Mobiel werven: de toekomst is begonnen [3], update

Everyone is a mobile job seeker
Vorige week deed ik verslag van het mRecruitment Congres in San Francisco. Daar verzamelden op 30 september 2011 alle ‘innovators + early adopters’ -waaronder drie Nederlanders- zich, voor de komende (r)evolutie, de beweging vanuit de digitaliteit naar “Mobile”. Het mobiele tijdperk waarin we letterlijk op persoonlijk niveau met werving aan de slag gaan. De iPhone/smartphone en de iPad/tablet zijn immers de meest persoonlijke apparaten sinds de introductie van de IBM PC op 12 augustus 1981.

Aan – Uit
Omdat het niet voor iedereen direct duidelijk was hoe dat nou allemaal werkte, werd Charlie Chaplin in 1982 door IBM ten tonele gevoerd om duidelijk te maken hoe simpel het allemaal was. Computers waren tot dat moment immers het domein van zeer serieuze technische mannen, die de hele dag zwaar geconcentreerd naar hun grote beeldschermen met groene letters zaten te turen in een airconditionde ruimte met zwevende vloeren en ruimtebeveiliging. Die computerruimte was hun heiligdom. Charlie liet ons in paginagrote advertenties zien waar de rode knop voor diende: AAN en UIT. Die knop was groot, en erg rood. Je kon ‘m niet missen. En als zo’n grappig mannetje, dat normaliter alles fout deed wat maar fout kon gaan, zo’n machine gewoon aan en uit kon zetten, dan kon iedereen het. Toch? En zo kwamen we uit de Realitijd in de Digitaletijd terecht

Mobilitijd
Het mRec evenement in San Francisco kan gezien worden als een soort MoMo voor recruiters. Op maandagmiddag 4 juni 2007 werd de eerste bijeenkomst van Mobile Monday Amsterdam (MoMo) georganiseerd in de Rode Hoed te Amsterdam. Mobile Monday Amsterdam ging mensen opnieuw verbinden: mensen die geïnteresseerd waren in de multimediale toekomst van de mobiele telecom. De eerste bijeenkomst werd gevolgd door vele volgende, en vier jaar lang werd iedere eerste maandag van de maand een sessie georganiseerd. Zo werd MoMo AMS onderdeel van een wereldwijd netwerk van dergelijke bijeenkomsten.

Jyri Engeström, oprichter van Jaiku, gaf bij de oprichting van MoMo 5 gouden regels om succes te hebben met Social Networking initiatieven:

  1. Define your object (bijvoorbeeld foto’s bij Flickr)
  2. Define your verbs (gebruik termen die je gebruikers ook gebruiken)
  3. Make the objects shareable (maak alles open door middel van API’s etc.)
  4. Turn invitations into gifts (zorg dat ze als een viral rondgaan)
  5. Charge the publishers, not the spectators (information wants to be free)

 

“We reached our destination”, zo meldde de MoMo AMS organisatie op 27 April 2011. Het doel was bereikt: de 200 eerste MoMo-ers hadden volop geïnspireerd en zo anderen geattendeerd op de eindeloze mogelijkheden van De Mobilitijd. Het bewustzijn was op gang gebracht, en hoe! Terwijl niemand in aanvang wist waar men terecht zou komen, was het enthousiasme dusdanig aanstekelijk dat de groep nog voor het vijfjarig bestaan was uitgegroeid tot 4000 deelnemers die stuk voor stuk een goed beeld hadden van wat komen gaat.

Bewust zijn
Van bewustwording naar bewust zijn, alleen gaat het nu veel sneller dan in de afgelopen 30 jaar. In San Francisco wist iedereen al dat het nieuwe tijdperk is begonnen, en een aantal belangrijke partijen is zelfs al volop én vruchtbaar bezig met het toepassen van “Mobile”. Na de Realitijd die een eeuwigheid duurde, kwam die 30 jarige Digitalitijd, en in de tweede helft van dat tijdperk bouwden alle organisaties en ondernemende individuen een website. We mailden en SMS-ten elkaar dat het een aard had, maar het lijkt een tussenfase te zijn geweest, een opmaat naar nu. “E-mail is dood”, stelde een van de key note sprekers. En de hele zaal knikte. “Onze business groeide in het afgelopen jaar met 500%”, vertelde een ander, en niemand was verbaasd.

