Pooldip? Nee, Deathpooldip!

Logotype Pooldip In de categorie professionele netwerk apps op Facebook hebben we ondertussen een fors aantal partijen: BranchOut, BeKnown, Talent.me, Emplido en feitelijk mogen we Identified hier ook wel bij betrekken. In relatief korte tijd zijn er maar liefst vijf partijen die krampachtige pogingen doen om Facebook gebruikers een zakelijk profiel aan te laten maken. Vijf? Nee… zes. Want ook Pooldip hoort feitelijk in dit rijtje thuis. Pooldip? Jawel, Pooldip:

Pooldip provides an unprecedented platform for companies to manage and hire their Facebook fans. Our best-practice sourcing solution enables talent acquisition to transcend from a post-and-pray recruiting model to a social sourcing hire-your-fan solution.

Ja, het aantal ronkende superlatieven doet een Amerikaans bedrijf vermoeden… En ik heb zo langzamerhand het vermoeden dat er een inverse relatie bestaat tussen het aantal superlatieven en de kwaliteit van de achterliggende applicatie. Maar dat kan ik alleen maar vaststellen door Pooldip te testen. Dus daar gaan we maar weer…

De homepage
Dit is de homepage van Pooldip:

Pooldip | Homepage

En blijkbaar probeert Pooldip maar liefst drie doelgroepen aan te spreken: Fans, 3rd pary recruiters en corporate recruiters. Dat is een ambitieuze doelstelling. Alleen schrik ik een beetje van de volgende zin:

Turn your fans into an organized, searchable talent community

Dat klinkt alsof Facebook gebruikers in een of ander keurslijft geperst gaan worden. En dat is precies wat Pooldip probeert te bewerkstelligen. Waarbij Pooldip zichzelf dus als de talent community aanbieder ziet:

Fans may opt in to a company’s talent community via fan pages, job postings or their employee-referral program. The Fan’s personal information (photos, wall posts, etc.) remains private.

Maar welke informatie van de Fan wordt dan wel zichtbaar? Laat ik dat maar eens gaan ontdekken door op de knop Fan account te klikken:

Pooldip | Profiel

Inderdaad, dit is een heel, heel lange pagina… Waarbij de cruciale knop Save and continue ver, ver below the fold te vinden is. Evenals de demotiverende serie pagina’s (maar liefst 5…) die ik blijkbaar als Fan moet doorlopen. Maar waarom zou ik dit eigenlijk moeten doen? Als ik op Facebook fan wil worden van een bedrijf hoef ik toch niet mijn hele professionele leven in te voeren? Dus waarom zou ik dat dan wel bij Pooldip doen?

En hoe verhoudt dit zich tot de claim die Pooldip op haar homepage maakt:

A social recruiting application that provides an easy connection to the companies you’d like to work for

Dit is helemaal geen easy connection! En al helemaal niet als ik mijn profiel met de hand moet invoeren. Dan kan ik beter naar de ‘werken bij’ site van dat bedrijf gaan en solliciteren op een geschikte vacature. Want wat voegt Pooldip in hemelsnaam hieraan toe?

Maar als ik mijn LinkedIn profiel heb laten uploaden ( een mogelijkheid die ongetwijfeld door LinkedIn wordt stopgezet op het moment dat Pooldip onverhoopt toch populair zou worden) en enige aanvullende informatie heb ingevuld krijg ik een aantal aanbevelingen te zien:

Pooldip | Recommended jobs

Jawel, exact drie volstrekt niet van toepassing zijnde vacatures. Alledrie van hetzelfde bedrijf. En dat is alles! Als je hierbij bedenkt dat Pooldip sinds begin van het vierde kwartaal van 2011 actief is dan geeft het al de kansen op succes van deze Facebook app aan.

Maar ik geef nog altijd niet op en kijk ook nog even onder de Jobs tab. Waar ik het volgende zie:

Pooldip | Jobs

Tja, binnen Pooldip zijn in totaal 31 vacatures beschikbaar. Inderdaad, bedrijven/recruiters die van Pooldip gebruik maken moeten vacatures invoeren. Dus zowel Fans als bedrijven/recruiters moeten een bovenmatige inspanning verrichten om met elkaar in contact te komen terwijl er al simpeler methoden bestaan. Dat is slim van Pooldip. Die in dit verband de volstrekt stompzinnige opmerking weet te maken:

Pooldip has removed the barriers and perfected the process to help companies successfully source on Facebook.

Hahahaha. Hoe verzinnen ze het!

Een andere onzinnige tekst komt van het LinkedIn profiel van Frank Benjamin (Managing Director – Facebook Recruitment Specialist at Pooldip):

Pooldip on Facebook is one of the fastest growing recruiting apps on Facebook. We are Free Facebook app that has over 1 million jobs.

Whoehaha! Die meer dan 1 miljoen vacatures zijn afkomstig van Indeed, en hebben dus geen enkele meerwaarde binnen de scope van Pooldip. Maar als je zo moet liegen dan weet je eigenlijk al wat de kwaliteit van de eigen applicatie is: Niets!

Overigens ziet een vacature binnen Pooldip er zo uit:

Pooldip | Job ad

Inderdaad, een plaatje… En waarom zou ik deze vacature moeten gaan volgen? Kan ik niet gewoon op die vacature solliciteren?

Nieuwsgierig geworden klik ik op de knop + Follow Job:

Pooldip | Follow recruiter / job

Nu blijk ik ineens de recruiter te gaan volgen? Wat is dit nu weer voor onzin? En hoe kan ik in hemelsnaam op deze vacature solliciteren? Het antwoord? Kan niet! Althans, niet via Pooldip. Die hiermee zonder enige twijfel tot de meest frustrerende professional networking app op Facebook kan worden uitgeroepen. En gezien het gezelschap waarin Pooldip verkeert is dat heel knap…

Conclusie
Pooldip is een bizar slechte applicatie die in het geheel niets toevoegt aan het landschap van reeds bestaande “professional networking” apps op Facebook (BranchOut, BeKnown, Talent.me, Emplido en Identified). Hoewel geen van deze apps een glorieuze toekomst lijkt te hebben, is het pad voor Pooldip vrijwel verzekerd. En dat pad is een enkeltje richting de Deathpool. Waarmee Pooldip binnenkort heel toepasselijk in Deathpooldip kan worden omgedoopt. Hoe eerder, hoe beter…

Slotopmerking
Met het groeiend aantal “professional networking” apps op Facebook groeit ongetwijfeld ook de frustratie van de gebruiker. Want elk van deze apps (met uitzondering van Identified) verlangt van de gebruiker dat hij/zij een zakelijk profiel opbouwt. Wat dus geen integraal onderdeel wordt van het Facebook profiel van diezelfde gebruiker. Dit onder het mom dat prive-gegevens en zakelijke gegevens gescheiden moeten blijven. Maar waar het er uitsluitend om gaat dat de app aanbieder die zakelijke gegevens binnen de eigen walled garden kan opslaan en vervolgens exploiteren. En dat is uiteindelijk ook de doodssteek voor dit type applicaties. Het moment dat gebruikers ontdekken dat ze deze informatie niet voor andere toepassingen beschikbaar kunnen stellen is het afgelopen met de, overigens zeer schamele, populariteit van deze apps. Godzijdank!

Geef een reactie

4 Comments