Accountancy en advieskantoor Deloitte zag in Nederland zowel zijn omzet als zijn marge stijgen. De stijgingen zijn echter zo minimaal, dat we eerder van een pas op de plaats kunnen spreken dan van een wending. De omzet kwam in het afgelopen boekjaar 2011-2012 uit op EUR 637,8 en de operationele marge op 16,8 procent – 0,1 procentpunt hoger dan een boekjaar eerder. Dat blijkt uit de recent gedeponeerde jaarcijfers (pdf). Daarmee blijft de nummer 4 van de Big Four op zijn vierde plaats staan.
Deloitte: omzet en operationele marge, 2006 – 2007 t/m 2011 – 2012
De groei was geheel te danken aan – wie eerdere analyses van de jaarcijfers van concurrenten Ernst & Young] en PricewaterhouseCoopers op deze site las, voelt ‘m al aankomen – de gestegen consulting-omzet. Deloitte zette met zijn ruim 700 consultants in Nederland zo’n EUR 125 miljoen om – goed voor eenderde van de totale omzet.
Deloittes omzet uit audits bleef dalen, en niet zo’n beetje ook. Zette Deloitte voor de crisis nog een kleine EUR 400 miljoen om met boekencontroles, nu is dat nog geen EUR 300 miljoen…
Adviesbureau? Of boekhoudkantoor?
En daarmee is – in navolging van de overige drie van de Grote Vier – ook het businessmodel van Deloitte op ramkoers met de eigen hoofdactiviteit. Voor de Big Four luidt in toenemende mate de vraag of zij nog wel boekhoudkantoren zijn of eigenlijk niet gewoon handelaren in externe projectmanagement, adviesrapporten of anderszins gedetacheerde witteboordenflexwerkers. En voor zover de accountants dat nu nog niet zijn, zijn ze zoetjesaan maar onvermijdelijk op weg dat over binnen een jaar of vijf te worden…
Opmerkelijk genoeg is Deloitte de enige partij die een decennium geleden, in de nasleep van de Enron-affaire, geen afscheid nam van al zijn Nederlandse adviesdochters. Die consistente positie werpt nu zijn vruchten af, zo blijkt uit onderstaande weergave van de omzetgroei naar segmenten.
Deloitte: omzetontwikkeling naar segmenten, 2007 – 2008 t/m 2011 – 2012