Match! van Textkernel: hier loert world domination

Logo en logotype Match!Ik loop al geruime tijd Textkernel aan de kop te zeuren om toegang tot hun match toepassing Match! te krijgen. En verleden week kreeg ik dan eindelijk, eindelijk de sleutels tot het heilige der heiligen. Maar wie/wat is Match! eigenlijk? Dit is wat Textkernel er zelf over zegt:

Match! biedt u volledig automatisch een overzicht van de beste kandidaten voor uw vacatures. Hierdoor haalt u meer uit uw cv-database(s) en kunt u kandidaten proactief de juiste vacatures bieden. Kortom: Match! zorgt voor relevante zoekresultaten zonder dat het u tijd of moeite kost.

Ja, dat klinkt misschien lekker, maar daar zal vrijwel niemand iets van begrijpen. Dus laat ik maar beginnen met uit te leggen wat Match! echt doet  om vervolgens mijn ervaring met de applicatie te beschrijven. En vervolgens te laten zien wat voor fraais Textkernel van plan is door Match! met Jobfeed te combineren. Want daar zit naar mijn mening de echte potentie.

Wat is/doet Match!
Eerst maar eens een duidelijker uitleg van hetgeen Match! doet:

Match! maakt het mogelijk om met een vacature te zoeken in de eigen database met kandidaatprofielen. Waarbij, voor een optimale werking van Match!, de database met kandidaatprofielen eerst door de extractietoepassing (Extract!) van Textkernel moet zijn gehaald. En op het moment dat je met een vacature wil zoeken, wordt ook die vacature op een vergelijkbare manier (denk Jobfeed) behandeld. Waardoor je met de kenmerken van de vacature kan zoeken naar kandidaten met overeenkomstige kenmerken.

Match! is dus feitelijk een verbeterde zoekfunctie. Hiermee lijkt Match! misschien nog het meest op SeeMore, een product uit de stal van Monster op basis van hun match-engine 6Sense. Hoewel SeeMore voor zover mij bekend geen matching biedt, maar hier kan ik me in vergissen

Verder maakt Match! het ook mogelijk om in andere cv-databases (intern of extern) te zoeken. hiermee is Match! een metasearch toepassing, want de applicatie laat de zoekresultaten per database in een aparte lijst zien. Het probleem met het zoeken in externe databases is natuurlijk dat kandidaatprofielen niet zodanig zijn gestructureerd dat Match! met eenzelfde kwaliteit kan zoeken als in de eigen database.

Overigens is de Match! applicatie zoals door mij gebruikt voor het schrijven van deze blog posting een voorbeeldapplicatie. Match! is bedoeld om ingepast te worden binnen een klantomgeving en is sterk configureerbaar.

Afijn, ik hoop dat het zo een stuk duidelijker is geworden. Hoogste tijd voor een bezoekje aan de applicatie zelf.

De homepage
Dit is wat ik te zien krijg als ik ben ingelogd:

image

Een zoekfunctie, zoekresultaten en manipulatiemogelijkheden. Het is duidelijk, dit is een functionele applicatie. Waarbij per direct een aantal zaken opvallen. De naam Match! en de knoptitel Search! maken dit tot een licht schizofrene situatie, die overigens eenvoudig kan worden uitgelegd. Maar wat niet kan worden uitgelegd is het uitroepteken in de knoptekst. Want die is nergens voor nodig.

De manipulatiemogelijkheden Functietitel, Functiecode, Functieklasse, Functiegroep en Branche nemen erg veel ruimte in beslag, waardoor de verfijningsmogelijkheden buiten het zichtbare deel van de pagina worden gedrukt. Bepaald niet mijn voorkeur…

Alle manipulatiemogelijkheden bieden een drietal radiobuttons waarmee de gebruiker kan aangeven of een bepaalde eigenschap gewenst danwel vereist is. Wat die middelste radiobutton inhoudt zal niemand ooit begrijpen… en dan is er ook nog een wolk icoontje te zien met de tekst Open. Dit is een tagcloud, daar kom ik later op terug.

