Een interessant maar enigszins cryptisch persbericht van Adecco over de samenwerking die ‘s werelds grootste uitzender is aangegaan met Jobfeed:
Adecco gaat een uniek project aan met Textkernel, leverancier van Jobfeed. Jobfeed is de monitoringstool voor de arbeidsmarkt met de grootste database van online geplaatste vacaturegegevens. Met de Jobfeed-data verkrijgt Adecco precies die vacature-informatie uitgesplitst naar vestiging, welke voor haar relevant is.
Ja, maar wat is daar zo bijzonder aan? Want dat kan toch iedereen standaard met Jobfeed? Nou, er is blijkbaar iets meer aan de hand.
Want Hans Pruis (Director Adecco General Staffing) zegt over de samenwerking het volgende:
De informatie van Jobfeed is van grote waarde. Het helpt ons kansen in de markt snel te ontdekken en direct in te speIen op de vraag van onze klanten en prospects. Inzicht in de arbeidsmarkt ondersteunt daarnaast strategische keuzes. Dit vooruitstrevende project heeft hierdoor ook internationale aandacht binnen Adecco gekregen
Het vetgedrukte deel vind ik interessant: de vraag van onze klanten en prospects. Prospects die met een vraag komen? Onwaarschijnlijk. Maar in combinatie met de zin: Met de Jobfeed-data verkrijgt Adecco precies die vacature-informatie uitgesplitst naar vestiging, welke voor haar relevant is komt een heel ander beeld boven. Adecco heeft met Jobfeed mogelijk een oplossing gemaakt die weleens de natte droom van elke uitzender zou kunnen zijn. Vacatures van klanten en prospects tijdig spotten, matchen met het aanbod aan kandidaten en een kant en klare lijst aanleveren aan de vestigingen met de mededeling: bellen maar!
Of loop ik misschien iets te hard van stapel? Misschien, maar voor een prijsvechter als Adecco zou een dergelijke oplossing natuurlijk manna uit de hemel zijn. Allereerst kan je klanten mogelijk veel sneller bedienen (sneller dan de concurrent) en tegen een lagere inspanning (en dus lagere kosten). Daarnaast kan je in het acquisitietraject prospects positief verrassen met een handelingssnelheid die concullega’s niet weten te evenaren.
Het betekent overigens wel dat als mijn kleine luchtkasteeltje correct zou blijken, dat Textkernel ook matching doet voor Adecco Nederland… En dat is voor technologiefetisjisten belangwekkend nieuws. Want Adecco is al jarenlang gebruiker van ELISE, de matchtechnologie van WCC. Gezamenlijk hebben de twee partijen zelfs een complete oplossing ontwikkeld: E-match.
Maar E-match is natuurlijk een empty-box oplossing, waar Textkernel met Jobfeed plus enige aanvullende functionaliteit een full-box oplossing levert. En die laatste oplossing is voor Adecco dus veel interessanter. Als het door mij geschetste scenario tenminste daadwerkelijk is gerealiseerd. Als dat overigens niet het geval is dan zou Adecco dat zo snel mogelijk moeten doen. Maar dit terzijde…
Verder is het interessant om te lezen dat het project ook interationale aandacht heeft gekregen. Zeker als we bedenken dat Textkernel haar Jobfeed oplossing ook richting Duitsland en Frankrijk aan het brengen is. Voor de goede orde; Frankrijk is een vrij groot Adecco land… En een grote gebruiker van de matchtechnologie van WCC.
Waar jarenlang een samenwerking tussen WCC en Textkernel voor de hand lag (hoe meer gestructureerde data kan worden aangeboden hoe beter een matchengine werkt), is dat er om volstrekt onduidelijke redenen nooit van gekomen. Twee technologisch vooruitstrevende Nederlandse bedrijven die hemelsbreed nog geen 50 km van elkaar vandaan liggen. Bizar.
Maar ondertussen is Textkernel met Search! (en binnenkort Match!) het domein van WCC binnengedrongen. En heeft WCC parsingtechnologie ontwikkeld waarmee ze op het terrein van Textkernel is gepenetreerd. Zo zijn potentiele partners tot concurrenten verworden. Doodzonde, in mijn optiek, maar het heeft weinig zin om hier lang over de simmen. Want ook Actonomy is aan de weg aan het timmeren in beide domeinen, zoals blijkt met de lancering van GluedJobs. Deze, overigens nog lang niet volwassen, concurrent van Jobfeed toont aan dat het speelveld niet is voorbehouden aan WCC en Textkernel.
Het zijn interessante tijden, maar het lijkt er op dat technologie die meer dan 10 jaar geleden is ontstaan eindelijk mainstream aan het worden is.