Aardig
Het aardige van sessies als MoMo en mRec is dat iedereen bereid is elkaar te helpen. Tips, degelijke adviezen, zelfs complete business cases worden vrijelijk gedeeld. De een leert van de ander en de ander geeft het weer door. Zo mag dit verslag ook gezien worden: ik wil de recruiters bewust(er) maken, het vuurtje aansteken en aanwakkeren. Op dit moment turen vele miljoenen mensen naar die kleine mini schermpjes van hun smartphone, en proberen vacatures leesbaar te maken door in te zoomen op de tekst met wat veeg-, knijp-, tik- en andere vingerbewegingen. Wat een gedoe!

M(obiele) site
Heeft u nog geen m-site?! U verkeert nu nog in groot gezelschap, maar weet wel dat het aantal smartphones en tablets naar verwachting al medio 2012, begin 2013 het aantal desktop computers zal overschrijden! Als intermediair, of manager van een flex-/werving en selectiebureau zou u kunnen overwegen uw opdrachtgevers te gaan helpen om klantvriendelijker te zijn voor de sollicitanten. Ik bedoel dan niet dat u ze de NVP sollicitatiecode nog eens keer goed moet uitleggen. Ik daag u uit om hen te helpen het aanbod ook technisch aan te passen aan de behoefte van werkzoekenden.

Casus: Career Builder Mobile
Eric J. Offner, Managing Director Mobile Products van CareerBuilder USA, deed onbaatzuchtig uit de doeken hoe hij dat aanpakt met zijn team. Offner ziet inmiddels 2 aparte netwerken: (1) het internet en (2) mobile. Dat bewust zo benoemde onderscheid is daarmee een van de pijlers van zijn succes. Hij heeft het afgelopen jaar alle registers opengetrokken en rolt als een razende Roeland zijn Eerste Hulp Bij Mobile uit, en sluit een voor een zijn klanten aan op de toekomst.

De cijfers liegen er niet om: op 5 april 2010 bedroeg het bezoekersaantal met smartphones aan de Careerbuilder USA website 355.024, oftewel 0,97% van al het verkeer aan de CB website. Op 13 september 2011, 16 maanden later, was dat al gestegen naar 2,6 miljoen hits (per dag). Ruim 6% van al het verkeer op de CB website was in no time “mobile” geworden. Een stijging van 745%.

In maart 2010 werd de CB App 131.544 keer geraadpleegd. In augustus 2011 was dat aantal raadplegingen al gestegen naar 1.293.792, een stijging van 984%.

Naast de tip om internet en mobile apart te beschouwen, heeft Eric nog 2 tips:

  • It’s about the people: Make it easy!
  • Know your mobile audience: You have one today.

Eric heeft zijn presentatie beschikbaar gesteld,met de intentie om anderen te attenderen op de golf die op ons af komt. Zorg dat je klaar bent, want de komende maanden gaat het echt beginnen!

London
Wil je er meer van weten, en alle informatie ook uit de eerste hand ontvangen. Bezoek dan op 17 november a.s. de 2011 Mobile and Video in Recruitment Conference in London. Voor de lezers van Recruitmentmatters.nl geldt een vriendelijk tarief.  Wil je de Conferentie ook bezoeken stuur dan e-mailtje met je naam en telefoonnummer naar labora@planet.nl en je ontvangt per kerende e-mail jouw speciale code.

Dit gastblog is geschreven door Peter J. Fontijn – oprichter van VCsmart. De eerste aflevering van een drieluik over het mRecruitingcamp event in San Francisco is hier te vinden, de tweede aflevering is hier te vinden.

