Wederom in breakout 7, gaat Ronald Egas (o.a. Tweakers.net) iets vertellen over een mooie case in het IT-er werven: de cybercrime challenge. We beginnen met indrukwekkende getallen: met 3,5 miljoen bezoekers per maand is tweakers de grootste website van Nederland en Europa op het gebied van elektronica. Dat betekent natuurlijk: heel veel bezoek van IT’ers. En in de zaal blijkt een behoorlijk aantal mensen op zoek naar IT’ers. Tweakers is verder een erg interactieve website, waarbij de community op verschillende manieren bij de artikelen wordt betrokken. Zo wordt er bijvoorbeeld gepraat over (werk)ervaring en organisaties zoals Logica. Tweakers is dus in een mooie positie om IT’ers te werven.
Met wat getallen laat Ronald zien dat de vraag naar IT’ers sterk toe gaat nemen de komende jaren. Er zijn steeds meer vacatures dan actief zoekende IT’ers. Wat betekent dit voor je werving? Je moet strijden voor je IT werknemers. En (impliciet) je moet ook niet actief-zoekende IT’ers benaderen om je vacatures in te vullen.Met een trechterplaatje laat Ronald zien hoe werving begint: je moet bekend worden bij je doelgroep, zorgen dat daar een positief imago ontstaat en dan zorgen dat je doelgroep een voorkeur voor jouw merk krijgt. Dit leidt uiteindelijk tot sollicitaties. Ziet u al een link naar een site als tweakers? Daar moet enorme W&S waarde in zitten. Ronald stelt zelfs dat je een apart brand voor IT’ers moet hebben. Een kloppend brand – anders heb je er niets aan.
En dan komen we tot de kern: de cybercrime challenge. De KLPD zocht IT’ers voor de nationale recherche. De KLPD maakt een topic aan op het tweakers forum, wat leidde tot reacties vanuit de community. En toen kwam de gouden tip: ‘je moet een puzzletje maken om IT’ers te triggeren’. En zo ontstond de cybercrime challenge. De uitdaging was om Johnny D03 op te sporen: een moeilijke uitdaging. De opdrachten in de challenge hadden te maken met de werkzaamheden van de nationale recherche: er was dus een duidelijke link tussen de challenge en de functies waarvoor geworven werd. De leukheidsfactor van de challenge leidde tot enorm veel aandacht, zowel via social media als het ANP(!).
En er komen mooie resultaten: 75.000 bezoeken, bijna 22.000 deelnemers. 375 mensen hebben de code gekraakt (ja, de challenge was moeilijk). 7.410 mensen klikten door naar de werkenbij site. Er kwamen 800 sollicitaties. En de challenge blijft beschikbaar als assessmenttool. Kortom: een leuke campagne, die tot zeer tastbare resultaten leidde.