Sciomino is één van de zes genomineerden in de iHR competitie. En is ook nog eens een keer een partij van Nederlandse bodem. En tot het moment van de nominatie een volstrekte onbekende; voor mij althans. En Roos van Vugt staat op de homepage. Dat zijn vier redenen om Sciomino eens nader te onderzoeken.
Kort gezegd: Sciomino is een smoelenboek; een heel fraai smoelenboek. Maar wat nog veel belangrijker is; Sciomino is tegelijkertijd een krachtig (en simpel) kennismanagement systeem. O ja, het zou ook nog eens een heel handige referral oplossing kunnen worden. Een zwitsers zakmes? Zo zou je het kunnen zeggen. Maar dan wel eentje waarbij iedere afzonderlijke functie goed werkt. Wat van een zwitsers zakmes zeker niet gezegd kan worden.
De homepage
Eerst maar even de homepage van de publieke site van Sciomino:
Inderdaad, een Nederlands bedrijf maar met duidelijk internationale ambities (go big or go home). Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik met een rolodex voor sociaal kapitaal aanmoet. Hier kan ik dan wel weer heel veel meer mee:
Sciomino will show you who knows what in your organization. It’s about you and your colleagues.
Dat is tenminste duidelijke taal, en dat snap ik.
Natuurlijk spelen sociale netwerken van collega’s hierin een belangrijke rol. Maar dat mag tegenwoordig nauwelijks meer een verrassing zijn. Sciomino is een modern smoelenboek. En dat betekent naast telefoonnummer en e-mail adres ook de sociale netwerken die een collega met anderen wil delen. Alleen heeft elk van die sociale netwerken in potentie een ongekende rijkdom aan informatie over die collega in zich. Informatie die kan worden ontsloten. Wat tot een smoelenboek van ongekende waarde kan leiden met een groot aantal potentiële toepassingsgebieden.
Maar praatjes vullen geen gaatjes. Het is tijd om eens met Sciomino te spelen. Waarbij ik toegang heb gekregen tot de testomgeving van Sciomino om eens mijn eigen ervaringen op te gaan doen. Hieronder mijn reisverslag.
Registratie
Ieder smoelenboek staat of valt bij de voledigheid van de door de ‘smoelen’ ingevulde informatie. Waar een klassiek smoelenboek zich vooral beperkt tot contactinformatie gaat de informatiebehoefte van Sciomino een stuk verder. En dat blijkt ook als ik de registratiepagina(’s) aanschouw:
Ziedaar, maar liefst 7 tabs waar ik informatie zou moeten invoeren om tot een zo volledig mogelijk profiel te komen. Overigens kan ik ook tijdens mijn gebruik van Sciomino mijn profiel uitbouwen, maar daarover later meer.
Bovenstaand Personalia tab is slechts een deel van de volledige pagina en zorgt vooral voor de contactinformatie component. De tabs Externe verbindingen en Publicaties maken het mogelijk om mijn online locaties in te voeren:
Externe verbindingen:
Publicaties:
Binnen deze twee tabs ligt in mijn optiek een belangrijke bron voor een rijke vulling van profielen binnen Sciomino. En de wijze waarop de registratie nu is opgezocht zorgt niet bepaald voor ongekend enthousiasme bij de invullers. Tenminste, ik kan me daar niet al teveel bij voorstellen. En dat terwijl er natuurlijk tools zijn die het voor de gebruiker van Sciomino aanzienlijk eenvoudiger zou maken om zijn/haar online locaties in te vullen. Een simpele koppeling met people aggregators zoals TheSocialCV of TalentBin maakt dit onderdeel van de registratie waarschijnlijk een stuk eenvoudiger.
In het tabje Kennis & Passies staan mijn LinkedIn skills opgesomd als kennisvelden. Hier kan ik kennisvelden toevoegen evenals allerlei andere interesses en hobby’s.
Verder kan ik ook nog mijn ervaringen delen:
Afijn, als ik dit alles uitputten zou invullen ben ik wel een tijdje bezig; en de kans daarop is niet al te groot. Tenslotte is alles een kosten-baten afweging en voor veel gebruikers zal een minimale registratie voldoende zijn. Eerst maar eens kijken wat ik ermee kan voordat ik veel tijd besteed aan het opbouwen van het volgende online profiel waar ik weer niets mee kan. Overigens heeft Sciomino hier nadrukkelijk rekening mee gehouden; een gebruiker kan zijn/haar profiel via het gebruik van Sciomino op een natuurlijke manier verrijken. Maar daarover later meer.