Update:
mRec just tweeted:
“Our gift to the #MobileRecruiting fans: You may now download ALL the mRec2011 presentations here: https://www.mrecruitingcamp.com/mrec2011-open-access/ Enjoy! #mrec”

Geef een reactie

15 Comments
  • Sandor
    says:

    @peter: je informeert en deelt niks; je pusht alleen een commerciele boodschap. Ik draag iedereen een warm hart toe die een wezenlijke bijdrage aan ons mooie vak levert. ik heb een allergie voor mensen die niks bijdragen maar wel hard schreeuwen en helaas hebben we er daar al teveel van in ons vak. laten we deze discussie stoppen voordat we in verder modder gooien verzanden.

    • Peter
      says:

      @sandor Tot op heden heb ik (je) niks aangeboden, alleen enthousiast informatie gedeeld op basis van mijn inschatting dat er iets staat te gebeuren.

      Je hebt geen commerciële boodschap van me gezien, en MVIR London is niet “mijn toko”, zoals gesuggereerd werd. Ik heb alleen gezorgd dat zij die er meer van willen weten een voordeeltje hebben door gebruik te maken van een kortiingscode / aantrekkelijk aanbod, speciaal voor de RM-lezers. [Einde]

    • Peter
      says:

      @Thomas Gedaan: 

      ik zie geen nieuwe trends in de periode 2000-2010, en al helemaal geen Shiny Diamonds. Tussen 1995 en 2000 kwamen de vacaturebanken op en verschoof print naar digitaal. Daarna was er 10 jaar lang niets nieuws onder de recruitmentzon. LinkedIn is/wordt gewoon een kandidatenbank. Ook niets nieuws. Wel nieuw is het mobile kanaal, zo verwacht ik. De meningen zijn hier op RM nog verdeeld, maar lees vooral de mRec sheets van m.n. Pepsi, Sodexa en CB, samen toch goed voor meer vacatures dan die van alle bloggers van RM bij elkaar.

      Dat de marketing van iPhone zijn werk heeft gedaan, en dat dat dan door jou[citaat] megalomaan narcisme wordt genoemd… tja. Eigenlijk zeg je in jouw artikel maar 1 ding: neem een html5 app. Slim hoor!  Zie ook de conclusies in de mRec sheets.

      Mijn conclusie is dat Apple c.s. /iPhone als eerste de toon heeft gezet, en de iPhone-gebonden App wordt heus wel ingehaald door de platformonafhankelijke html5 app, bruikbaar op elk smart apparaat. Maar ze hebben de zaak wel los gemaakt en op gang gebracht met een fris initiaitief. Megalomaan narcisme… Het lijkt hip, om zo te formuleren. Azijnpiesen? Ga liever positief ontwikkelen. En of je dan wel of geen AR-trui krijgt… Ik word warm van aanpakkers met visie, en mensen die de juiste voorbereidingen doen. Bijvoorbeeld door Location Based Services (LBS) of AR uit te proberen en een rol te laten spelen.

      Onze grootstgrutter Ahold begrijpt WEL dat ze het initiatief in mobiel(e retail) moeten grijpen. Anders riskeren zij het om klanten te verliezen aan partijen als Groupon, ShopSavvy en Google Shopping. Die slimmerds laten de klanten zelf artikelen scannen met hun mobiele telefoon. Een (liefst platformonafhankelijk) App-je op de telefoon geeft de klant productinformatie of relevante aanbiedingen en hiermee kan de klant allerlei koopjestoevoegen aan zijn online winkelwagentje, de pruttel op zijn mobiele telefoon afrekenen en er fluks mee de deur uitgaan. Het hele verhaal is te lezen in het laatste nummer van RetailTrends (introductieabonnement op RetailTrends? Klik >> hier). Wellicht helpt het recruitend NL aan een echte visie.

      Thomas, je werkt ad interim bij comScore. Jeremy Copp (Vice President Mobile, Europe van  comScore Inc.) zal in London een presentatie houden over “The Trends Behind Mobile Recruitment”. Ik ga zeker luisteren!

  • Thomas Waldman
    says:

    Geniale LOLquote uit een pdf op de door Peter aangedragen site mobileandvideoinrecruitment.com:

    “In addition to running the world’s first Mobile and Video in Recruitment Conference in 2010, they also ran Europe’s first-ever Social Media in Recruitment Conference in July 2009.”
    Tuurlijk joh. Het eerste congres OOIT over social media recruitment was in 2009.
     
