LinkedIn: de grootste, internationale CV database. Althans, zo zie ik het: als een grote verzamelbak van CV’s. Mensen maken een profiel aan met als doel zichtbaar te worden voor een nieuwe baan, mensen uit hun professionele netwerk etc.
Het grote voordeel van LinkedIn hierbij is dat je als recruiter al veel informatie over iemand kan halen (werkervaring, opleidingen, cursussen) aan de hand van het profiel. Vaak is dan ook wel een emailadres of telefoonnummer achtergelaten; klaar voor het eerste contact! Er is overigens nog veel meer mogelijk en hoe kom je nu eigenlijk op het juiste profiel?
- Plaats vacatures in relevante groepen in de branche of omgeving waarin de kandidaat zal komen te werken. Hoe bepaal je of een groep relevant is? Ik hanteer zelf altijd de volgende criteria: 1. Er moeten voldoende leden aanwezig zijn (verschilt per branche en regio). 2. Binnen de groep moeten er genoeg actieve leden zijn, minstens 4 of 5 verschillende. 3. Er moet interactie plaatsvinden over relevante topics. Je merkt snel genoeg of er over inhoudelijk interessante onderwerpen wordt gesproken. De laatste en niet onbelangrijke criteria: 4. Het liefst worden er al vaker vacatures geplaatst. Dan weten werkzoekenden wellicht al dat ze deze groepen in de gaten moeten houden.
- Vermijd de LinkedIn groepen waarin al wordt gespamd (internationale juweliers, onzinnige aanbiedingen). Gesloten groepen zijn vaak de meest kwalitatieve groepen. Helaas hebben ze wel een gesloten karakter, maar het is de moeite waard om een ledenaanvraag te doen en even af te wachten tot je wordt toegelaten!
- Boor je eigen netwerk aan (via statusupdates of zo af en toe een goed direct bericht. Vergeet hierbij niet uit te vinken dat iedereen elkaars namen en email kan zien!). Wie weet kent iemand in jouw netwerk de juiste kandidaat of is er iemand in hun netwerk die wel een lead heeft. Tip: probeer niet Jan en Alleman maar toe te laten tot je netwerk met als enige doel deze uit te breiden. (Je kunt het ook overdrijven en mensen die er wel toe doen weer verwijderen, zoals Marc ;)). Je haalt het meest uit je netwerk met mensen die je daadwerkelijk kent, zodat je een bericht goed kunt targeten.
- Zorg voor relevante bijdragen in actieve groepen in de branches waar je voor werft of zorg voor een bloeiende, eigen LinkedIn groep waar discussies welkom zijn. Hiermee profileer je je als organisatie/ persoon ook nog eens als pro in een bepaald gebied. Komt ten goede van het eigen netwerk en je positie daarbinnen.
- Gebruik de zoekfunctie binnen LinkedIn. Je kunt ontzettend goed op huidige werkgever en functie zoeken. Handig voor als je kandidaten wilt wegpikken bij de concurrent. 😉
- Upgrade alleen naar een premium account als je van plan bent on InMail te versturen en per se wilt weten wie je profiel hebt bekeken. Verder zie ik geen voordelen aan dit ‘abonnement’. Inmail is een bericht die je aan iedere gebruiker kunt sturen en waar een bepaalde garantie aan vast hangt. Reageert iemand niet, dan kun je die InMail weer hergebruiken.
- Heel veel moeite om een vacature op te vullen? Je kan een advertentie instellen om de vacature extra onder de aandacht te brengen. Voordeel is dat je relatief goed kunt targeten op de doelgroep. Nadeel is dat het toch wel een erg kostbaar instrument is.
Onlangs heb ik een korte lezing gegeven over recruitment via social media, waarbij de veelgehoorde irritatie van recruiters is: ‘Als ik mensen benader via LinkedIn, check ik altijd even of zij wel open staan voor nieuwe uitdagingen en carrièreperspectieven. Soms levert dit tegenstrijdige reacties op. Staat in hun profiel dat ze overal voor openstaan, terwijl ze niet gebeld of gemaild willen worden met een leuke aanbieding!’ Tja… dan ga je uit van een gebruiker die zelf deze gegevens bijhoudt, actueel houdt. Nooit doen! Ga uit van een type-X mens (McGregor): lui en passief. 😉 Calculeer de mogelijke teleurstelling altijd in.
1 Comment