Het zoekresultaat, in bovenstaand geval alle profielen van een database van gespiderde en geextraheerde profielen van Internet, toont naam (onleesbaar gemaakt), functie en locatie en een matchindicator. Helaas zie ik geen opleidingsniveau of werkervaring, wat toch ook bijzonder waardevolle informatie zou zijn geweest. Overigens is de presentatie van de velden volledig configureerbaar, dus dat is een enorme opluchting.

Met bovenstaand scherm zou ik dus kunnen zoeken, maar ik wil matchen. In dit geval (niet bedoeld voor een eindgebruiker overigens) kan ik een URL in het zoekveld donderen. Ik heb hiervoor een Java ontwikkelaar van Intermediair gejat:

image

Match! extraheert de relevante informatie uit de vacature en toont alle relevante velden onder het zoekveld. Tegelijkertijd zijn de manipulatiemogelijkheden aan de rechterzijde gevuld met geextraheerde informatie en is het zoekresultaat aangepast op de in de vacature gevonden zoekcriteria. En dat alles gebeurt ook nog eens razendsnel. Bijzonder indrukwekkend.

Overigens is dit het resultaat van de extractie van de betreffende vacature:

image

Niet alleen heeft Match! allerlei zoektermen geextraheerd, het heeft die zoektermen ook nog eens geclassificeerd (bv. HBO is onderkend als opleiding). Waarmee de kwaliteit van het zoekresultaat vanzelfsprekend omhoog gaat (onder de voorwaarde dat de cv-database het toestaat op dezelfde kenmerken te zoeken, dit is mogelijk niet altijd het geval met externe cv-databases).

Daarnaast heeft Match! blijkbaar ook een database van gerelateerde woorden. Bij Computervaardigheden wordt het woord Java genoemd, waarbij ook nog +3 te zien is. On mouseover krijg ik dit te zien:

image

Dit zijn blijkbaar synoniemen voor de term java, want als ik op de term java klik, komt dit naat voren:

image

En klikken op het pijltje naar beneden levert vervolgens onderstaande situatie op waar ik dus de gerelateerde woorden aan danwel uit kan zetten.

image

Een ongekend complexe interactie die doet denken aan het toegang verlenen tot mijn LinkedIn profiel voor een applicatie. Dit moet natuurlijk in een enkele muisklik gerealiseerd kunnen worden, waarbij voor de geavanceerde gebruiker het ook nog eens als geen gemis zal worden ervaren dat geen termen kunnen worden toegevoegd.

Voor de oplettende lezertjes, de geel gekleurde velden zijn velden waarbij ik de radiobutton verplicht heb aangeklikt. Match! laat op deze manier dus zien dat de betreffende velden verplicht zijn gemaakt. Kleine maar duidelijke visuele cue.

Ik kan de details van een profiel zien door op het icoontje naast de matchscore te klikken:

image

 

Hmmm… er wordt wel erg veel aandacht besteed aan de hele functieboom terwijl ik natuurlijk vooral werkervaringen wil zien. En als recruiter mis ik mogelijkheden om contact op te nemen met de betreffende kandidaat. Overigens, net als bij het overzicht van kandidaten, is de getoonde informatie volgens Textkernel volledig configureerbaar.

Verder ben ik altijd weer verbaasd over match-applicaties die mij willen laten zien hoe goed de match is. In het geval van Match! zijn het een serie van vijf in hoogte oplopende kolommetjes. Volstrekt zinloos. Ik bepaald wel hoe goed die match is, een machine hoort dat niet voor mij te doen. De machine dient slechts naar beste vermogen de meest passende kandidaten te tonen. Helaas zit het ego van de matchmaker henzelf in de weg in de behoefte om te tonen hoe goed ze zijn.

