Fijn feit en inmiddels bekend: met Google is het mogelijk per keyword of een combinatie hiervan te kijken hoeveel er maandelijks en jaarlijks op wordt gezocht. Hier stemmen we dan ook allemaal vrolijk onze SEO en SEA op af. (Moeilijke woorden voor: adverteren met Google advertenties en optimaliseren van websites).
Waarom bestaat deze mogelijkheid nog niet voor zoekopdrachten op de grote social media platformen? Deze tool lijkt mij steeds belangrijker worden voor organisaties die social media inzetten voor organisationele doeleinden. Ik lees net een artikel over dat marketeers met steeds minder budget, steeds meer voor elkaar moet krijgen. De inzet van social media is hierbij onmisbaar, denk ook aan mobile middelen.
Maar hoe relevant zou het zijn als we als marketeer of recruiter via social media, inzicht kunnen verkrijgen in de zoekopdrachten op Facebook?! Zeker nu Google ook steeds meer naar de invloed van social media gaat kijken en deze meeneemt in de positie van de organisatie op Google. Recruitment is en blijft ook een deel marketing, vergeet dat niet! Sterker nog: ik denk dat recruiters die via social media recruiten eigenlijk ook een soort van online marketeers zijn. Gevaarlijke uitspraak, maar in principe bouw je toch aan een merk online?
Waarom zou je de zoekvolumes willen opvragen van de grote social media? Logisch. Je kunt op het zoekvolume inspelen met de juiste content en ook achteraf analyseren is een stuk gemakkelijker met deze informatie. Hoe fijn zou het zijn om te weten hoe vaak het Nederlandse publiek ‘Werken bij Heineken’ of ‘vacature Almere’ op Twitter of Facebook intikt bijvoorbeeld en vervolgens op jouw pagina/account terecht komt?
Ja, het kan wél, soort van, met een omweg, via Google. Nadeel: je krijgt ook alle treffers die níets te maken hebben met de social media. En met een search engine zoals Topsy verkrijg je ook geen inzicht in de zoekopdrachten, maar dit blijft natuurlijk een effectieve tool voor brand monitoring.
Ik zie een hoop kansen… Maar ook obstakels die overwonnen moeten worden. Werk aan de winkel!
Maurice Hennevelt
says:Hoi Laura,
Goed stuk. Las toevallig vandaag ook een stukje over de toekomst van social media volgens trendwatcher Bakas. Hierin stelt hij dat social media aan populairiteit zal verliezen (zowel particulier als zakelijk) vanwege het besef dat Facebook niet altijd een waarheidsgetrouw beeld geeft van de gebruikers. Wel iets waar marketeers mijn inziens rekening mee moeten (gaan) houden. Niet helemaal relevant mbt jouw artikel, maar wel interessant genoeg om even te lezen.
https://www.studenten.net/lifestyle/lifestyle/19956/interview_trendwatcher_adjiedj_bakas
Laura Overwijk
says:He Nick,
Wat toevallig! Ik was er niet bij, maar ben erg benieuwd naar de eventuele aangedragen mogelijkheden. Wel een actueel probleem dus, begrijp ik!
Nick van Roozendaal
says:Klopt uiteraard, Social heeft een grote invloed op je conversie. En hoe groot die rol is wil je kunnen volgen. Dat kan, je kunt de invloed van liken, +-en, bookmarken zien en volgen. Met een aantal social media heeft Google data-uitwisseling, waardoor je bijvoorbeeld ook kunt zien in analytics hoe vaak er over jouw merk wordt gepraat (en wat dat voor de cconversie betekent).
De reactie van Google op de vraag uit het publiek: Wat betekent dat voor mijn privacy als internetter?: Like Superman said: When you have great power, you will need great responsibility…..
Nick van Roozendaa;
says:Hey Laura,
Dit onderwerp kwam uitgebreid aan de orde tijdens de Google Analytics User Conference 2012 in Amsterdam vorige week…
Je kunt nu via analytics de social ‘funnel’ bekijken en analyseren. Kijk maar eens op: https://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=en&answer=1683971&topic=1316551&ctx=topic
Volgens mij pas sinds een paar weken beschikbaar…
Peter
says:Hey Laura,
Dat zou natuurlijk fantastisch zijn. Zou het echter niet zo kunnen zijn dat sociale netwerken dit soort zoekgedrag juist niet willen?
Dat er veel meer gewicht gehangen wordt aan resultaten uit bijvoorbeeld je netwerk en locatie gerichte resultaten?
Ik vraag me trouwens ook af of er niet veel meer te halen valt uit de samenwerking tussen Facebook en zoekmachine Bing?