Een heerlijke business platitude is: als je niet kan delen kan je niet vermenigvuldigen. Met andere woorden, groei kan je alleen met elkaar bewerkstelligen, niet in je eentje. Binnen de online wereld is een walled garden een uitstekend voorbeeld van zo’n go it alone strategie, waarbij geinteresseerden naar jouw online plekje moeten komen om hier iets te kunnen zien of doen. De tegenovergestelde strategie is ervoor te zorgen dat jouw informatie of proces op zoveel mogelijk plaatsen gevonden kan worden; te prefereren op plaatsen waar jouw doelgroep komt. Dit is syndicatie en haar online uitvoering gaat middels application programming interface’s, oftewel API’s.
LinkedIn heeft sinds haar beursgang laten zien dat haar API’s kunnen worden gebruikt, maar ook kunnen worden afgesloten. Hier hebben BranchOut en BeKnown de gevolgen van ondervonden en dat zijn zeker niet de laatsten geweest, zoals recent bleek. Maar nu is LinkedIn ineens de partij die in de slachtofferrol is beland. Want Twitter heeft de toegang tot haar API voor LinkedIn afgesloten.
Een niet al te slimme strategie, en een niet al te consequente. Want binnen Facebook blijven de tweets gewoon wel doorstromen. Blijkbaar verwacht Twitter meer van Facebook dan LinkedIn. Het meten met twee maten gaat dus omgekeerd aan hoe LinkedIn hiermee omgaat. Bij LinkedIn heb je toegang tot de API tot je te groot wordt. Dan wordt je afgesloten. Twitter is blijkbaar van mening dat LinkedIn te klein is om waarde toe te voegen en wordt om die reden afgesloten. Interessant…
Dit is overigens hoe LinkedIn reageerde:
Geen krokodilletranen, zoals toen BeKnown van de LinkedIn API werd afgesneden. Slechts een feitelijke constatering en een tot mislukking gedoemde uitleg hoe je alsnog met elkaar kan communiceren.
LinkedIn heeft een extreem laag engagement van haar ‘members’ op de site. De tweets die via de Twitter API konden worden getoond hadden de bedoeling dat engagement te verhogen door de stickyness van het dashboard te verbeteren. Die mogelijkheid is nu afgesneden. Hoewel ik me oprecht afvraag of het engagement een merkbare boost heeft gekregen van die Twitter integratie op het dashboard.
Hoe dan ook, LinkedIn heeft nu ervaren wat het de nodige online recruitment startups in de afgelopen jaren heeft laten voelen. En daarmee heeft de site een koekje van eigen deeg gekregen. Of ze er in negatieve zin door wordt geraakt is de vraag. Ik verwacht echter geen eerlijk antwoord van LinkedIn te krijgen, althans niet in de eerste paar jaar.
Richard van der Blom
says:Sorry, ik was in de veronderstelling dat reacties bedoeld waren om discussie met elkaar aan te gaan, maar blijkbaar niet! Mooi artikel zeg!
Richard van der Blom
says:Nieuwsgierig door de pakkende titel van dit artikel, moet ik helaas concluderen dat het vol aannames staat. Woorden als waarschijnlijk en blijkbaar passen niet in een artikel waarbij de strategie van Twitter aan bod komt en teven gesproken wordt over zaken als engagement en verdienmodellen binnen Social Media.
Marc Drees
says:Wat een aannames!