Groeit StudentenWerk zichzelf voorbij?

Logo en logotype StudentenWerkStudentenWerk, de niche-uitzender met wereldwijde ambities, heeft vandaag de omzet over 2012 bekend gemaakt. En dat is bepaald een whopper van een omzet, want met bijna EUR 74 miljoen groeit het bedrijf met bijna 24% ten opzichte van 2011. En dat terwijl in 2011 een groei van ruim 34% ten opzichte van 2010 kon worden gerapporteerd. Goedemorgen…

Heeft StudentenWerk een magische formule ontdekt die voor andere uitzenders onbereikbaar is? Hoe weet StudentenWerk de zwaartekracht van een stagnerende/krimpende economie volledig te weerstaan terwijl vrijwel alle grote(re) uitzenders alleen maar tegenvallers incasseren en lagere omzetten moeten rapporteren?

Eerst even de omzetontwikkeling van StudentenWerk sinds 2010:

Omzetontwikkeling StudentenWerk, 2010 - 2012

Omzetontwikkeling StudentenWerk, 2010 – 2012

Een heerlijke grafiek natuurlijk, met steeds langere kolommen als je naar rechts gaat. Zo wil ieder bedrijf haar resultaatontwikkeling graag zien.

Maar… iets dieper schuilt een mogelijk ferm probleem voor StudentenWerk. Want de reden voor de explosieve resultaatontwikkeling lijkt deels te liggen in de grote contracten die StudentenWerk in de afgelopen jaren heeft gesloten. Dat klinkt natuurlijk prachtig, maar grote contracten hebben in uitzendland de neiging om bijzonder smalle marges op te leveren. En dat is mogelijk ook bij StudentenWerk aan de hand.

Want waar de bruto en netto omzet van het bedrijf van 2010 op 2011 met meer dan 34% groeiden, was er nauwelijks groei van het bedrijfsresultaat waar te nemen: van EUR 2,02 miljoen in 2010 naar EUR 2,06 miljoen in 2011. Dat komt neer op slechts 2,1% groei. Oftewel; de winstmarge van StudentenWerk is scherp gedaald. Over 2012 zijn nog geen netto omzet en bedrijfsresultaat bekend. Maar als de omzetgroei wederom op het conto van grote contracten is gekomen dan durf ik wel een weddenschap aan wat er met de winstmarge van het bedrijf is gebeurd. Die heeft wederom een ferme opsodemieter gehad en is ondertussen flinterdun geworden.

De belangrijkste vraag is natuurlijk waarom StudentenWerk marktaandeel ‘koopt’ ten koste van eroderende marges. Is het om goed gepositioneerd te zijn als de economie weer aantrekt? Dat kan weleens een akelige gok zijn als blijkt dat enig meetbaar economisch herstel nog jaren op zich zal laten wachten. En als StudentenWerk denkt dat ze bij grote opdrachtgevers haar marges in de toekomst wel kan gaan verbeteren dan doet ze er goed aan eens het oor te luisteren te leggen bij de echt grote uitzenders. Mogelijk kan de nieuw aangetreden directeur bij StudentenWerk, Ineke Kooistra, hier uit haar ervaring bij Adecco putten om duidelijk te maken dat dit sprookje weinig kans van slagen heeft.

Ik wacht met spanning af op de deponering van het jaarverslag over 2012 bij de KvK. Daaruit zal blijken of StudentenWerk zichzelf voorbij groeit of dat er sprake is van een omzetgroei met minimaal behoud van de winstmarge. Ik ben zeer benieuwd…

Geef een reactie

2 Comments