Blijkbaar is Pinterest lang zo interesting niet, want het aantal bezoekers bij deze track is groot.
Op de vraag wie elke dag gebruik maakt van LinkedIn, steekt iedereen zijn hand op. Niet iedereen verdient er daadwerkelijk iedere dag geld mee.
Olfertjan wil zijn introductie van de track vervolgen, maar wordt na een halve zin geïnterrumpeerd door Bill Boorman die zoals altijd enthousiast van wal steekt. LinkedIn levert hem namelijk ongeveer 70% van de traffic naar zijn website of naar hemzelf. Het vervolg is erg informatief.
De meest belangrijke update van LinkedIn zorgt ervoor dat content die de meeste interactie teweeg brengt beter zichtbaar wordt op je LinkedIn-homepage. Het principe hierachter heet EdgeRank. Per update wordt een EdgeRank berekend. Zo kan een geposte update in LinkedIn een score van 6 behalen als er een reactie gegeven wordt (3 punten), je post wordt gedeeld door iemand anders (2 punten) en een “Like” krijgt (1 punt). Deze manier van scoren zie je ook bij Facebook.
Daarnaast is volgens Bill de kans dat je de juiste mensen bereikt via LinkedIn groter dan via Twitter.
Dit betekent dat content op LinkedIn veel beter gebruikt kan worden als advertentiemateriaal. Dus als tip: mocht je een update in je social medianetwerk willen sturen, plaats deze dan eerst in LinkedIn, en plaats de LinkedIn-link vervolgens in Twitter, Facebook, etc. Door het aantal clicks op de LinkedIn-link, krijgt de update een hogere EdgeRank en verschijnt zodoende prominenter in beeld bij je connecties. Zodoende kan content belangrijker zijn dan bijvoorbeeld jobadverts.
Erg interessant allemaal. En hoe zit het dan met de nieuwe functionaliteit Endorsements? Je LinkedIn-connecties hebben nu de mogelijkheid om je zelfbenoemde Skills op je LinkedIn-profiel te bevestigen. Een soort van +1 of Like voor je capaciteiten.
Een van de redenen dat LinkedIn deze funtionaliteit geïntroduceerd heeft, is omdat ze hun zoekalgoritme moesten wijzigen. Voorheen zocht je in LinkedIn op keywords. Daarom was het belangrijk om je LinkedIn-profiel als het ware SEO-geoptimaliseerd te hebben. Door de nieuwe functionaliteit wordt nu gezocht op de Skill-keywords.
Nog een gevolg van deze functionaliteit is dat we ons nu moeten afvragen hoe we gevonden willen worden. Google heeft regels die een PageRank (inderdaad, zoiets als EdgeRank) geven aan een webpagina. Hoe hoger je PageRank, des te hoger je pagina komt in de zoekresultaten. Deze regels vormen samen Google Panda. Een van de regels hierin is dat pagina’s waarop keywords (zoektermen) staan, zonder dat ze in een zin geplaatst zijn, bestraft worden en een minder hoge PageRank krijgen. LinkedIn gebruikt juist keywords. Als je werkzoekende bent, zorg dan dat je gevonden wordt door LinkedIn, vul dus je skills in/ aan en zorg ervoor dat mensen je endorsements geven.
Tot slot. Voor LinkedIn geldt, hoe meer endorsements je hebt, des te hoger je zult eindigen in de zoekresultaten. Word je dus geforceerd om endorsements te scoren? Ja. Is dat vermoeiend? Ja. Sterkte allemaal.
Dit gastblog is geschreven door Laurens Tienkamp die wederom de honneurs waarneemt tijdens #truamsterdam. Helemaal fantastisch!
Bas Westland
says:Hi Laurens,
Als ik dit deel lees:
“Deze regels vormen samen Google Panda. Een van de regels hierin is dat pagina’s waarop keywords (zoektermen) staan, zonder dat ze in een zin geplaatst zijn, bestraft worden en een minder hoge PageRank krijgen. LinkedIn gebruikt juist keywords. Als je werkzoekende bent, zorg dan dat je gevonden wordt door LinkedIn, vul dus je skills in/ aan en zorg ervoor dat mensen je endorsements geven.”
Lijkt het erop of LinkedIn door het gebruik van je Skills probeert je public profile op Google slechter zichtbaar te maken ten opzichte van je vindbaarheid binnen LinkedIn. Of zie ik nu spoken? Ben benieuwd hoe lang het public profile nog leeft als LinkedIn’s Edge Rank meer en meer haat afwijken van Google’s Page Rank.