LinkedIn heeft in het 2e kwartaal bijzonder goede zaken gedaan. Waarbij de Hiring Solutions nog altijd de belangrijkste omzetgenerator is, met een aandeel van 53% in de totale omzet. En niet alleen het aantal klanten groeide (van 10.403 in Q1 naar 12.053 in Q2) , maar ook de omzet per klant (van $9.863 naar $10.089). En daarmee kwam LinkedIn voor het eerst boven de $10.000 omzet per klant, per kwartaal.:
LinkedIn: omzet per klant per kwartaal, Q1 2009 – Q2 2012. Bron: LinkedIn
Na een initieel steile groei van de omzet per klant in 2009 is er sinds het eerste kwartaal van 2010 een zeer geleidelijke groei te zien van deze omzet. Met als voorlopige hoogtepunt dus het afgelopen kwartaal, met een omzet van boven de $10.000 gemiddeld per klant, per kwartaal.
Maar de ambitie van LinkedIn is natuurlijk veel groter; tenslotte evolueert Hiring Solutions meer in meer in de richting van een ATS oplossing met ongetwijfeld de ‘geheime’ ambitie om een talent managent oplossing te worden; wat dat ook in de praktijk mag betekenen.
Wat er voor Hiring Solutions in het vat zit, blijft echter traditioneel zeer onduidelijk. Dit is wat Jeff Weiner (CEO LinkedIn) tijdens de analist call hierover wist te melden:
[…] with regard to the product roadmap as it relates to monetization efforts, we continue to invest in our Hiring Solutions offering and that now extends well beyond that initial flagship product of Recruiter which is our search capability within the enterprise, and of course we recently introduced Talent Pipeline. We’ve got some really nice improvements that have been made to our job offering and the ability for companies to be able to offer all of their jobs on LinkedIn to be able to match those jobs with the ideal candidates and some relevancy algorithms and then lastly within Hiring Solutions, our efforts with regard to Talent branding and Recruitment Media some really interesting stuff on the roadmap there.
Oke, LinkedIn schuift dus meer en meer het domein van de vacaturesites binnen, biedt meer mogelijkheden om vacatures te matchen met de LinkedIn database (wat voor technologie gebruiken ze hiervoor?) en doet iets met Talent Branding (?) en Recruitment Media (waarschijnlijk de Jobs for You functionaliteit die sterk vergelijkbaar is met de Monster CAN oplossing). Talent Branding is voor mij een nieuw begrip, maar daarvoor staat ondertussen een vraag uit bij LinkedIn.
Verder was er geen enkele melding over het (gebrek aan) succes van Apply with LinkedIn, LinkedIn’s killer app/knop voor de werving- en selectiesector. Wel gaf Weiner enige cijfers over het gebruik van de LinkedIn API:
[…] more than 75,000 third-party developers now use our APIs to build innovative services off of LinkedIn, up from 60,000 in February.
Interessante info, maar waarom is LinkedIn toch zo geheimzinnig over de Apply with LinkedIn knop? En waarom is de mobiele ervaring van die knop nog altijd bijzonder slecht? Terwijl die knop juist voor mobiele gebruikers de perfecte uitkomst is (mits goed werkend) om een sollicitatieproces via mobile eenvoudig te kunnen completeren. Eerlijk gezegd lijkt het er op dat de Apply with LinkedIn knop binnen de Hiring Solutions een ondergeschoven kindje is geworden.
Overigens wordt de ambitie van LinkedIn binnen Hiring Solutions duidelijk op basis van onderstaande uitspraak van Steve Sordello (CFO LinkedIn):
There’s about 20,000 companies in the U.S. with over 500 employers, that’s about a fourth of the global. So, there’s 70 to 80,000 companies to penetrate and we’re at 12,000 today.
Aangezien LinkedIn claimt 85% van de Fortune 100 bedrijven te bedienen is het dus aannemelijk te veronderstellen dat LinkedIn voor een vergelijkbaar percentage van die 70.000 – 80.000 bedrijven gaat. En daarmee mikt LinkedIn dus op een omzet van tussen de $2,4 en $2,8 miljard per jaar, uitsluittend voor Hiring Solutions. Dat is een ferme ambitie als je dus bedenkt dat de omzet voor 2012 voor Hiring Solutions waarschijnlijk tegen de $500 miljoen gaat uitkomen.