Uit UWV (WERKbedrijf) komt in het algemeen niets dan treurnis. Werk.nl is met afstand de slechtste vacaturesite van Nederland, de problemen met matching zijn nog altijd niet opgelost, het onzalige idee om Werk.nl de enige entree voor de diensten van UWV (WERK)bedrijf te maken en de recente rapportage-tool zijn slechts enkele voorbeelden van dit kostbare en disfunctionele overheidsinstituut.
Maar zo heel af en toe komt er ook een pareltje uit deze baggerschuit rollen. En in mijn optiek is Expeditie Work zo’n pareltje. Wat Expeditie Work is? Een online middel om de jeugdwerkloosheid te helpen beteugelen door solliciteren ‘leuk’ te maken. En dat betekent in deze tijd natuurlijk een gaming oplossing. En volgens mij is het UWV daarin heel goed geslaagd.
Overigens is Expeditie Work nog niet eens echt live maar een aantal modules is al wel online te vinden.
De homepage
Dit is wat ik krijg te zien als ik naar Expeditie Work toe ga:
Herkent iemand het UWV (WERK)bedrijf hierin? Nee toch? En dat is zonder enige twijfel een goede zaak.
Afijn, we gaan dus op expeditie, waarbij de verhaallijn van links naar rechts loopt. Met verschillend gekleurde knoppen (die naar later blijkt een onderscheid bieden tussen ‘fun games’ (fris groen) en ‘serious games’ (zakelijk blauw)).
De eerste knop is de groene Jobhopper knop. Die na indrukken mij het volgende (overbodige) tussenscherm biedt waar ik tot mijn grote schrik ook het UWV logo zie verschijnen:
Ik was bijna van de weeromstuit weggegaan maar na het bijeenrapen van alle moed in mijn lijf druk ik op de knop Start:
Oke, geen idee wat ik hier ga doen, maar er zijn blijkbaar 5 levels, te beginnen met Level 1, Jordy.
Klik:
Goed, ik ga Jordy helpen met zijn cv door helmen weg te spelen. De relatie ontgaat me, maar het is een ‘fun game’ dus who cares.
Als ik op Start heb geklikt krijg ik eerst een uitleg wat te doen:
Duidelijk? Voor mij wel, hoewel het woordje tegels wel wat verwarrend is.
Hoe dan ook, ik zit er klaar voor en klik op OK:
Goed, een soort vier op een rij, waarbij ik dus tegels moet ‘flippen’.
De eerste keer ging het natuurlijk helemaal mis, simpelweg omdat ik de uitleg niet goed had gelezen… Maar al doende leert men ook en de tweede keer gaat het voorspoediger:
Hoe meer symbooltjes ik van het bord speel hoe verder het cv van Jordy gevuld raakt. En na mijzelf een verkrampte hand te hebben gespeeld is er succes te melden:
Ik ga er vanuit dat de doelgroep lachend in de helft van de tijd een aanzienlijk hogere core weet te realiseren. En om permanente schade aan mijn handen te vermijden ga ik niet verder met het volgende level maar besluit ik de eerstvolgende (en serious) game te gaan bekijken: Jouw cv
En het startscherm van deze serious game ziet er serieus ambitieus uit:
De business wereld ligt voor mij, ik moet me bedwingen om niet te hard op die Start knop te klikken.
En dan krijg ik dit te zien:
Kijk eens aan! Ik ga een cv opbouwen en krijg daarbij advies van een Personal Coach. Ik moet maar liefst zeven stappen door, dat is dan wel weer hele serious shit…
Maar ik klik op start om als eerste mijn coach te gaan kiezen:
Zes verschillende persona’s met bijpassende namen. Na de startpagina van dit onderdeel is er natuurlijk maar 1 keus die past: Donald. Die mij in formeel Nederlands streng maar eerlijk toespreekt:
Daar gaan we dus, even wat gegevens invullen en op verder klikken:
Kijk eens aan! Hier zou Werk.nl eens lang en nauwkeurig naar moeten kijken. Oogt een stuk vriendelijker en menselijker en nodigt bijna uit tot invullen. Donald geeft me aanwijzigingen of tips, ik kan via het menu aan de bovenzijde naar de verschillende onderdelen navigeren en er worden mij geen beperkingen opgelegd. Ik kan mijn cv zo volledig of onvolledig invullen als ik zelf wil.
Het enige wat ik vanuit user experience onhandig vind is de positie van de hyperlink Afsluiten en mijn gegevens verwijderen. Het lijkt op een subtekst van de dominante link verder naar stap 2 > maar is natuurlijk iets totaal anders. Ten eerste is de functie totaal anders, ten tweede is de positie zo dichtbij de primaire call-to-action vragen om problemen bij onzorgvuldig klikken.
Het invullen van werkervaringen ziet er ook sympathiek uit:
En zo loop je eenvoudig en geholpen door tips van Donald en uitleg in het formulier (zie bij Referenties) door de verschillende stappen heen.
Om hier te eindigen:
Dit zijn de eerste twee stappen van Expeditie Work. De andere games moet je zelf maar bekijken, als je daar tenminste zin in hebt. Maar het beeld is duidelijk, UWV probeert met een gaming interface een doelgroep van jongeren te helpen bij het proces van het opstellen van een cv tot en met het solliciteren. En op basis van de twee modules die ik heb gezien, heeft het UWV bijzonder veel aandacht besteed aan het realiseren van een omgeving die aanzienlijk, maar dan ook aanzienlijk, beter aansluit bij deze doelgroep dan Werk.nl doet.