Ik mis overigens een mogelijkheid om kandidaten met elkaar te vergelijken, maar ik heb van Textkernel begrepen dat deze functionaliteit op de planning staat.

Ter volledigheid, dit is de tag cloud die geopend kan worden door op het wolk icoontje naast de zoek knop te klikken:

image

Leuk, die tag clouds, maar ik weet niet zeker of dit veel toevoegt. Maar goed, je hoeft het natuurlijk niet te gebruiken en dan zit het ook in het geheel niet in de weg.

Jobfeed

Textkernel heeft Match! ook in Jobfeed geimplementeerd, en dat is een stroke of genius. Want hiermee komt het full-box principe ineens heel dichtbij. Sterker nog, het is gearriveerd. Waar ik over zit te bazelen? Let op:

image

Ik heb binnen Jobfeed gezocht naar vacatures op Intermediair met als trefwoord Java en als opleidingsniveau HBO. En de vacature die ik heb gebruikt om Match! te testen is ook hier direct gevonden. Maar wat zie ik aan de rechterzijde bij deze vacature? Inderdaad, het Match! icoon.

En als ik daarop klik…:image

Holy crap! Voor iedere vacature in Jobfeed kan ik op deze manier in theorie passende kandidaten vinden. Het aantal toepassingsmogelijkheden voor intermediairs en vooruitstrevende corporate recruitment afdelingen (is dit een contradictio in terminis?) is werkelijk ongekend. Jobfeed is op deze manier een onvervalste full-box, met aan de ene kant alle vacatures en aan de andere kant alle kandidaten (vooropgesteld dat Match! meerdere externe cv-databases weet te ontsluiten, er is een samenwerking met Monsterboard op dit gebied).

En laten we dit een stapje verder tillen. Wat als Jobfeed een samenwerking zou aangaan met een people aggregator zoals TheSocialCV, TalentBin of RemarkableHire? Of waarom niet met alledrie? Crapperdecrap, dat zou wat zijn. Nu nog even de vacatures van de wereld extraheren en world domination is een feit. Oke, oke, in mijn enthousiasme ga ik misschien wat te ver, maar mijn hemel, wat een potentie!

Conclusie
Match! is op zichzelf een waardevolle applicatie waar de recruitment community zonder enige twijfel forse voordelen mee kan bereiken. De functionaliteit en de interactie laten nog zeker ruimte voor de nodige verbeteringen, maar het zou me enorm verbazen als voor de meeste intermediairs en corporate recruitment afdelingen met Match! niet veel makkelijker in de eigen (en andere) cv-database(s) kan worden gezocht naar geschikte kandidaten.

Maar in de combinatie van Match! en Jobfeed toont zich pas echt de volledige kracht; een potentiele killer app waarmee we een eerste, voorzichtige blik krijgen in de toekomst van online recruitment. Een full-box met alle vacatures en alle kandidaten. Hoor ik daar iemand zich afvragen welke toekomst vacaturesites nog hebben? Dat is een verdomd goede vraag. Maar dan zijn er nog wel wat meer vragen te stellen.

Het probleem van matching wordt door Match! overigens niet opgelost.

Geef een reactie

24 Comments
  • Peter
    says:

    Zo op het eerste gezicht ziet deze tool er mooi uit! Denk echter dat de complexiteit van de interface en het gebrek aan kennis bij recruiters dit succes negatief zal beinvloeden. Daarnaast vraag ik me sterk af of buiten NL textkernel de kennis heeft om dit groots in de markt te zetten.

    Dit soort systemen worden gemaakt door techneuten en niet door de mensen die dagelijks met deze materie bezig zijn waardoor de recruiters een manier van werken moeten aanleren die geheel tegen hun natuurlijke werkwijze ingaat.

    Daarnaast zijn recruiters mensen die per definitie tools niet zomaar vertrouwen en een hekel hebben aan producten die voor hen een beslissing nemen. En dat is maar goed ook want de tools kunnen nog zo geweldig zijn maar het draait uiteindelijk toch om de persoonlijke benadering van klant en kandidaat. Daar kan geen systeem tegenop…..

