Alfred Eilering geeft ons een korte inzage in hun mobiele strategie. Ook al is de term “mobiele strategie” eigenlijk een verkeerde term, maar daarover later meer.
Dit recruitmentbureau profileert zich als een degelijk, bijna ouderwets bureau. Ook al vindt Alfred klassiek beter klinken. Het is dus behoorlijk revolutionair te noemen dat uitgerekend dit bureau geïnvesteerd heeft in het mobiele medium.
Als zelfbenoemd digibeet moet het voor Alfred redelijk schokkend geweest zijn te ontdekken dat je tegenwoordig kunt solliciteren via een LinkedIn-knop; zowel op een normale, als op een mobiele website. De noodzaak om te investeren in mobiel is echter bij dit bureau wel duidelijk.
Elles de Boorder left uit dat er bewust gekozen is voor een mobiele website en niet een mobile app. Een wijze keuze, aangezien je de drempel voor kandidaten om jouw vacatures te zien zo laag mogelijk wilt houden. Daarnaast is er getracht een brug te bouwen tussen de conventionele media die ze reeds gebruiken (print) en het mobiele medium. De QR-code die ze gemaakt hebben moet deze brugfunctie vervullen. Deze QR-code is een link naar de mobiele website.
Persoonlijk vind ik QR-codes maar lastig. Ik open sneller een browser en typ het internetadres in, dan dat ik de camera-app open, aangeef dat ik een QR-code wil scannen, de scan maak, waardoor de browser geopend wordt en ik geleid word naar de website. Maar misschien ben ik wel gewoon erg handig met typen op mijn mobiele apparaat.
Na het lanceren van de QR-code in met name de print-media hebben ze het verkeer op hun mobiele website goed in de gaten gehouden. Meten is weten, en dat geldt al helemaal voor een nieuwe investering. Opvallend was dat er voornamelijk pieken waren in het weekend, en veel meer verspreid over de dag. Zo kregen ze bezoekers midden in de nacht, die waarschijnlijk stomdronken een QR-code aan het scannen waren van een in de prullenbak verdwaalde krant.
De kandidaat kan solliciteren via de LinkedIn-knop. Floor Nobels, niet aanwezig op het congres, maar via Twitter inbrekend op de gebruikte hashtag #123mobile, brult door de timeline dat je in dat geval essentiële informatie mist. Veel mensen hebben bijvoorbeeld hun telefoonummer en adresgegevens niet in hun LinkedIn-profiel staan. Merkwaardig dat juist deze 1.0 gegevens zo belangrijk schijnen te zijn. Misschien vertroebelt haar 1.0-blog haar 2.0-visie?
De vragen die de kandidaat dient te beantwoorden (bijvoorbeeld telefoonnummer…) worden niet afgestemd op de functie, evenals de digitale verwerking van de sollicitatie. Een potentiële voorzitter van het college van bestuur wordt dus hetzelfde benaderd als een accountmanager.
De gegevens van de kandidaat komen in het ATS (recruitmentinformatiesysteem) en de verdere afhandeling geschied volgende de klassieke wijze die ze al jaren hanteren.
Al met al een mooi voorbeeld van “test en leer” en “meet en analyseer”. Dat het geheel nog niet helemaal volwassen is, is te zien als ik met mijn mobiele telefoon de website benader. Ik krijg de desktopversie te zien en niet de mobiele variant. Om deze te zien te krijgen moet ik zelf de “m.”voor de URL zetten (m.beljonwesterterp.nl). Maar laten we voorop stellen dat dit zeker een goed begin is.
Tot slot: voor de vacature voorzitter college van bestuur hebben ze 21 reacties gekregen, waarvan twee per mobiele telefoon. Eén van hen zit nu in procedure. Mobiel is dus simpelweg nóg een medium om kandidaten te werven!
Dit gastblog is geschreven door Laurens Tienkamp, de beste event gastblogger van Nederland