PwC won op 17 november, tijdens het event De dynamiek van 8 jaar arbeidsmarktkennis, zowel de Gouden Cursor als de Gouden Publiekscursor. Nou, dan moet je wel iets in je mars hebben. Toch? Hoewel… de Publiekscursor gaat uitsluitend om eerste indrukken en de jury voor de Gouden Cursor bestond vrijwel uitsluitend uit (arbeidsmarkt)communicatiedeskundigen.
Alle reden dus om als professionele werkzoeker eens een bezoekje te brengen aan de “werken bij site” van PwC. En me daarbij volledig te richten op het proces van zoeken naar vacatures tot en met het ontvangen van een automatische response op mijn online sollicitatie. Want met de employer branding kant zit het blijkbaar wel goed, getuige bovenstaande prijsjes.
De homepage
Zo ziet de homepage van de werken bij site van PwC er uit:
Krankzinnig druk met een zware overdaad aan visuals, maar ik ben geen arbeidsmarktcommunicatiedeskundige (niet vergeten adem te halen) dus wat weet ik ervan?
Ik weet wel dat ik geen snelzoekfunctie op de homepage aantref. En dat als ik bij de Vacature voor Interim Professional op het linkje alle vacatures klik ik uitsluitend vacatures van Starters te zien krijg… Het begin voor een vacaturezoeker is dus niet optimaal.
Vacatures zoeken
Dit is het resultaat als ik zoek zonder criteria:
Een heel stuk rustiger dan de homepage, en dat is een verademing. Helaas is het ook wat te rustig, want relevante criteria (salaris, werkervaring, opleidingseisen, aantal uur/week) die het voor mij eenvoudiger maakt om te selecteren zijn in geen velden of wegen te bekennen. Ook jammer, er is geen mogelijkheid om me op basis van mijn zoekcriteria te abonneren op een job agent. En hoeveel vacatures zijn er nou eigenlijk?
Gelukkig vind ik een vacature waar PwC gigantische behoefte aan heeft:
Een maagdelijke linkerzijde… Interessant. Wat ook mist zijn de kerngegevens van de functie en de mogelijkheid om op dit niveau door de vacatures van mijn selectie heen te bladeren. Aan de positieve kant zijn er wel mogelijk toekomstige collega’s te zien en kan ik contact opnemen indien gewenst.
Solliciteren
Maar daar heb ik allemaal geen zin in. PwC moet zo snel mogelijk geholpen worden met een tester. In ieder geval de club die verantwoordelijk is voor deze “werken bij” site. Dus klik ik direct op de knop Solliciteren:
KRRRAKKK zegt de gebruikerservaring. Wat een bijzondere knopjes en invoervelden zie ik ineens. Totaal anders dan op de andere pagina’s… Maar ik ben dan ook in het ATS van PwC terecht gekomen. En daar gelden blijkbaar andere regels. Blijkbaar kan zelfs het oranje van de functietitel niet worden nagebootst. Ineens is het een donkerrode functietitel geworden. Briljant…
Maar ik laat me niet uit het veld slaan en druk op de knop Solliciteren onder het kopje Ik heb nog geen account. Inderdaad… om te solliciteren moet ik een account aanmaken. Joost mag weten waarom:
Hahaha, hier probeert PwC ‘uit te leggen’ waarom ik een account moet aanmaken:
Via je persoonlijke account kun je snel en makkelijk solliciteren op vacatures en je inschrijven voor evenementen.
Natuurlijk… een account aanmaken zorgt ervoor dat ik snel en makkelijk kan solliciteren… Zonder account zou ik dat overigens nog sneller en makkelijker kunnen doen. Wat een lulkoek!
Verder moet ik persoonsgegevens opgeven, maar krijg ik geen privacyverklaring te zien. Voor een bedrijf als PwC is dit wel een enorme blunder. Overigens zal later blijken dat PwC haar registratie niet eens heeft aangemeld bij het CBP. Hoe is het toch mogelijk?
Afijn. Ondanks het feit dat mijn gegevens dus naar hartelust door PwC kunnen worden misbruikt ga ik koppig door. Tenslotte heb ik A gezegd. Dus klik ik op de knop Opslaan:
Oefff, een inline slider. PwC doet echt haar uiterste best om mijn weerstand te breken. Ik ben echter al zover gekomen dat ik doorzet. Maar voor ik het weet wordt een volgende klap uitgedeeld. Want dit is wat ik zie als ik een veld vergeet in te vullen:
Jawel, wat een prachtige foutmelding. Afgezien van de schunnig slechte tekst (heeft iemand ooit een pagina horen praten? En kan de ‘foutmelding’ niet gewoon in een vloeiende zin worden gesteld?) is het ook nog eens een pop-up die ik moet wegklikken. Waarom? Welke krankzinnige IT-nerd verzint dit soort dingen. En welke ruggegraatloze HR-rukker of recruiter accepteert deze onzin? Onder het motto: laten we onze sollicitanten maximaal frustreren, dan houden we alleen corporate sukkels met frontale lobotomie over? Om krankzinnig van te worden!
Maar niets kan mij nu nog weerhouden om mijn sollicitatie af te ronden. Ik wil deze gifkbeker tot aan de bodem leegdrinken. De dood of de gladiolen, zal ik maar zeggen.
En hier is de volgende beeldschone pagina:
Ook geinig, ik moet een vinkje zetten als ik klaar ben. Waarom?
