Een onderwerp dat misschien wat minder interessant is voor bureaurecruiters. Retentie. Marc Drees moet dan meteen denken aan incontinentie. Kees vindt op zijn beurt dat dit allemaal door Sinterklaas komt, omdat het rijmt.
Retentie is volgens Kees het vasthouden van de juiste mensen voor de organisatie. Als recruiter ben je voornamelijk bezig met het binnenfietsen van kandidaten. Zijn ze geplaatst en er is gescoord. Einde verhaal. Toch? Voor een corporate recruiter niet. Zodra de uitstroom hoog is, krijgt de corporate recruiter het druk. Water naar de zee dragen. Werven met de kraan open.
Ook een ZZP’er doet aan retentie. Zo zal een ZZP’er die langer dan een jaar het wil volhouden moeten zorgen voor bijvoorbeeld een goede balans tussen werk en privé. Bovenal moet het werk leuk blijven. Klinkt als een inkopper, maar kijkende naar in hoeverre er in organisaties aandacht besteed wordt aan retentie, is dit blijkbaar niet zo voor de hand liggend.
Iedereen is erover eens dat er aandacht besteed moet worden aan retentiebeleid. Opvallend is dat er maar weinig mensen hier daadwerkelijk verantwoordelijkheid voor nemen. HR, de manager. Het is volgens Ton Rodenburg verbazingwekkend dat er zo weinig gestuurd wordt op bijvoorbeeld medewerkerstevredenheid. Hier wordt dan ook duidelijk dat het onduidelijk is bij wie de verantwoordelijkheid voor retentie ligt. Is dit de HR-manager of de manager van de medewerker? En wat is de rol van de recruiter hierin?
De vraag wiens verantwoordelijkheid het is, kunnen we niet beantwoorden. Belangrijker is dan ook dat die verantwoordelijkheid genomen wordt. Door wie maakt dan niet uit. De recruiter kan hierin een stimulerende rol spelen. Er wordt zelfs geoppert dat de recruiter een “personal agent” kan worden van de medewerkers. Zoiets als bij voetbal. Maar dan zonder bal.
Als een IT-specialist bij een organisatie weggaat kost ruim 100.000 aan directe en indirecte kosten. Denk hierbij aan inkomstenverlies, minder facturabele uren door gebrek aan motivatie, het werven van een vervanger en inwerken. Maar is er ook budget om de goede mensen te behouden? Vaak niet. Retentie is lastig meetbaar en daardoor kan er maar lastig draagvlak voor gevonden worden. Wel is duidelijk dat Kees een harde case heeft voor de noodzaak van retentie.
Dit gastblog is geschreven door Laurens Tienkamp die een dikke, dikke pluim krijgt voor het op het laatste moment inspringen om verslag van #truamsterdam. Super!
Lodi Planting
says:Leuk om op deze site eindelijk iets van retentiemanagement terug te lezen. Op http://www.retentie-management.com is er al veel geschreven over de kosten verbonden aan verloop. Deze liggen extreem hoog en daarom vind ik het begrijpelijk dat ook recruiters bezig moeten zijn met personeelsbehoud van een organisatie. Over de verantwoordelijkheid zijn de meningen verdeeld, maar zoals geopperd kan de recruiter hier een rol in spelen. Recruiters worden volgens mij ook afgerekend op vroegtijdige vertrekken of niet? Dat er weinig organisaties sturen op medewerkerstevredenheid kan ik beamen, maar in NL zijn er wel veel partijen die zich daarmee bezighouden. Wellicht tijd om een specialist in te schakelen?
Laurens Tienkamp
says:Met name de recruiter is verantwoordelijk voor de “quality of hires” en in die zin ook voor vroegtijdige vertrekken.
Een specialist inhuren kan pas als er draagkracht is voor het implementeren van een krachtig retentiebeleid. Ondanks dat er al veel geschreven is over de kosten verbonden aan verloop, is het blijkbaar nog steeds geen prioriteit. Sterker nog, er zijn genoeg organisaties die geen idee hebben.