    @Peter, dit is precies waarover (Sandor en) ik vallen. Je blogs staan vol met holle phrasen en grootse woorden die aantoonbaar onjuist of onvolledig zijn. Net zoals je partner in de quote hierboven kom daar mee eerder over als een wonderdokter dan een oprechte innovator. Ik heb in je 3 blogs (laten we zeggen 4500 woorden) alleen maar dit van je mee gekregen:

    Peter was op een congres over mobile
    Peter verkoopt geniale producten in mobile (zonder onderbouwing)
    Mobile heeft de toekomst (zonder onderbouwing)
    Kom naar mijn congres! (schaamteloze pitch)

  • Sandor
    says:

    @peter: bijzonder knap hoe je steeds antwoorden geeft/blogpostings doet die vrijwel geen inhoudelijke waarde hebben maar waarin je wel constant een congres en je eigen toko aan het pitchen bent.

    • Peter
      says:

      @sandor Je munt uit in dun cynisme met al jouw REacties. Acties zie ik helaas niet. Nu zie ik dat jij leverancier bent van, ik citeer “kennis op het gebied van strategisch recruitment. Vanuit de overtuiging dat recruitment de primaire meest high impact discipline binnen het HR domein is, hebben wij een geheel eigen raamwerk van strategische modellen ontwikkeld.”

      Ik maak er werk van Sander, ik informeer en deel. Waar is jouw positieve bijdrage, Poortwachter?

      • Marc Drees
        says:

        Het is goed om dan eerst even te zoeken op Sandor Snoeren voordat je zijn positieve bedrages in twijfel trekt. Zelfs een simpele search op Snoeren zal je op RecruitmentMatters in ieder geval al twee artikelen van zijn hand opleveren plus een verslag van zijn presentatie tijdens het event van Kevin Wheeler. Alleen bijzonder inhoudelijke bijdragen die in mijn optiek ook als ronduit positief kunnen worden gekwalificeerd…

  • Peter
    says:

    Om te beginnen: de link naar de presentaties van #mRec in het verslag hierboven blijkt onjuist.

    De juiste link naar de presentaties van #mrec is: https://www.mrecruitingcamp.com/mrec2011-open-access/

    @Thomas Mijn verslag dient als eye opener. En ík ga niks ontketenen, het gaat vanzelf die (r)evolutie. Het is al begonnen. Ieder zal er zijn/haar voordeel mee kunnen doen, en dat geldt ook voor mijn organisatie. Afwachten is wat mij betreft geen optie. Mijn verslagen/postings zijn niet bedoeld als productaankondiging. Dat het ’teasen’ werkt, zegt genoeg. Nieuwsgierigheid naar nieuwe ontwikkelingen is een goede zaak, als je begrijpt wat ik bedoel 😉

    @Sandor In 1995 lachten de managers van de grootste kranten van NL, toen hen -op basis van o.a. een belangrijk rapport van BoozAllen Hamiltonwerd voorspeld dat zij binnen 5-10 jaar >30-40% van hun personeelsadvertentievolume zouden verliezen. Ook nu zijn er belangrijke signalen, analyses en cijfers op basis waarvan majeure veranderingen verwacht mogen worden. Lees o.a. http://www.frankwatching.nl er maar eens op na, een onafhankelijk crossmedia platform voor marketing, communicatie, social media, mobiel, user experience en nieuwe media professionals die kennis willen delen, discussies willen aangaan en een netwerk willen opbouwen. Opgericht in 2004 heeft Frankwatching inmiddels ruim 85.000 abonnees, meer dan 200.000 unieke bezoekers per maand en ruim 600.000 pageviews per maand.

