Insites Consulting heeft een rappport uitgebracht over het social media gebruik van Nederlanders. Met onder meer de volgende slide:
11% van de Nederlanders die lid is van een sociaal netwerk is wel eens benaderd voor een vacature via een sociaal netwerk. Dat is dus aanzienlijk meer dan dat deze gebruikers worden benaderd over producten of diensten. Inderdaad, LinkedIn maakt deel uit van de sociale netwerken, maar 11% klinkt dan nog als een volstrekt onwaarschijnlijk hoog cijfer.
Iemand een logische verklaring? Insites??
Sollicitatiegesprek voorbereiden
says:11 % ? Ik ben nog nooit benaderd voor een sollicitatiegesprek!
test
says:test
matthijs
says:Soms zijn onderzoeksresultaten wat ze zijn. Ondezoeksresultaten. Niet altijd eenduidig, soms voor meerdere uitleg of verklaringen vatbaar, zoals ook nu. Bij ieder cijfer hoort interpretatie en over ieder resultaat valt te twisten.
Bedenk verder, dat dit onderzoek geen uitgebreid onderzoek was naar recruitment, maar dat dit resultaat onderdeel is van een zeer uitgebreide vragenlijst over social media.
Ik denk dat je met jouw interpretatie hierboven een aardig eind in de goede richting zit. Denk ook, hoewel dat misschien wel jammer is, dat we er niet heel veel meer over kunnen zeggen dan we al gedaan hebben, voor nu. En dank voor je aanbod over publiceren rondom dit onderwerp. Als we dit onderzoek herhalen of ander relevant onderzoek hebben om te delen, dan weten we je misschien wel te vinden.
matthijs
says:De titel van een blogpost zou wat mij betreft altijd moeten gaan over het onderwerp waar je over schrijft, dus over die 11 procent en LinkedIn. Deze titel is een beetje als: “Alweer slecht econonomisch nieuws”, en dan iets over de euro. En vreemd, ja dat schaal ik niet als zo positief. behalve bij Rivella 🙂
Ontopic
Heb het hier nagevraagd en een mogelijke uitleg (niet DE uitleg) zou de volgende kunnen zijn (even gecheckt met Steven van Bellegehem). Zelf denk ik als ik het zo lees, dat het ook een definitiekwestie is(wat is precies “benaderen”?) Dus Jeroen, je zit een eind in de richting!
Veel bedrijven en ook mensen sturen job offers door naar hun hele netwerk en bedrijven adverteren ook via LinkedIn met banen. Als je inlogt op LinkedIn krijg je bijna altijd wel een joboffer voor je neus. Eigenlijk is die 11 procent nog weinig, zegt Steven:
1. Merken pushen heel hard via hun medewerkers
2. Advertenties op LinkedIn
3. Er is meer dan LinkedIn: hoeveel tweets zie je niet passeren met interessante jobs
4. Er is meer dan LinkedIn: mensen gaan ook via facebook aan hun persoonlijke vrienden jobs aanbieden.
Als je dat bekijkt is 11% weinig.
Marc Drees
says:Dus als ik op LinkedIn op mijn pagina zie dat er personeelsadvertenties staan dan ben ik benaderd voor een baan? Is dit een serieuze verklaring voor die 11%?
En zijn vacaturetweets een gerichte benaderingspoging voor een baan? Wederom: serieus? En schopt Facebook dus al een deuk in een pakje boter op basis van daadwerkelijke 1 op 1 benaderingen voor een specifieke baan? Verder ben ik benieuwd wat er precies bedoeld wordt met Merken pushen heel hard via hun medewerkers.
Een cijfermatige onderbouwing van deze vijf verklaringen voor een bureau als Insites Consulting natuurlijk een noodzaak. Ik bied je daarom alle ruimte op RecruitmentMatters om met een inhoudelijk steekhoudend verhaal over deze 11% te komen. Want volgens mij is dat heel hard nodig.
Jeroen
says:Ik denk dat de resultaten vooral te maken heeft met de interpretatie en perceptie van de ondervraagden.
Door middel van behavioral targeting is natuurlijk iedereen al `persoonlijk benaderd` met aanbiedingen of producten die op haar interesses aansluiten. Alleen is het gros van de internetgebruikers nog in de veronderstelling dat de privacy dusdanig gewaardborgd is, dat ze niet persoonlijk benaderd worden.
Daarnaast worden er natuurlijk steeds meer mensen benaderd voor een baan (of orienterend gesprek) via LinkedIn. Wanneer je dat veel om je heen verneemt, maar zelf nog nooit een reactie op je profiel hebt gekregen; is het dan niet aantrekkelijk om tijdens het invullen van zo`n enquete de vraag met `ja` te beantwoorden? Ik verklaar het resultaat door het feit dat mensen zichzelf dusdanig belangrijk vinden, dat veel mensen deze vraag met `ja` hebben beantwoord, omdat ze vinden dat ze het wél verdienen om eens benaderd te worden.
Marc Drees
says:Pijnlijk punt natuurlijk. Want als interpratie, perceptie en sociaal wenselijk beantwoorden redenen zouden zijn voor dit cijfer zegt dat iets over de kwaliteit van het onderzoek en wat je met de uitkomsten kan doen…
matthijs
says:Mooi dat je tijd genomen hebt om eens in de studie te duiken, Marc! Ik zal de vraag doorsturen naar de onderzoekers (kunnen even in de data kijken om te zien waar een mogelijke verklaring ligt, geen garantie op succes natuurlijk). Maar ik zou in ieder geval alvast de link naar het onderzoek aanpassen naar:
https://www.slideshare.net/IABNederland/social-mediareport-netherlandsinsitesiabnl
En ik vind je kop een beetje raar, of vreemd ;). Eigenlijk ben je nog een in een vragenstellende fase in je zoektocht naar de verklaring voor die 11 procent. De kop van je artikel doet vermoeden dat er iets “vreemds” is aan het onderzoek, terwijl daar misschien wel een logische verklaring voor is. Het is mogelijk opvallend. Maar vreemd? Niet bijster goed gekozen, imho want van tevoren negatief. Maar voila, we gaan het voor je uitzoeken!
Marc Drees
says:Het resultaat is vreemd, ergo de overeenkomstige titel. Het is daarmee niet negatief, tenzij jezelf die lading er in wenst te lezen. Zoals ik ook in de inhoud aangeef trek ik dit percentage in twijfel. De reden hiervoor is vrij simpel. Laten we voor de eenvoud even aannemen dat vrijwel alle toenaderingspogingen voor een baan via LinkedIn zijn verlopen. Volgens het onderzoek is 20% van de ondervraagden lid van LinkedIn. Dat zou betekenen dat meer dan 50% van deze ondervraagden zijn benaderd voor een baan?Dat is een astronomisch hoog percentage en volstrekt onwaarschijnlijk.
Maar ik laat me graag verrassen!