Wie heeft de meeste?

eHRM Vanmiddag was de paneldiscussie over de toekomst (of het gebrek daaraan) van vacaturesites tijdens het eHRM event. En tijdens die discussie was er een klein momentje van enige relevantie toen duidelijk werd wat het gemiddeld aantal sollicitaties per vacature op de verschillende ‘vacaturesites’ was:

  • VNU Media (Nationale Vacaturebank, Intermediair): 6 sollicitaties per vacature
  • Banenmatch: 3 sollicitaties per vacature
  • Jobbird: 3 – 4 sollicitaties per vacature
  • LinkedIn: cijfer is niet bekend

Let wel, dit zijn door de betreffende sites zelf opgegeven aantallen. En zoals Quintin Schevernels (VNU Media) terecht opmerkte zijn dit soort aantallen daarmee per definitie suspect. Maar zijn oplossing om het dan maar aan de klanten te vragen is natuurlijk ook weinig praktisch. Hoewel, er was een iemand van Unit4 in de zaal die met 10 vacatures op LinkedIn exact 1 sollicitatie had ontvangen. Met als tegenhanger Olfertjan Niemeijer (Independent Recruiters) die wist te melden dat LinkedIn qua response voor het eerst boven Monsterboard en Nationale Vacaturebank was geeindigd. Wat dus meer dan 6 sollicitaties per vacature moet betekenen. Toe maar!

Hoe dan ook; aantallen sollicitaties zeggen nog niets over de kwaliteit; een maatstaf waar vacaturesites structureel een relatief laag rapportcijfer scoren. En daarmee is de relevantie van bovenstaande aantallen meteen in perspectief geplaatst.

Geef een reactie

8 Comments
  • Chris Stapper
    says:

    Eens: de recruitmentmarkt zou behoorlijk gebaat zijn bij betere informatie.
    Misschien ligt het aan mij, of het soort vacatures dat wij normaal hebben, maar ik vind die 6 sollicitaties een nogal laag gemiddelde. Via Monsterboard hebben we er meestal meer en dat zijn toch vrij specifieke vacatures. Voor een meer generiek gemiddelde had ik echt hogere aantallen verwacht, eerder 15 of zo.

  • Marc Drees
    says:

    Het blijft toch verbazingwekkend om collectief cijfers te onthouden aan een markt die hierdoor beter geinformeerde beslissingen zou kunnen maken. Een teken van zwakte; en dat is nog een factor die een negatieve impact heeft op de perceptie van vacaturesites. Toon (het gebrek aan) de toegevoegde waarde en pas de prijs daarop aan. Toon het niet en je verliest uiteindelijk de regie over de prijs.

  • Arno
    says:

    Hoi Marc,
    Mag je dit soort gemiddelden wel berekenen en vergelijken? Als een bekende werkgever een administratief medewerker zoekt, zullen ze al gauw 25-35 reacties van 1 site krijgen. Als diezelfde werkgever een Sarbanes Oxley specialist zoekt, mogen ze blij zijn met één reactie; van dezelfde site.
    Ergo: richten de genoemde platforms zich op dezelfde functiegroepen? 

    • Marc Drees
      says:

      Natuurlijk mag je dit soort gemiddelden met elkaar vergelijken. In hoeverre hiermee een relevant vergelijk wordt gemaakt is een andere vraag. Niet alleen de consolidatie van onvergelijkbare reactievolumes voor verschillende beroepsgroepen, verschillen in de doelgroep per site maar zeker ook de betrouwbaarheid van de niet-verifieerbare claims maakt dat er kanjers van vraagtekens bij de waarde van deze cijfers moet worden geplaatst.
       
      Maar transparantie begint ergens, en meestal met 1 cijfer per keer. Dus wie weet kunnen we over enkele jaren op dit moment terugkijken als de eerste stap op weg naar een daadwerkelijke publieke verantwoording van vacaturesites op een metric die vacaturehouders houvast geeft over hetgeen ze kunnen verwachten. Tenslotte is het bizar dat dit soort informatie nog altijd niet vrij beschikbaar is. Het bepaalt tenslotte in belangrijke mate de prijs die je als vacaturehouder bereid bent te betalen. Nu is het, ondanks alle informatie die al jaren beschikbaar is, nog altijd volstrekt duister. 
       
      Nog leuker zou het zijn als we in staat waren om op basis van het aantal sollicitaties te bepalen of er een hire uit is gekomen. Want daarmee kan ook iets over de kwaliteit van de sollicitaties worden gezegd. Hoewel daarmee tegelijkertijd een akelig complexe discussie zal worden gestart of het sollicitatiekanaal ook het kanaal is waarmee de sollicitant oorspronkelijk in aanraking is gekomen met de vacature.
       
      Simpel is het nooit…

      • Pierre
        says:

        Het is voor het grote publiek duister, maar er zijn zeker wel partijen, met genoeg kritieke massa, die de sollicitaties per kanaal goed inzichtelijk hebben. Resellers en Multiposters zijn daar goede voorbeelden van. Beide hebben inmiddels (oa door ATS koppelingen) zelfs de hires per kanaal op de korrel. Door hun directe relaties met de boards treden ze hier niet mee naar buiten