Daarnaast kan invoer natuurlijk aanzienlijk worden beperkt door binnen corporate omgevingen de reeds beschikbare smoelenboek app al dan niet in combinatie met HRM databases aan Sciomino te koppelen, voorafgaand aan een vraag tot registratie aan medewerkers.
Overigens zou ik sowieso de registratie eerder vanuit het perspectief van beschikbare sociale netwerken laten uitvoeren in plaats van eerst allerlei personalia in te voeren. Zeker vanuit LinkedIn is de kans op een gedeeltelijke invoer van persoonsgegevens meer dan aanwezig. En waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Hoe eenvoudiger het registratieproces, hoe groter de kans dat er rijke profielen ontstaan. En de rijkdom van het profiel staat in directe relatie tot de meerwaarde van Sciomino.
Profiel
Na mijn invoerinspanningen staat dit profiel op Sciomino:
Zo kan ik dus door andere Sciomino gebruiker worden bekeken; tegelijkertijd zie ik mensen binnen Sciomino die ‘vergelijkbaar’ zijn met mij. Het feit dat ik een een testomgeving met een zeer beperkt aantal profielen zit, maakt dit onderdeel wat minder waardevol; het idee voor een corporate omgeving is op zich interessant. Het maakt collega exploration mogelijk…
Dashboard
Dit is mijn startscherm/dashboard:
En hiermee wordt de waarde van Sciomino als kennismanagement / productiviteitstool voor mij in één klap duidelijk. Ik kan zoeken naar collega’s met bepaalde ervaringen, ik kan bladeren door alle kennisgebieden, ik heb een tagcloud tot mijn beschikking, ik zie vragen van collega’s waar ik op zou kunnen reageren, Sciomino toont potentieel relevante berichten op basis van mijn kennisvelden, ik zie de meest recente berichten. Aan actionable content dus geen gebrek, en als ik niet uitkijk kan ik hier aardig wat tijd in doorbrengen…
Overigens is via dit dashboard al direct duidelijk hoe ik mijn profiel min of meer automatisch kan verrijken:
Door bij de Gezochte kennisvelden op de knop ik kan helpen te klikken krijg ik bovenstaande pop-up te zien. Naast het sturen van een reactie kan ik mijn kennisvelden nu via een simpele klik uitbreiden met het kennisveld social media implementatie. Deze interactie-mogelijkheid zit door heel Sciomino; het maakt het voor de gebruiker dus erg simpel om achteraf het eigen profiel te verrijken. Als kleine extra inspanning bij een andere actie. Slim.
Directory
Er is ook een directory waarmee je door de beschikbare kennisvelden en ervaringen van collega’s kunt bladeren:
Binnen de testomgeving is dit een relatief magere opsomming, binnen een corporate omgeving kan ik me een zeer rijke directory voorstellen. Met alle waarde vandien.
Bij Consultancy zijn 4 collega’s met hetzelfde kennisveld:
Hier zie ik dus een aantal collega’s die Consultancy als kennisveld hebben. En ook hier een knopje (ik ook) waarmee ik dus Consultancy als kennisveld aan mijn profiel kan toevoegen. Erg handig.
In bovenstaand voorbeeld is binnen Sciomino Wikipedia gekoppeld als informatiebron over Consultancy. Maar het is ook mogelijk om hier bedrijfseigen informatie te plaatsen.
Inzichten
Daarnaast zit er voor de nieuwsgierige aagjes ook nog de tab Inzichten:
Hier kan je dus zien hoeveel van de collega’s zich op bepaalde online locaties bevinden, Met nog de nodige achtergrondinformatie daarbij.
Ben ik echt nieuwsgierig dan kan ok ook nog een stapje dieper:
Vraag & aanbod
Als laatste ook nog de tab Vraag & aanbod. Wat eigenlijk zoveel is als een electronisch prikbord / bedrijfsinterne marktplaats:
Een grappig onderdeel van Sciomino; hoewel ik vanuit een corporate pet hier minder belangstelling voor zou hebben. Nice feature, niet belangrijk.
