Ik heb al het nodige geschreven over de pogingen van meerdere bedrijven om een professioneel netwerk binnen Facebook van de grond te krijgen, oftewel: de LinkedIn kloontjes op Facebook. En hierbij steekt BranchOut op basis van haar aantal maandelijks actieve gebruikers (MAU) met kop en schouders boven de andere kloontjes uit, hoewel BranchOut nog altijd in hoog tempo gebruikers verliest.
Desondanks is de afstand tussen BranchOut en haar identical twin BeKnown (Monster) nog altijd gigantisch. Waar BranchOut op dit moment 3,1 miljoen MAU kan melden staat dit getal bij BeKnown op nog geen 10% daarvan: 240.000. Een ongekend verschil dat zich moeilijk laat verklaren, met name door het ontbreken van enige serieuze groei bij BeKnown. Maar er is hier waarschijnlijk sprake van een vertekend beeld dat overigens is ontstaan vanaf het moment dat de integratie tussen BeKnown en de Monster(board) vacaturesite is gelanceerd. En dat is pas een maand geleden gebeurd.
Die integratie maakt het voor Monser(board) bezoekers eenvoudig om zich voor BeKnown op te geven. Alleen, naar nu blijkt, wordt die aanmelding niet geteld door Facebook geteld (en daarmee evenmin door AppData, die onder meer de MAU publiceert). De reden hiervoor is dat Monster(board) bezoekers de vacaturesite niet verlaten als ze zich voor BeKnown aanmelden. De aanmelding gebeurt via een API en die wordt niet door Facebook/AppData geteld. Alleen activiteit op Facebook zelf wordt geteld.
Het was me al opgevallen dat na de integratie tussen Monster en BeKnown er geen enkele groei in de BeKnown cijfers zat. Hoewel dat op zich zeer merkwaardig was, deed ik het af als een gevalletje BranchOut – StepStone Nederland. Maar dat kan weleens een grote blunder zijn geweest. De omvang van die blunder kan ik helaas niet meedelen, want Monster wenst geen cijfers te geven over de impact van de integratie op het aantal aanmeldingen en het daarop volgende gebruik van BeKnown. En dat is natuurlijk bijzonder irritant, en in mijn optiek een zwaktebod.
Het belangrijkste gegeven is echter dat er op dit moment geen direct vergelijk mogelijk is tussen BranchOut en BeKnown. Ter illustratie, dit is de grafiek die de MAU van de verschillende LinkedIn kloontjes weergeeft:
Aantal maandelijks actieve gebruikers (MAU) voor professionele netwerk applicaties op Facebook, 22 juni 2012. Bron: Facebook
Het verschil tussen BeKnown en BranchOut is overduidelijk op basis van deze cijfers, maar mogelijk is het gat dus (veel) kleiner. Overigens wordt dat gat dagelijks kleiner door de slagaderlijke bloeding van BranchOut die sinds begin juni maar liefst 4,2% van haar MAU per dag verliest. Dat aantal staat sinds vandaag op 3,1 miljoen. Op 29 april stond dit getal nog op 13,9 miljoen…