    Ben zelf van mening dat als er een andere partij komt (die wellicht technisch iets minder is of helemaal geen matching heeft) die een freemium model gaat hanteren textkernel weleens volledig kan wegblazen. Time will tell……..

    Uiteraard wens ik ze wel alle succes van de wereld 🙂

  • Thomas
    says:

    Re: Sandor en Rob, Gaat Search verdwijnen? Nee, ik denk het niet. Gaat het de boel makkelijker maken, dat zeker. De grote misvatting rondom “Boolean search” is dat het gaat om formulae, de AND´s, OR´s en tildes. Een succesvolle searcher gebruikt wellicht compexere search, hij wint het echter pas op creativiteit. Creativiteit in de keywords (en synoniemen daarvan) en creativiteit op de gekozen database.

    Ik heb de tool van Textkernel nog niet gezien, maar ik ga er vanuit dat je de tool moet “leren” waar het op matcht. De geparsede vacature tekst moet de juiste keywords bevatten en de database de juiste CV´s om tot een geschikte match te komen. Of te wel, precies waar de searcher zijn waarde ligt. Het is meer een ease of use tool denk ik.

    De vrees is eerder dat Sthree en consorten er een mailer aanhangen en alle automatische “matches” gaan lopen spammen.

  • AamigoO
    says:

    Deze omgeving is de services omgeving van AamigoO ism textkernel afgelopen jaar ontwikkeld door de youngsters hiermee een op een aansluiting op revl toch bekend marc

    • Marc Drees
      says:

      AamigoO Services zou de Search! technologie van Textkernel gaan gebruiken waarbij de database van Revl ontsloten zou gaan worden; AamigoO heeft echter helemaal niets in samenwerking met Textkernel ontwikkeld.  Van AamigoO Services is al geruime tijd niets meer vernomen. En voor zover mij bekend hebben “de youngsters” niets van doen gehad met AamigoO Services.

  • Sandor
    says:

    Denk dat het niet alleen CV schuivers gaat raken. Elke doelgroep met een redelijke on line footprint kan via deze techniek ontsloten worden. Blijven dus doelgroepen over die dit niet hebben waar W&S bureaus zich op zullenmoeten richten. 

    • Dirk Goossens
      says:

      Brave new world…

      Wat zou het mooi zijn voor Textkernel, ook gezien de doelstelling van Recruitmentmatters, als Match ter beschikking komt van werkzoekers (niet alleen werklozen!). Miljoenen die dagelijks aangeven welke online footprints hen op het juiste spoor zetten en welke niet. De vorm van de footprints optimaliseert alsdan, dankzij lerende systemen en rücksichtlose transparantie, ten aanzien van het collectieve belang.

      En wat zou het vreselijk zijn als de kwaliteit van het online footprintspoor wordt afgestemd op de wensen van intermediairs. De vorm van online footprints optimaliseert dan ten aanzien van het belang van intermediairs, frictie.

      Mensen van Textkernel, het lot van de wereld ligt in uw handen. Veel wijsheid toegewenst in de komende decennia!

    • Vincent / Jobselectie
      says:

      @Sandor
      Ik denk dat dit de 100% CV schuivers hard zal raken als Textkernel eind klanten weet te benaderen, en dat kunnen ze omdat ze ook weten waar de vacatures open staan.

      PS: Sorry dat ik antwoord geef op je vraag aan Rob maar vindt het een interessante vraag 😉

    • Marc Drees
      says:

      Ook cv-schuivers kunnen van een dergelijke toepassing gebruik maken als de bekendheid met de mogelijkheden nog beperkt is. Maar hopelijk zorgt dit soort toepassingen ervoor dat cv-schuivers na brede adoptie wel definitief het veld moeten ruimen.

