NIET het nieuwe Arbeidsmarkt-huis

Logo en logotype VNU Vacature Media Het is zover; sinds 1 september is VNU Vacature Media officieel gelanceerd. En in verband daarmee staat er een vrolijk promotiestukje op de site van VNU (Vacature) Media, waar Olav Bongarts (directeur de Persgroep Advertising) en Florence Schmit (commercieel directeur VNU Vacature Media) een fraai duet zingen over de match made in heaven; oftewel de overname van VNU Media door de Persgroep. En de daarop volgende geboorte van VNU Vacature Media.

Want deze “nieuwe” entiteit gaat ons louter zegeningen brengen. Wat te denken van dit fantastische stukje proza, uit de mond van Bongarts:

Het samenvoegen van beide partijen zorgt ervoor dat er een organisatie staat, die een crossmediaal platform biedt met nieuwe en unieke advertentiemogelijkheden. Om zowel actieve als latente werkzoekenden te bereiken.

Nieuwe en unieke advertentiemogelijkheden? Mogelijk heb ik iets gemist, maar volgens mij is er alleen maar gesneden in het aantal advertentiemogelijkheden. Allerlei labels zijn bij VNU Media verdwenen en de krantentitels van de Persgroep dienen hun eigen online vacaturesites in te leveren ten faveure van Intermediair.

Niks nieuws, niets unieks. Slechts minder, veel minder. Maar wel financieel een heel stuk gezonder. Dus zeg dat dan in plaats van uit je nek te gaan lullen.

En een crossmediaal platform om zowel actieve als latente werkzoekenden te bereiken?  Heeft de goede man soms een lijntje coke gesnoven? Wat een bolderend gereutel.

Adverteren, adverteren, adverteren
Gelukkig is er bij Schmit van dit misplaatste bombast veel minder te merken. Ook al maakt zij zich eveneens schuldig aan enig gereutel:

Ten eerste hebben we besloten om vanuit één carrièreplatform te werken voor profit en non-profit, onder de naam Intermediair. Dat betekent dat we vkbanen.nl niet sluiten, maar juist integreren binnen Intermediair. Wel met een andere positionering en look&feel dan de huidige site.

Vertaling: we sluiten VKbanen wel. Waarbij ik overigens benieuwd ben of VK Banen BV (jawel, er was een aparte BV voor opgericht) binnenkort ook wordt opgeheven.

Interessant is de door Schmit aangegeven timeline voor de komende maanden:

de eerste twee maanden starten we met de nieuwe organisatie, maar met alle producten zoals we deze voorheen ook hadden. We lanceren ook meteen een grote campagne voor Nationalevacaturebank.nl. Per 1 november komt de grote overstap naar de nieuwe carrièrepropositie met het merk Intermediair als rode draad en per 1 januari maken we nog een kleinere overstap waarbij de website InICT.nl binnen NationaleVacaturebank wordt geïntegreerd."

Ahh… kijk eens aan; dat maakt heel veel duidelijk. Er gebeurt dus eigenlijk niets, behalve heel veel reclame. Eerst voor Nationale Vacaturebank en per 1 november ook voor Intermediair in haar nieuwe jasje als vacaturesite voor alle krantentitels. Verder stelt die integratie van InICT binnen Nationale Vacaturebank overigens helemaal niets voor. Beide sites draaien op het San Diego platform, dus dat is een fluitje van een cent.

Heel grote kerstboom
Hoewel het aantal sites na de overname van VNU Media door de Persgroep fors is gesaneerd, lijkt het tegenovergestelde het geval met het aantal BV’s. Want daar staat me toch een kerstboom te glinsteren. In onderstaande afbeelding is de hierarchie aan BV’s weergegeven. Aan de linkerzijde staat de hoofdactiviteit en het aantal werkzame personen, aan de rechterzijde de bestuurders:

De kerstboom van VNU Media

Er zitten maar liefst drie lagen tussen de Persgroep Nederland (zelf een financiele holding zonder werkzame personen) en VNU Media. Hoe ingewikkeld kan je het houden? Verder blijkt VNU Vacature Media overigens niets meer te zijn dan een handelsnaam van VNU Media. Oude wijn in nieuwe (zij het een stuk kleinere) zakken dus.

Interessant is verder dat Dirk Velghe, de opvolger van CEO Erik Hoekstra, niet als enige de scepter zwaait bij VNU (Vacature) Media. Want naast Velghe staat de onvervalste inktman: Frits Campagne (algemeen directeur De Persgroep Nederland) als tweede bestuurder vermeld. Waarmee er dus twee inktmannen aan de leiding van VNU Vacature Media staan. Om de een of andere reden verwacht ik bijzonder weinig online innovatie uit deze hoek. Wel verdomd veel reclame. En ik ben benieuwd of de intentie van VNU Vacature Media om een Nederlandse directeur te benoemen voor eind 2012 met de ‘komst’ van Campagne nu al is ingevuld. Of dat we iemand mogen verwachten die verstand heeft van online en de plaats van zowel Campagne als Velghe gaat innemen.

VNU Media is opgezogen door een traditioneel printbedrijf. En wat doen traditionele printbedrijven? Saneren (want de subsidie via rubrieksadvertenties loopt steeds verder terug) en adverteren (want we hebben al die ruimte in onze titels die gevuld moet worden). En wat gebeurt er bij VNU Vacature Media? Saneren en adverteren… De kans dat uit deze club enige innovatie gaat komen moet op nul worden geschat. En daarmee lijkt de toekomst van VNU Vacature Media een herhaling te gaan worden van de toekomst die printuitgevers voor zichzelf zagen in 2000. Eerst nog zeer winstgevend, maar de inkomsten liepen steeds harder weg. Dus wat te doen? Inderdaad: saneren en adverteren. Eens kijken hoe lang het gaat duren voordat deze rinse & repeat bij VNU Vacature Media begint.

Het clubje innovatieve bedrijven in het Nederlandse online recruitment landschap heeft dus een medestander verloren.

Jammer…

Geef een reactie

3 Comments