Het gaat in razend tempo door, althans voor mij. Want in de tussentijd heb ik ook een presentatie van Globoforce gehad, een enorm bedrijf wat een employee recognition applicatie biedt; iets waar ik nog nooit iets over had gehoord. Waarover mogelijk later meer. Want nu is het tijd voor Naomi Bloom (managing partner Bloom & Wallace) die onder de titel What you don’t know will hurt you! ons blijkbaar bang gaat maken. Hoe? Nou, zo:
Naomi will take you on a journey, floodlight in hand, through the less-visited, but important highlights of vendor and software/services due diligence. She’ll enlighten you, using her well-known "killer" scenarios, on how to spot the strengths and weaknesses of vendors, and their products / services, with an eye on what will best meet your needs as well as on ensuring the least number of unpleasant surprises, or buyers’ remorse.
Nou, het zou fijn zijn als ik wat meer kopers van ATS’en in de zaal zou zien zitten. Maar mogelijk willen zij liever bewust onbekwaam blijven…
Bloom heeft een aantal lessons learned die zij in haar presentatie wil behandelen.
- Wees bewust onbekwaam. En weet waar je de kennis kan vinden als je die nodig hebt.
- Ken je eigen bedrijf. Waarbij Bloom aangeeft dat HR lang niet altijd goed weet wat een bedrijf nou eigenlijk doet. Hoe verdient een bedrijf zijn geld, hoe wordt succes gemeten?
- Zorg ervoor dat HR bedrijfsdoelen worden ondersteund.
- Ken je huidige HRM systeem. Wat zelden het geval is, in ieder geval niet in volledigheid.
- Weet wat je nodig hebt in een HRM systeem. Hmmm… dat zal een uitdaging worden…
- Weet wat de technologische ontwikkelingen zijn. Ik denk dat Bloom hier vooral op technologie doelt die relevant is of kan zien voor de HR functie. Maar ja, dat is eigenlijk alles. En natuurlijk horen hier mobile, cloud, big data en social bij. Waarmee we terug zijn bij de Nexus. Volgens Bloom kan LinkedIn de talent management vendors makkelijk ontwrichten. En volgens mij heeft Bloom in haar presentatie aangegeven dat HireVue binnenkort wordt overgenomen.
- Kennis is macht. Waarmee ze eigenlijk zichzelf bedoelt. Dus dit is een klein stukje onbeschaamde zelfpromotie.
Bloom gaf natuurlijk de nodige uitleg bij elk van deze lessons learned. Waaruit bleek dat ze een enorme kennis van dit domein heeft en tevens dat ze deze uitstekend kan uitdragen. Maar het is zoveel informatie dat die onmogelijk kan worden vastgelegd als je live aan het bloggen bent (en tegelijkertijd de cijfers van Randstad probeert te verwerken in een ander blogje over de financiele resultaten van het 3e kwartaal…)
De eerste presentatie met diepgang.