Recruitment 4.0 bestaat nog niet. En het is maar de vraag of we daar naar toe gaan. Toch een interessant onderwerp. Een korte uitleg over recruitment 4.0. Er zijn blijkbaar vier niveaus van recruitment. Je zou het niveaus van professionaliteit kunnen zien, ook al is een hoger niveau niet per definitie beter dan een lager niveau:
- 1e niveau: recruitment via “oude media”: de krant. Solliciteren doe je per brief
- 2e niveau: er is een recruitmentwebsite, solliciteren kan via e-mail en er wordt schoorvoetend gebruik gemaakt van Monsterboard en LinkedIn
- 3e niveau: de organisatie beheert communities, solliciteren kan via de website, er wordt aandacht besteed aan webcare en employer branding
- 4e niveau: volledige integratie van marketing, recruitment en PR. Gevolg: death of the agencies and jobboards.
Sorry wat? Death of agencies en jobboards? Vertel.
Als je de ontwikkelingen van social media hebt gevolgd, dan zie je dat er door organisaties steeds meer aandacht besteed wordt aan het creëren van communities en binding met potentiële kandidaten. We negeren dan even dat het overgrote gedeelte van de (Nederlandse) bedrijven op dit moment op niveau 2 zit.
Trek je deze ontwikkeling door, dan zou je je kunnen voorstellen dat uiteindelijk alle bedrijven in plaats van een werkenbij-site zoals we deze nu kennen, een community hebben. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat iedereen overspoelt wordt door organisaties die een “like” willen scoren. Dus zullen we selectiever worden. De strijd om aandacht is bepalend voor waar de potentiële kandidaat fan van wordt.
Het verkrijgen van een fan is dan misschien lastiger, het behoud natuurlijk ook. Hoe we hier als potentiële fan/ kandidaat hiermee omgaan is lastig te voorspellen. Het recruitmentapparaat van organisaties kan met behulp van communities veel krachtiger worden. Wellicht te koste van de recruitmentbureaus.
Recruitment 4.0 is opgesteld door mensen die er lang over nagedacht hebben, dus het zal vast heul erg waar zijn. Toch betwijfel ik of het werkelijk zo zal lopen. Met name om de volgende reden.
Je blijft goede recruiters nodig houden om de juiste kandidaat te vinden in de communities, hoe goed deze ook beheerd worden. Recruitmentbureaus zullen dus nóg meer moeten investeren in het verkrijgen van kennis over de organisatie en de wensen van de opdrachtgever.
Stop de persen! We hebben een medewerker van YER in de zaal! Simone Broos geeft aan dat door de opkomst van communities ook de vraag van de opdrachtgevers verandert. De gevraagde profielen zullen specifieker worden, op zoek naar die zeldzame profielen die niet zozeer direct in een community zitten. Misschien wel het schaap met 12 poten. Gelukkig maar, want die met 5 poten zijn bijna uitverkocht.
Dit gastblog is geschreven door Laurens Tienkamp die een dikke, dikke pluim krijgt voor het op het laatste moment inspringen om verslag van #truamsterdam. Super!