Maar als ik een bestand heb geselecteerd en op de knop Uploaden heb geklikt zie ik dit:
Volstrekt gekmakend. Wederom een vermijdbare klik, dit keer uitsluitend vanwege informatie die ook op de pagina zelf had getoond kunnen worden. Wat een krankzinnig slechte interactie!
Verder, verder, ik moet zo snel mogelijk verder. De bloeddrukmeter geeft 200 over 120 aan!
Kijk, en hier wordt pas een link naar het privcacybeleid van PwC getoond. Waar overigens met geen woord over solliciaties wordt gerept. En waar PwC wel een tekst over equal opportunity toont is er niets op deze pagina over privacy te melden. Wederom volstrekt bizar.
Als ik op de knop Sollicitatie verzenden klik, krijg ik deze ‘vriendelijke’ feedback:
Jawel, waarom zou je een sollicitant (persoonlijk, ik heb tenslotte mijn voor- en achternaam ingevuld) bedanken voor het solliciteren? Ben je gek, blijkbaar moet de sollicitant blij zijn dat hij/zij een kans krijgt om bij PwC te werken. En daar zit wel iets in, tenslotte zullen alleen volstrekt wanhopige sollicitanten het proces tot aan het eind doorlopen. Een intelligente professional is allang afgehaakt, op zoek naar een werkgever die wel aandacht en zorg heeft besteed aan zowel het online recruitment proces als aan de employer branding kant. In plaats van uitsluitend te focusen op employer branding…
De automatische e-mail response
En dit is de e-mail die ik van PwC ontving:
Inderdaad, hier is zoveel fout dat ik spontaan ben gaan huilen. Wel een gezellig plaatje erin prakken maar niet in staat om een fatsoenlijke reactie samen te stellen. Wat een drama! Allereerst is daar het no-reply e-mail adres. Dan is er het onderwerp: Ontvangstbevestiging? Een dikke, vette onvoldoende zal je bedoelen!
En vervolgens is er ineens de naam van de recruiter, Anne van der Beek. Een naam die natuurlijk ook in de kille en onpersoonlijke sollicitatiebevestiging had kunnen worden genoemd. Overigens stelt de e-mail dat ik contact kan opnemen met ondergetekende, maar daar staat de naam van Anne van der Beek weer niet. Wel recruitment assistent PwC. Helaas zijn er dan weer geen contactgegevens…
Er is geen enkele informatie over het vervolgproces, anders dan dat ik het no-reply e-mail adres volgens PwC aan mijn lijst van vertrouwde e-mails moet toevoegen. Heel fijn.
Conclusie
PwC mag om mij volstrekt duistere redenen (wat zijn nou precies de selectie- en beoordelingscriteria die door Intelligence Group worden gehanteerd? Nog altijd volstrekt duister) gouden cursors hebben ontvangen, voor het online recruitment proces zou PwC van mij een cursor van Lippizaner paardenstront hebben gekregen. Wat een rampenplan.
Mogelijk ten onrechte zal PwC denken een goede “werken bij” site te hebben gelanceerd. Ongetwijfeld is het employer branding deel goed maar het online recruitment proces is zonder enige terughoudendheid slecht te noemen. Werk aan de winkel!
Robbert-Jan Ossebaar
says:Natuurlijk zijn wij trots op onze nominatie en de gewonnen prijzen. Dat neemt echter niet weg dat wij niet openstaan voor feedback op onze site en de sollicitatie-procedure, Wij zullen de opmerkingen meenemen in de verbeterslagen die er gepland staan voor de toekomst. Onze ambitie is om onszelf continue te blijven verbeteren en daarbij is de mening van éénieder zeer gewenst.
Wij stellen het op prijs om met je in contact te treden en je kritische blik en gedachten/visie over onze site, en recruitmentwebsites in het algemeen, met elkaar te bespreken.
Robbert-Jan Ossebaar – Corporate Recruitment Manager PwC
robbert-jan.ossebaar@nl.pwc.com
Sandor
says:gezien dit verhaal ben ik benieuwd naar hun “apply-conversieratio”, waarschijnlijk niet om vrolijk van te worden
Marc Drees
says:Daar zal je nog verbaasd over staan. Het is ongekend wat werkzoeker bereid zijn aan shit te doorstaan als ze een vacature naar hun keus hebben gevonden.
Desondanks zal een dergelijk sollicitatieproces een hoger risico op afhakers opleveren dan een goed ontworpen proces. En daarmee spant PwC het paard achter de wagen.
Verder heeft het bedrijf de afstand tussen de employer branding en het online recruitmentproces dus groter gemaakt als de employer branding experience echt zo goed is als moet worden geloofd op basis van de twee gouden cursors. Een grotere afstand betekent dus een grotere koude douche als je eenmaal gaat solliciteren. Waarmee het risico op afhakers in potentie nog verder wordt vergroot.
Overigens kreeg ik ook nog een e-mail ter bevestiging van mijn registratie (eveneens met als onderwerp: Ontvangstbevestiging…) waarin PwC het volgende stelt:
Graag maken wij je erop attent dat je aanmelding voor dit evenement nog niet volledig is. Om je aanmelding verder aan te vullen ga je naar https://www.werkenbijpwc.nl en klik op ‘Mijn account’. Vervolgens kun je inloggen en de ontbrekende gegevens invullen. Klik tot slot op ‘Sollicitatie verzenden’.
En dat terwijl ik me voor geen enkel evenement heb aangemeld… Nog een goede ervaring dus.