen nieuwe Vedior. SFN Group stuurt zijn werkmaatschappijen strakker aan en bovendien staat het hoofdkantoor in het land waar de dochtermaatschappijen actief zijn. Dit bedrijf is dan ook gefocust op twee landen; Vedior was een wereldwijde speler met het hoofdkantoor in Nederland, ver weg van de grootste markten waarin het actief was. Kortom, het topmanagement van Spherion is operationeel veel meer bij het bedrijf betrokken dan het topmanagement van Vedior was. Als je het Spherion van drie jaar geleden vergelijkt met het huidige bedrijf, dan was het een geheel andere situatie. Het bedrijf van nu past veel beter bij ons dan het Spherion van drie jaar geleden.’

Hoe belangrijk is de nummer-driepositie in de Amerikaanse markt voor Randstad?
‘Samen met SFN Group worden we nummer twee in de gefragmenteerde IT-recruitment in de Verenigde Staten. Daarmee krijg je firepower en reputatie, en daarop kun je verder bouwen. Op die manier kijken we ernaar. Maar ook het aandeel van SFN in recruitment process outsourcing – het uitbesteden van het recruteren van vaste mensen door een bedrijf aan een partij als wij – is groot. Daar waren wij klein in en SFN is er juist leidend in.’

Ervan uitgaande dat de deal slaagt, hoelang zal de integratie duren?
‘Ik denk dat de integratie een stuk makkelijker zal gaan dan die van Vedior, omdat het om Amerika gaat. Integreren kan in Amerika veel sneller dan in bijvoorbeeld Frankrijk. Je moet zoiets goed voorbereiden en het management van Spherion is daarin heel dienstbaar.’

Het gaat om een vriendschappelijke overname.
‘Ja, in deze markt kan het niet anders. Je kunt niet een bedrijf kopen met mensen die niet willen verkopen. Je koopt alleen de mensen.’

Verwacht u obstakels?
‘Nee. Als de tenderperiode opent, weten we eind augustus hoe we ervoor staan. Als we dan meer dan 90 procent hebben, kunnen we heel snel schakelen. Als we minder hebben, komt er een aandeelhoudersbesluit. Wij willen in ieder geval meer dan 50 procent van de aandelen bezitten – anders gaat de deal niet door.’

Waarom inkopen in de volwassen Amerikaanse HR-markt?
‘Wij zijn tevreden met het aantal landen waar we nu zitten. Eigenlijk vinden we dat we in te veel landen actief zijn. We vinden dat we niet overal hoeven te zitten, maar als we ergens toch al zitten, maken we er het beste van. Het mag dus duidelijk zijn dat we niet van plan zijn uit te breiden in nieuwe landen. In de landen waar we actief zijn, willen we een groter marktaandeel verwerven. Dat doen we primair door organische groei. Voor de goede orde: de omzet van deze acquisitie is gelijk aan één jaar organische groei. Als mensen zouden denken dat acquisities ons ritme zijn geworden, dan ontken ik dat. Organische groei gaat bij ons voor. Naast die organische groei is het de vraag of er in de landen waar we zitten ook andere kansen zijn om ons te versterken? En daarbij hadden we Spherion al langer op een lijstje staan.’

Hoelang?
‘Dat kan ik niet zeggen. Wij hebben alle grote bedrijven op onze lijstjes staan. Wij moeten namelijk weten hoe we presteren ten opzichte van onze concurrenten. Daarvoor hebben we intelligentie in ons bedrijf zitten.’

Geef een reactie