      De werving- en selectiesector kan een dergelijke toepassing toevoegen aan haar toolbox en er een meerwaarde uithalen waar werkgevers (nog) niet toe in staat zijn.  

    • Rob van Elburg
      says:

      Da’s een goede vraag Sandor.

      Tijdens RIDE II werd er een vraag gesteld aan een Recruiter: “Wat is een Recruiter”? Het antwoord was dat deze “mensen werft op zeer creatieve manieren”. 

      Een antwoord nu kan zij dat deze mensen zoekt met zeer geavanceerde tools. Een compleet nieuwe stroming dus. Die groep Recruiters is nog niet groot, maar groeit snel. Die zullen hier zeker mee gaan puzzelen.

      In de toekomstige gedachte van Recruitment gaat de manager alles zelf doen. Die moet het dus zo makkelijk mogelijk gemaakt worden. Actief zoeken in CV databases deed deze al niet, en ook in een actieve Social Network search zie je deze nauwelijks. Gaat deze door deze tool wel zelfstandig aan de slag? Dat zullen we zien.

      Een andere ontwikkeling is de steeds dunnere groep van tool fetisjisten die de anschluss in de dagelijke praktijk steeds verder kwijtraken. Juist daar werkt wel het grootste deel van de Recruiters. Is Tekstkernel in staat deze groep te bereiken? Dat is een uitdaging. De branche is vrij conservatief, de doorstroom is groot en daardoor blijven werkwijzen vrij stabiel. Succesverhalen zijn er nodig dus om het gebruikers gemak goed uit te lichten. Posts als deze dragen hiertoe bij.

      in mijn optiek is Recruitment verder vooral een business van de juiste m/v op de juiste tijd. Slim gesearched via unieke tools of desnoods verkregen via een billboard op het dorpsplein. Draagvlak van aanname is dan vooral ook (economische) omstandigheid. Denk dat onze generatie het niet gaat meemaken dat tools dit wegdrukken, hoe slim de software ook wordt.

      Neemt niet weg dat slimme tools de volle aandacht verdient en dat early adapters hier nu hun werk moeten gaan doen. Die daag ik dan ook uit hier zeker mee aan te  slag te gaan.

       

      • Marc Drees
        says:

        Dus recruitment ondergaat disintermediation? De hiring manager gaat zelf op zoek naar kandidaten? Een interessante gedachte, maar als het al een realistisch toekomstbeeld is dan wel eentje in een verdere toekomst. Een tool als deze lijkt me niet de killer app om de gemiddelde hiring manager in de driving seat te krijgen. Misschien wel om de corporate recruiter uit zijn/haar lethargie ten aanzien van zelfstandige actieve werving te krijgen, hoewel ook dat niet snel zal gaan. En daarvoor zal de user experience nog zeker verder vereenvoudigd moeten worden. Maar een beetje fatsoenlijke 3rd party recruiter moet hier volledig los op kunnen gaan. Anders heeft hij/zij op termijn geen bestaansrecht. 

  • Vincent / Jobselectie
    says:

    Inderdaad een mooi product!

    @Marc
    En wat is dan straks de functie van de intermediair? Gaat de meerwaarde zitten in het afnemen van assessments of het voeren van een eerste selectie?

    Zoeken naar kandidaten is straks niet meer nodig bij een goede matching door Textkernel.

    • Marc Drees
      says:

      Bedenk dat de adoptie van dit type toepassingen aanzienlijk sneller zal gaan binnen de intermediaire wereld dan bij werkgevers. Het betekent wel dat de inspanning/kosten voor het vinden van potentiele kandidaten (sterk) afneemt; intermediairs zullen aanvullende toegevoegde waarde moeten zien te bieden in het vervolgtraject. 

      Verder zal het op termijn voor werving- en selectiebureaus zonder specialisatie op functiegroep een moeilijker verhaal worden om de toegevoegde waarde aan te tonen.