Het zoeken bij een baan hoeft geen dood door duizend sneden te zijn. Het kan zelfs leuk zijn. En dat lijkt UWV met Expeditie Work te bewijzen. Of het een succes wordt? Geen idee. Maar het feit dat het UWV bereid is een risico te nemen en te komen met een toepassing die leuk en eenvoudig is in het gebruik en een daadwerkelijke meerwaarde biedt is een groot compliment waard.
Meer weten over Expeditie Work? Dan is dit artikel op UWV mogelijk zinvol. Waarbij ook wordt aangegeven hoe het volledige ‘spel’ er straks uit komt te zien:
In het spel komen 5 onderwerpen aan bod die belangrijk zijn bij het solliciteren. Dat zijn: je doel bepalen, je cv, netwerken, vacatures en het sollicitatiegesprek.
Het moment waarop de site officieel wordt gelanceerd is nog niet helemaal duidelijk maar zou binnen enkele weken moeten plaatsvinden.
Conclusie
UWV (WERKbedrijf) heeft met Expeditie Work een online toepassing gerealiseerd waarvan mijn mond is open gevallen. Want waar UWV (WERKbedrijf) gebruikelijk grossiert in blunders, gruwelijke applicaties en ander ongerief is Expeditie Work een pareltje. Mooi (en waarschijnlijk met heel veel plezier) gemaakt, onderhoudend en leuk en hopelijk ook zeer zinvol voor de specifieke doelgroep, jongeren met een lage tot middelbare opleiding.
Natuurlijk moet het succes van Expeditie Work nog blijken, maar UWV heeft de voorwaarden voor succes blijkbaar veel beter begrepen dan ooit tevoren. En dat is heel erg goed nieuws.
Bart Hufen
says:Ik heb de game 10 minuten gespeeld (gemiddeld is 15 minuten speeltijd normaal binnen serious games) en ik kan me oprecht niet voorstellen dat de doelgroep (middelbare scholieren) dit langer dan 5 minuten kan boeien. De gebruikers interface is echt dramatisch (als ik klik op een uitgang van een gebouw staat er dat ik niet dicht genoeg bij sta) en ik moet een hele stad doorlopen (waarbij ik minimaal 50 keer moet klikken om verder te lopen….? Waarom mag ik niet gewoon in de map klikken zodra ik de juiste locatie heb gevonden, of op zijn minst de pijltjes toetsen gebruiken?) om vervolgens 1 opdracht te doen: de missie is een bloemetje kopen voor de secretaresse van Donald? Wat heeft dat met mijn persoonlijke worsteling met keuzes te maken als tiener? Ik weet niet wat ik wil worden later, dus daar zoek ik hulp bij? Oke, dus we komen in de buurt, want ik mag naar de waarzegster om te bepalen wat ik later wil worden…. dat laat ik vooral door een waarzegster bepalen… past goed bij de Nederlandse cultuur… Ik moet vervolgens weer helemaal terug lopen naar de waarzegster (van een plek waar ik net vandaan kom). De game designer moet gedacht hebben dat de speler het leuk vind om een afstand van 5 km door te klikken…. Vervolgens moet ik 10 vragen beantwoorden die werkelijk niets te maken hebben met de belevingswereld van jongeren volgens mij? En toen ben ik afgehaakt… en ik heb echt mijn best gedaan om geboeid te blijven. Nee deze game krijgt van mij een 2 uit 10… en ik heb hier nog een boek over geschreven, zie brandnewgame.nl voor meer informatie en betere voorbeelden.
Tom Nugter
says:Ik ben wel benieuwd welk gamebedrijf er achter de applicatie zit, aangezien ik aanneem (en hoop) dat het UWV dit niet in eigen beheer heeft gemaakt.
Jammer dat de applicatie momenteel een error geeft op werk.nl
Audrey
says:deze versie lijkt mij nog erger dan de “waardeloze” werk.nl. Word je eerst met “u” aangesproken en dan opeens met “je”.
Ik liet mijn 9-jarige dochter ook snuffelen gezien zij uhum beheerder (heeft ze voor moeten solliciteren) is op een gamesite. Mijn dochter haakte heel snel af en vond ‘de volwassenen van deze site zeer dom om mensen alle stappen te moeten doorlopen om te kunnen solliciteren’.
Mark
says:Als het voor jongeren is zou ik kiezen voor de “je”-vorm en een jongere coach.
Dirk Goossens
says:Ook de (veel) jongeren kiezen voor de strenge, eerlijke Donald. Opvallend. Dus.
Dirk Goossens
says:Ook de (veel) jongeren kiezen voor de strenge, eerlijke Donald. Opvallend.
Marc Drees
says:Helemaal niet opvallend natuurlijk. Wat moet je met al die boomknuffelaars?
Giovanni Reingoud
says:Mooi design! Ik liet het zien aan mijn dochter en die wilde gelijk spelen, en gezien zij 10jr. is lijkt de fun vibe te werken.
Denk alleen dat solliciteren hierdoor niet leuker is geworden. Het veranderd namelijk niets aan de inhoud van een sollicitatiebrief noch komt er plots spannende informatie in de CV van een onervaren jongere die gebruiken erop na houdt welke in de zakelijke maatschappij gewoon niet geaccepteerd worden(met pet op verschijnen op het gesprek, kleine woordenschat, niet lullen maar poetsen mentaliteit, mening geven ook als die niet gevraagd is). Hierdoor volgt dus zoals altijd na de sollicitatie de strenge beoordeling en de afwijzing.
“Ik ben toch niet dom?” de woorden van een niveau 2 leerling MBO waar ik les aan geef.
Jammer van onze centen.
Lena
says:Mijn complimenten aan het UWV – I’m impressed!