Jawel, we hebben weer eens een online recruitment initiatief die de wereld gaat veranderen: Venturocket. En wat zegt dit vanzelfsprekend wereldschokkende initiatief over de huidige (natuurlijk zeer armoedige) situatie:
The job market is broken and everyone knows it. There is no easy way to verify the honesty of résumés and cover letters, there is no way to prevent obviously unqualified applicants from applying in the first place, there are no applicant filters that separate the wheat from the chaff at a glance, and there is almost always an immense expense with no guarantee of results.
Godzijdank dat Venturocket er nu eindelijk is. De oplossing voor bovenstaande ellende:
His solution was to boil down the verbiage of résumés, cover letters and job descriptions into keywords that describe the skills job seekers possess and employers require, then have job seekers bid on their skills to reflect their true abilities.
Inderdaad: Adwords voor werkzoekers. Dat niemand daar ooit eerder aan heeft gedacht!
Genoeg gelachen, eens zien wat Venturocket nou eigenlijk voorstelt.
De homepage
Dit is de homepage van Venturocket:
In een raket naar de volgende uitdaging? To the stars and beyond? Blijkbaar is dat het beeld dat deze site wil bewerkstelligen. Met onderaan de pagina een uitleg van deze ‘explosieve’ dienstverlening. Een uitleg die aangeeft dat zowel de werkzoeker als de werkgever moet betalen indien de werkgever in contact wil komen met de werkzoeker. Venturocket wil dus blijkbaar van twee walletjes eten.
Gelukkig is er ook een iets uitgebreidere uitleg:
Venturocket verlangt van zowel werkzoeker als werkgever om zichzelf, respectievelijk de vacature, uitsluitend in termen van keywords te omschrijven. En de werkzoeker moet hierbij voor ieder keyword het ervaringsniveau aangeven. Hoe hoger de ervaring, hoe hoger het bedrag. Waarbij populaire keywords een hogere prijs betekenen. Inderdaad, identiek aan Google Adwords.
Venturocket gaat hierbij ook uit van de eerlijkheid van de mens, getuige het kopje Human talent. Verified. De site denkt blijkbaar dat een prijskaartje aan een keyword ervoor zorgt dat mensen uitsluitend de waarheid vertellen. Een nobele gedachte, zij het een bijzonder naïeve.
Verder gaat Venturocket er vanuit dat een werkzoeker en een vacature voor de volle 100% in keywords en ervaringsniveau zijn te omschrijven. Waarom? Waarschijnlijk omdat het hiermee zo lekker makkelijk ‘matchen’ is. Niet omdat hiermee de werkelijkheid optimaal wordt benaderd. Die akelige cv’s (en vacatures) bevatten namelijk veel meer dan slechts keywords; en daar is een goede reden voor.
En als laatste denkt Venturocket oprecht dat werkzoeker en werkgever het prettig zullen vinden om uitsluitend op keywords elkaar te kunnen vinden. Er is geen keuze, Venturocket bepaalt wie er bij elkaar horen. Jippie…
Na registratie, bevestiging en de invoer van enige aanvullende gegevens kom ik op het scherm waar het allemaal om gaat:
Ik mag mezelf in 140 posities (tweet) omschrijven en vervolgens moet ik mijn Skills gaan invullen
Als ik een skill invul, zie ik of deze al bestaat. Bestaat een skill nog niet dan kan ik deze niet gebruiken… Bij een bestaande skill kan ik vervolgens aangeven wat mijn skill level is. Hoe hoger dat level, hoe hoger de prijs. Volstrekt onduidelijk waarom dit is, maar blijkbaar is vindt Venturocket dit logisch. Verder kan ik de prijs van een skill ook nog zelf ophogen. Waarom ik dit zou willen doen is mij volstrekt onduidelijk.
Maar goed, als ik eenmaal mijn skills heb ingevuld en op de knop Next druk, krijg ik dit te zien:
Let wel, dit gebeurde nadat ik uitsluitend de populaire skill business analyst had geselecteerd. Geen matches… Wel de uitspraak om vaak terug te komen. Ja, Venturocket maakt the world a more productive place. Not…
Ondanks deze volstrekt zinloze ervaring heb ik toch nog een keer op de knop Next geklikt:
Ik dacht het niet…
Conclusie
Venturocket is de zoveelste wereldverbeteraar met een oplossing die rotter is dan het probleem waarvoor de oplossing is bedoeld. Nog even los van het feit dat gezien de hopeloze situatie waarin veel werkzoekers in de VS zich bevinden dit initiatief op zijn zachtst gezegd als recessieprofiteur kan worden aangemerkt.
Komisch genoeg biedt de About us pagina van Venturocket een betere en beproefde oplossing. Op deze pagina verhaalt Marc Hoag (CEO) hoe hij op het idee van Venturocket kwam. En hoe hij vervolgens collega’s moest vinden:
He knew he had something truly revolutionary on his hands, so he set about building his team. Unfortunately, this meant using the very services he would be making obsolete. After spending tons of money and many months searching, and having nothing to show for it, he finally found his team through his personal network.
Misschien is referral networking toch een betere oplossing…? Hoe dan ook, Venturocket gaat de huidige wijze waarop werkzoekers en werkgevers elkaar online proberen te vinden niet obsolete maken.
Annemarie
says:Djeez Marc, dat je nog steeds zin hebt om je in al die hopeloze initiatieven te verdiepen… RESPECT.
Marc Drees
says:In vrijwel ieder hopeloos initiatief is wel een (ruw) diamantje van usability en interaction design te vinden. Zo ook bij Venturocket waar de feedback op registratie heel duidelijk aangeeft dat de bevestiging per e-mail in het spamfilter kan blijven hangen. Het is geen rocket science (pun intended) maar wel goed.
Verder ben ik ongeneeslijk nieuwsgierig. Het gevolg van een genetisch defect, dus er is niets aan te doen. Ik moet onderzoeken…
Annemarie Stel
says:Nou ja, zolang je ons er op deze manier mee blijft informeren en amuseren, lijkt dat genetische defect me geen enkel probleem.
Dirk Goossens
says:De naadloze overgang van ‘Start for free’ naar betaalscherm, met een raket in beeld die het doel bijna heeft bereikt, daar kan ik nog wat van leren.
Marc Drees
says:Dit riekt natuurlijk naar onbeschaamde zelfpromotie, maar ik zal het deze keer door de vingers zien…