Mijn reisverslag raakt slechts een deel van de mogelijkheden die Sciomino out-of-the-box te bieden heeft. En daarbij kan de toepassing op allerlei manieren aan de wensen van een opdrachtgever worden aangepast. Sciomino is daarmee een bijzonder flexibele toepassingen die in potentie een gigantische meerwaarde voor (met name) grote bedrijven kan bieden.
Slotopmerking
Corporates worstelen met kennisdeling. Hoe ontsluit je de massieve kennis en ervaring van al die medewerkers die op allerlei locaties, vaak in verschillende landen en tijdszones? Hoe krijg je dat enorme kapitaal beschikbaar op een manier dat medewerkers er vooral hun voordeel mee kunnen doen? In mijn optiek heeft Sciomino een fors deel van het antwoord in handen. De applicatie heeft een enorme potentie, het is bijzonder eenvoudig in gebruik en zorgt daarmee voor een belangrijke voorwaarde voor succes: een grote kans op actieve participatie van individuele medewerkers.
Conclusies
Een corporate die geen gebruik gaat maken van een toepassing zoals Sciomino is een bijzonder domme corporate (hoewel niet zelden een pleonasme…). De potentie die Sciomino heeft voor het ontsluiten van de collectieve kennis en ervaring van medewerkers is gigantisch. Een briljante toepassing met een ongekende meerwaarde. Punt.
Jan-Willem Koers
says:Geestig, in 2004 dit bij Nuon met een van jullie Boardleden, Jeffrey de Grijs, en Bart Velkamp bij Nuon inhouse zelf ontwikkeld met koppelingen en SSO naar HR pakket Peoplesoft, getoond via het bestaande intranet. Ontwikkeld als vervanging van het klassieke smoelenboek.
Toen onze tijd al ver vooruit;-))
Dit pakket ziet er mooi, goed dat corporates het gebruiken.
Zoals altijd; ik hoop dat er bij de klanten een moderator/eigenaar achter zit en het content/profielenbeheer goed is geregeld.
En eens met een van bovenstaande commentaren. Het gaat primair om het vinden van mensen met de juiste kennis, niet zozeer om die kennis.
Groeten aan Jeffrey;-)
Edwin
says:@Jan-Willem Gaaf om te horen! En het is een idee van alle tijden denk ik, al heb ik ook het gevoel dat alle andere partijen die volledig hebben overgeslagen. Ik zal de groeten overbrengen 🙂
Jurjen de Lange
says:Deze week het genoegen gehad Edwin te ontmoeten en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van Sciomino. Niet alleen als het gaat om een intelligent smoelenboek wat je interne netwerk beter laat werken en als kennisdatabank, maar ik zie direct aan de voorkant de mogelijkheden voor bedrijven om sneller en intelligenter Thought Leadership te claimen wanneer je in staat bent om d.m.v. de juiste social mining technologie de relevantie toe te voegen aan een actuele behoefte of hulpvraag. Door slimme inzet van de kennis binnen je bedrijf en deze te delen op het moment dat het nodig is. Top!
Edwin
says:“like” 🙂
Edwin
says:Dank voor deze review Marc, duidelijke feedback ook, het sneller vullen van de profielen is zeker een aandachtspunt. Voornamelijk voor de online versies die gaan komen, want zoals je zegt, voor intern corporate gebruik is het een kwestie van koppelen aan het HR-systeem, zodat je vanaf dag 1 een vliegende start kunt maken.
We zullen je in het vervolg op de hoogte houden 😉
Dirk Goossens
says:My 2 cents.
Koppeling met het HR-systeem biedt een vliegende start maar kent haken en ogen. Het systeem wordt gevuld met inactieve profielen die de waarde van de actieve profielen verwatert, wat het succes op langere termijn ondermijnt. Belangrijker dan een vliegende start, in mijn ervaring, is een duurzame inbedding in de organisatie. Denk aan Single SIgn On en een hele dikke Sciomino-sticker op de digitale koffieautomaat. Wordt daarover nagedacht?
