Is Monster een winkeldochter geworden? Gezien het ontbreken van enig recent overnamegerucht lijkt het er bijna wel op. Maar er is een partij die daar blijkbaar anders over denkt: Eagle Asset Management. Want deze partij heeft op 6 juni bij de SEC gemeld dat zij per eind mei maar liefst 13,6 miljoen aandelen Monster bezit. En dat is dus een slordige 11,24% van het totaal aantal aandelen; met een waarde van zo’n slordige $ 110 miljoen.
Hoewel onduidelijk is of Eagle Asset Management aandelen Monster bezat voorafgaan aan mei 2012 is het in ieder geval zeker dat het bedrijf minstens 6,25% van de aandelen in mei heeft gekocht aangezien de regels verlangen dat een omvang van meer dan 5% bij de SEC moet worden gemeld. Nou maar hopen dat ze dat niet heeft gedaan in de loop van 11 mei, toen het aandeel Monster met zo’n 20% explodeerde op overnamegeruchten waarbij ook LinkedIn werd genoemd.
Die kans is echter aanwezig aangezien op 11 mei maar liefst 15,6 miljoen aandelen Monster van eigenaar wisselden waarbij de prijs van $7,73 naar $9,33 omhoog schoot. Maar misschien schoot die prijs pas omhoog toen Eagle Asset Management aandelen begon te kopen. Die ze eigenlijk meteen weer van de hand had moeten doen. Want op dit moment staat de koers alweer op $8,09. En de trend is dalend…
Is Eagle Asset Management een voldoende strategisch alternatief voor Sal Iannuzzi (CEO Monster) die enige tijd geleden aankondigde alle strategische alternatieven te onderzoeken; wat Wall Street speak is voor: ik ben te koop? Is hiermee de toekomst van Monster zonniger geworden? Onwaarschijnlijk. Het betekent wel dat er een grote aandeelhouder bij is gekomen, maar het veranderd niets aan (het gebrek aan) de toekomstpotentie van Monster in haar huidige vorm. Zonder geloofwaardig antwoord op de ontwikkeling van social media en people aggregation heeft het bedrijf minimaal een imagoprobleem en daarnaast een executieprobleem (gezien de bijzonder trage uitrol van 6Sense, de bijzonder trage groei van BeKnown, het falen van de Career tools).
Eagle Asset Management is waarschijnlijk niet de white knight waar Monster op zit te wachten. Het is wel een ongetwijfeld meer dan welkom blijk van vertrouwen wat het bedrijf heel goed kan gebruiken in een tijd dat ze door vrijwel iedereen worden ondergewaardeerd. Want ondanks alle problemen heeft Monster in de afgelopen jaren te willen innoveren. De waarschijnlijke doodssteek is in mijn optiek echter het missen van de kans geweest om LinkedIn over te nemen. Daarmee had ze zich opnieuw kunnen uitvinden. Nu is het slechts modderend naar voren.
Wordt ongetwijfeld vervolgd