    Mijn postings zijn bedoeld om vanuit diverse oogpunten aan recruiters in NL te laten zien wat er gaande is. Organisaties en recruiters lopen echt achter en daarmee lopen ze het gevaar talent te missen of te verliezen, en kunnen zij zelfs reputatieschade oplopen door het ontbreken van een mobiele recruitment strategie. Het bewustzijn wordt op gang bericht, zowel in Noord Amerika als in Europa, maar op dit moment heeft slechts een klein deel van de verantwoordelijken een goed zicht op wat gaande is, en wat de effecten zullen zijn in de nabije toekomst.

    Het gaat niet om mijn visie. Succesvolle online organisaties zoals Bol.com, Amazon en eBay erkenden al in een heel vroeg stadium dat ze een mobiele strategie moesten hebben om aan de veranderende en toenemende vragen en behoeftes van hun klanten te kunnen voldoen. Personeelsfunctionarissen en intermediairs lijken vooralsnog traag in het (h)erkennen van de veranderende behoeftes van hun ‘klanten’, de (ander) werkzoekenden, de sollicitanten, en bieden nog nauwelijks een ‘mobile’ aanpak. De ingrediënten zijn wel aanwezig, maar de strategie en vorm zijn niet aangepast, terwijl er al wel naarstig met ‘mobile’ gewerkt wordt door hun sollicitanten. Een mobiele aanpak dient derhalve snel opgenomen te worden als onderdeel van de algehele werving en selectie strategie.

    Belangrijke vragen die men zich daarbij o.a. kan stellen zijn:

    • hoe veranderen iPhones/smartphones en tablets/iPads de manier waarop mensen een baan zoeken
    • zijn wij gebruikersvriendelijk genoeg of lopen we het risico talentvolle mensen te gaan missen
    • waarom moeten wij nu al in actie komen, en als we dat niet doen, lopen we dan achterstand op
    • hoe kunnen mobile en video ons helpen bij het aantrekken van het beste talent
    • wat doen anderen (en onze collegae en concurrenten!) al op dit gebied
    • hoe moeten we er mee beginnen

    Meer: zie https://www.youtube.com/watch?v=4oAB83Z1ydE
    en bezoek vooral MVIR in London op 17 november 2011
    >> https://www.mobileandvideoinrecruitment.com/

    CU there! 
     
    PJF
     

    • Marc Drees
      says:

      Het koppelen van het argument dat hun sollicitanten naarstig met ‘mobile’ werken in relatie tot het pleiten voor mobile recruitment is onjuist. Het impliceert een causale relatie die niet is aangetoond. Toon eerst de meerwaarde van en de behoefte aan mobile recruitment (vanuit het perspectief van de werkzoeker) aan, voordat je dit soort (niet-bestaande) relaties gaat leggen.Anders ga je wel heel erg als John (de Dr.) Sullivan klinken. En die is volledig aan het raaskallen.

      • Peter
        says:

        @Marc Gezien het tijdstip van je reactie verwacht ik dat je de sheets van de diverse sprekers nog niet hebt gelezen. 

        In de divere presentaties lees je meer over de meerwaarde van en de behoefte aan mobile recruitment vanuit het perspectief van de (ander) werkzoekenden. Zo worden veranderingen duidelijk: van vacaturebanken naar social media en mobile, van transacties naar interacties, van informatie naar conversatie en van high volume naar targetting en engagement. Duwen wordt trekken, en dat is donders moeilijk als je dat allemaal op een minischermpje moet doen. Lees ook het recente Mobile WorkForce Report van iPass eens, dan zie je de verschuivingen in cijfers en dat zal ook doorwerken in recruiting, ook in NL.

        • Marc Drees
          says:

          Die presentaties heb ik deels doorgenomen, maar ik heb daar geen nieuwe informatie in gevonden; wel veel zelfverheerlijking. Het blind doortrekken van mobile naar allerlei toepassingsgebieden (waaronder recruitment) levert epische blunders op (nauwelijks verhulde verwijzing naar de ronkende onzin van John Sullivan) omdat de mogelijkheden en beperkingen van smartphones of tablets niet worden gecombineerd met de redenen van gebruik van deze devices. Het staat in ieder geval garant voor veel vrolijkheid in het evalueren van mobiele recruitment toepassingen. En daar word ik dan wel weer blij van…