Een belangrijke indicator van de gezondheid van de consument en daarmee van de gezondheid van de economie is het aantal verkochte nieuwe auto’s. En het gaat nog altijd slechter met de gezondheid van die consument (en van de economie) als we kijken naar de autoverkopen in de PIIGS-landen:
Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – januari 2013. Bron: ACEA
Portugal lijkt zich (tijdelijk?) gestabiliseerd te hebben; terwijl Spanje, Italie en Griekenland niets anders dan een continue daling laten zien. Opvallend is verder de plotselinge daling bij Ierland, na een jaar van relatieve stabiliteit. Dit wordt veroorzaakt door het bijzonder merkwaardige verloop van autoverkopen in Ierland; waarbij in de eerste maand van het jaar verreweg de meeste auto’s worden verkocht. En omdat in januari 2012 aanzienlijk meer auto’s werden verkocht dan in janauri 2013 (een verschil van maar liefst 19%…) zakt de trendlijn van Ierland plotseling fors in.
Griekendland lijkt volgende maand de grens van 80% krimp te gaan doorbreken. Een krimp die in slechts 4,5 jaar is gerealiseerd; of eigenlijk in ruim 3 jaar als je naar de grafiek kijkt. Voor wie nog aanvullend bewijs nodig heeft dat de Griekse economie feitelijk opgehouden is te bestaan. Een situatie waar Italie en Spanje nog zeker niet zijn aangekomen, maar ook hier is sprake van een sterke en continue daling van het volume aan autoverkopen.
De volgende zwakke broeder in Euroland is overigens Frankijk waar de autoverkopen ook maar blijven dalen. Stond het krimpcijfer eind 2012 nog op –5,9%, een maand later is dat al –7,0%. Frankrijk krimpt in dit tempo vanzelf in de richting van Spanje en Italie.