Over succes gesproken… De ambitie van Sciomino lijkt wat mager. Als de tool de helft van de ongekende meerwaarde herbergt die Marc – uppertje op? – de wereld in slingert, dan missen we het tabje ’taakje pik’; het aantrekken en afstoten van (deel)taken is booming.
Succes met de pitch!
Edwin
says:Hoi Dirk,
Ja daar wordt over nagedacht. Ik heb niet alles genoemd: ja er is zéker ook koppeling met Single Sign On. En die sticker is niet nodig, Sciomino is natuurlijk wéér een nieuwe naam, daarom is het een white-label product en kun je als organisatie zelf beslissen hoe je het noemt. Eén klant vervangt het intranet-telefoonboekje door Sciomino, maar laat de interne naam intact. Grote voordeel daarvan is dat de acceptatie-drempel laag is, want niet een nieuw product, nee, gewoon je oude informatie in een nieuw jasje. En dan gaat het grote aanvullen kunnen beginnen.
Over inactieve profielen… dat geldt dus niet. Als iemand het niet prettig vind zich intern te profileren, so be it, hij/zij is alleen nog precies zo vindbaar als daarvóór (zoals in het telefoonboekje). Wat ons betreft best of both worlds.
Onze ambitie mager… Leuk dat je dat zegt, ik gooi er graag wat meer bij, maar je mag taakjepik nog even toelichten voor me 😉
Dirk Goossens
says:Ik heb makkelijk praten – mijn site is de slechtste in de geschiedenis van het web -, maar je site is een juweeltje. Ik kan begrijpen dat Marc daar blij van wordt. Als ik deze bekeken had voordat ik reageerde, dan had ik ook al kunnen lezen dat SSO optioneel is. Om toch enkele haren te kloven: de rare naam wordt niet voor iedereen duidelijk en hier en daar steekt nog een steenkooltje uit.
Terzake. Zonder integratie zou ik Sciomino zeker niet afnemen. Maar als ketenproduct, als vervanging van het intranetadresboek raak ik wel enthousiast van ‘Finding basic stuff about colleagues’. Mits je security op orde is.
Vraagje. Marc benadrukt het kennisdelingsaspect. Hoe kijk jij daartegenaan? Is Sciomino een knowledgebase? Zou men geholpen zijn met een stackoverflowachtige tab?
Edwin
says:Ik herken wat je zegt over mét en zonder integratie, en er is voor beiden iets te zeggen. De security is uiteraard essentieel voor dit soort tools, en daar is dan ook voor gezorgd. Bijkomend voordeel van ‘op Nederlandse bodem’ is de veiligheid van persoonsgegevens in de Cloud (https://www.nu.nl/internet/2906335/bedrijven-moeten-niet-vertrouwen-cloudleveranciers-vs.html)
Antwoord op je vraag: Wij geloven dat de essentie van kennisdelen niet de gedocumenteerde kennis is, maar de mensen met die kennis. Wij focussen dus op het vindbaar maken van mensen (die kennis hebben). Wat jij onder stack-overflow verstaat, zit er volgens mij in, onder vraag&aanbod. Marc ziet deze feature als minder belangrijk, ik zie het als héél laagdrempelig mensen verbinden wanneer ze iets op kennisvlak te delen of aan te bieden hebben. Maar je kunt er ook interne vacatures plaatsen bijvoorbeeld.
Marc Drees
says:Als ik een corporate ben dan zal ik Sciomino niet kiezen vanwege de vraag & aanbod functionaliteit. Is gewoon een geinige feature die ik erbij krijg; maar daar kies ik een toepassing als Sciomino natuurlijk niet voor. Wat onverlet laat dat bij een veelvuldig gebruik van Sciomino deze geinige feature alsnog een meerwaarde kan bieden.
Marc Drees
says:Een koppeling met bedrijfsinterne systemen met gegevens van medewerkers heeft natuurlijk grote voordelen vanuit het beperken van de omvang van eigen invoer. Als enerzijds dergelijke systemen worden gekoppeld en anderzijds worden medewerkers geholpen bij het aangeven van hun externe profielen via een people aggregator is het invullen van een profiel een beperkte inspanning.
Daarnaast is het altijd een uitdaging om ervoor te zorgen dat een niet-bedrijfskritische applicatie gebruikt gaat worden. Maar dat is geen onderwerp van een review van een applicatie.