Ben nu bij de sessie van Samir ter Luun, trendwatcher bij CTB Flex, ICT dienstverlener aan de flexmarkt. We zijn met een intiem groepje, dus we gaan een voorstelrondje doen met de vraag: Wie ben je? Waarom zit je hier? Daarna de ander voorstellen: altijd leuk. Als blogger onttrek ik me aan dit proces….dacht ik. Wordt ik toch nog te grazen genomen door een Enexis / Tennet recruiters duo: Thom van ’t Hillenaar en Maarten van Til. Ben benieuwd wat ze er van bakken zo.Er blijken mensen van Textkernel, maar collega blogster Annemarie Stel is er ook, evenals Anne-Britt Petri van de Campaign Group (gelukkig herkende ik haar deze keer wel). Verder nog Hélène Bulder (what’s in a name als je in de werving zit), Adviseur Werving bij het Zuwe Hofpoortziekenhuis. De twee anderen gemist. Shame on me.
Samir begint met een lijst van 4 factoren die sterk veranderen op de arbeidsmarkt en invloed hebben op de rol van de intermediair:
1. Technologie als transparantie enabler op de arbeidsmarkt. Kandidaten en het werk vinden elkaar steeds meer direct. 80% van de inschrijvingen bij uitzendbureaus is online. 39% van de werkzoekenden start hun zoektocht naar een baan op Google (onderzoek Studentenwerk). Het legt druk op het vestigingenbeleid, terwijl zaken als beleving (ook offline) steeds belangrijker worden.
Je ziet ook veel lokale franchiseformules met intercedenten die sterk vanuit huis opereren in een hyper lokale markt (o.a. Staffing Associates, Flexibility, Zendt (puur online)). De pure online formules opereren zelfs zonder persoonlijk gesprek, waarop de klassieke discussie in de zaal ontstaat. In mijn eigen ervaring met mijn verrichtingenmodel, zie ik dat klanten het altijd schrappen, omdat het de duurste optie is. Het kost natuurlijk ook veel tijd.
Studentenwerk is inmiddels zo handig in het online spelletje dat ze volgens Samir zelfs overwegen hun webportaal als service aan derden ter beschikking te stellen. Grappig is dat ze daar nu juiste wel weer vestigingen aan het openen zijn na een aanvankelijke sluiting.
Er onstaan applicaties die de markt transparant maken en daarmee de rol van de intermediair wellicht overbodig. Denk aan Jobfeed, TalentBin, The Social CV. Ook LinkedIn wil aan ranking gaan doen met de skill endorsements.
Ook ontwikkelingen als Google Now om je zoeken te localiseren en daarmee actualiseren en een app als Recorded Future, die zelfs gedrag kan voorspellen.
Het matchen zal ook gaan veranderen als gevolg van technologie. Het matchen zal aanvankelijk gaan op basis van standaarden, later het semantische web en uiteindelijke kunstmatige intelligentie. Google heeft inmiddels een set computers geleerd wat een kat is en die set computers kan nu zelf katten selecteren.
Volgens Samir is er ook veel meer te halen uit je eigen data als uitzender. Zijn bedrijf experimenteert nu met Value Based Matching van WCC.
Samir schetst een toekomst van wereldwijde transparantie van werk en kandidaten. Maar ziet – en mensen in de zaal ook- een tegenbeweging ontstaan. Mooie uitspraak van Maarten van Til: “Op een gegeven moment zijn mensen klaar met het klooien in de clout.” Let op zijn prachtige alliteratie.
Conclusie: de toegevoegde waarde zit steeds minder bij werving, maar social recruitment is niet makkelijk. Mijn punt: de toegevoegde waarde zit hem in het verleiden. Volgens Samir is er nog veel winst te behalen op klantgerichtheid richting kandidaten.
2. Vergrijzing van de (beroeps)bevolking komt als tweede trend langs. Vergrijzing zou tot krapte leiden in 2020-2025. Dat wordt nu nog gedrukt door de recessie. Maar wat van de verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd, offshoring? Ik weet het nog niet met dat tekort door vergrijzing. Kansen zitten volgens Samir in het bemiddelen van ouderen en het bemiddelen aan de onderkant in opdracht van UWV’s en Gemeentes (33% van WW-ers en 39% van bijstandsgerechtigden vinden via uitzendbureau een baan). Maar ook door te specialiseren op schaarstes en internationaal gaan werven of opleiden voor schaarsteberoepen.
3. De druk vanuit de klant neemt toe. Volgens Samir moet je dichter tegen de processen van de inlener om onderscheidend vermogen te hebben. Manage de hele flexschil voor ze. Makelaar zijn richting andere leveranciers, mobiliteitsoplossingen leveren, de klant helpen met zijn personeelsplanning. Ook door operationele perfectie (just in time leveren, ketenintegratie). In Person heeft zo een keer een lopende band overgenomen van TNT op basis van resultaatverplichting.
4. De regie over werken en ontwikkeling verschuift naar self service door de professional. We zijn allemaal aan de top van de Maslow piramide beland…..maar veel mensen kiezen momenteel toch voor zekerheid in deze tijden van crisis. Anderzijds is er een structurele trend (tegen de conjunctuur in) naar ZZP-ers. Maar ja, zit daar ook niet veel verborgen werkloosheid. Baanzekerheid wordt ingeruild voor werkzekerheid. Door de transparantie kunnen mensen dat steeds meer zelf bepalen.
Kansen liggen volgens Samir bij deze trend in talent management, het ondersteunen van zzp-ers. Tegelijkertijd marginaliseert online self service de rol van de intermediair (o.a. Morgenwerk). De intermediair moet naar het impresario model om hierin te overleven.
Al met al boeiend!