Het Universitair Medisch Centrum (UMC) van Utrecht heeft sinds gisteren een nieuwe wervingssite. In de overigens volstrekt onjuiste veronderstelling dat het UMC hetzelfde is als het VU Medisch Centrum (VUmc) leek het me zinvol om de wervingssite van het UMC te evalueren om zo te zien of er sprake was van een verbeteringg. Tenslotte had de wervingssite van het VU Medisch Centrum (VUmc) om volstrekt onbegrijpelijke redenen een nominatie voor Digitaal-Werven in de wacht gesleept.
Zoals ieder ander meteen zou hebben gezien zijn UMC en VUmc natuurlijk twee volstrekt verschillende academische ziekenhuizen. Alleen ik heb dat niet gezien waardoor ik in een eerdere versie van dit artikel de nieuwe wervingssite van het UMC heb vergeleken met de oude/huidige wervingssite van het VUmc. Mijn oprechte excuses daarvoor aan het VUmc. Hoewel ook de wervingssite van het VUmc nog altijd met smart op groot onderhoud wacht. Alleen dan liever niet van het niveau UMC…
De homepage
Dit is de homepage van de wervingssite:
Hier moet iemand gedacht hebben: waarom keuzes maken? We flikkeren gewoon zoveel mogelijk content op de homepage. Dat vinden onze bezoekers fijn! En laten we eerlijk zijn, wie is er nou niet gek op een zoekplaatje? Vooral als je gericht iets probeert te vinden… Oorspronkelijk is het wel, want ik heb nog nooit een wervingssite in vijf kolommen gezien. De gridmaster moet overuren hebben gemaakt…
Ik ga maar gauw door; en vind in de wirwar van blokjes een blokje met vacatures, waar ik op de hyperlink ICT klik:
Krak… Mijn hart slaat van schrik een slag over. Wat is dit nu? Geen enkele informatie bij de twee functies, anders dan de functienaam? Dat kan toch helemaal niet? En wat doet die tekst Vacatures onder elke vacature. Het is oranje en als ik er op klik gebeurt er niets.
Dan maar snel door naar een vacaturepagina:
Cool… Dek kleine oranje tekstjes bovenaan de vacature zijn nu ineens wel hyperlinks. Wat fijn dat consistgente kleurgebruik…. Ook goed om te zien dat er geen enkel onderscheid wordt gemaakt tussen de primaire call-to-action (Solliciteer) en de andere mogelijke acties. En natuurlijk ontbreken kerngegevens van de functie. Want waarom zou je een bezoeker snel een inzicht willen geven of deze functie al dan niet passend is?
Met niet-aflatende pijnsteken in de borststreek klik ik op Solliciteer:
Mijn linkerarm begint nu ook pijnlijk te worden en mijn vingers tintelen. Een sollicitatieformulier in vijf stappen? VIJF STAPPEN? Waarom??
Als ik me door die stappen heb heengeworsteld (en nee, je kan niet op die stappen klikken om sneller naar voren of achteren te gaan) krijg ik een samenvatting te zien waar bij de vervolgactie natuurlijk niet te zien is. Stel je voor dat er iets goed zou kunnen gaan in dit proces.
Maar goed, als ik helemaal naar beneden scroll kom ik de knop Verstuur tegen.
En het is niet langer een onaangename verrassing dat ik vervolgens een onpersoonlijk endpoint te zien krijg:
Daar heb je dan met je goede fatsoen je naam voor ingevuld. Een persoonlijk bedankje is echter teveel voor het UMC… En natuurlijk helpt UMC mij evenmin met het vervolg van mijn tocht op de site. Stel je toch eens voor…
Maar wie weet heeft de e-mail nog een positieve verrassing in petto:
Een stevige aritmie is mijn deel, het begint me zwart voor de ogen te worden… Een noreply e-mail adres, een onvolledige onderwerpregel, een onjuiste aanhef, geen concrecte termijn voor reactie, geen contactinformatie, geen actiemogelijkheden. Hoe fout wil je het hebben. Maar wel een fijne, grote foto. En de tekst Vernieuw mee… Als dit vernieuwing is dan pas ik daarvoor…
Dankzij de fantastische integratie van social media in de site is ook duidelijk wie voor al dit broddelwerk verantwoordelijk is:
Met dank aan Nicol weten we nu waar we nooit, maar dan ook nooit moeten aankloppen als we een wervingssite willen laten ontwikkelen. Dank hiervoor. En UMC kan in ieder geval wat extra ICT vacatures plaatsen. Doe dat alleen wel op een andere site…
Conclusie
Wat een gruwelijk, gruwelijk slechte wervingssite. Correctie, wat een gruwelijk. gruwelijk slecht online recruitmentproces biedt deze wervingssite. Ik heb de moed niet op kunnen brengen om ook het employer branding gedeelte te bekijken aangezien ik geen defibrillator in huis heb.
Nicol Tadema - de Voor
says:@Marc, je vroeg je af of er een ziekenhuis in Nederland bestaat die geen rammelende wervingssite heeft:
Op het eerste gezicht ziet deze er goed uit: https://werkenbijantonius.nl
Inclusief goede url-structuur, duidelijke aanwezige optie om vacatures te zoeken. En behalve wat te veel tekst op de homepagina alles met mate. De vacatureteksten zijn niet perfect maar zeker in de juiste richting.
Marc Drees
says:Dit is aanzienlijk beter; tot aan het sollicitatieformulier. Daar krijg je dan toch weer even de schok van je leven… Maar een verademing vergeleken met UMC!
John
says:Geen ziekenhuis, maar een goede site van een GGZ instelling: http://www.werkenbijboumanggz.nl
Nicol Tadema-de Voor
says:Mijn 2 seconds of fame 😉 , nu ik hier op recruitmentmatters.nl wordt bedankt voor mijn tweet. Geen dank.
Eerlijk = eerlijk, ik ken(de) Steam niet en ik kende de wervingsite van UMC niet. Nu wel, want de wervingssites viel i.d.d. op. De gemiddelde tijd per pagina zal in hun Analytics pieken want het duurde even voordat ik de weg naar de vacatures vond.
Op de website van Steam zie ik zeker wel, onder ‘Ons Werk’, sterke voorbeelden van arbeidsmarktcommunicatie (prikkelend + doelgroepgericht = aansprekend). Zo 1-2-3 zag ik trouwens geen voorbeelden van wervingssites. Een aanname is dat de website wellicht het resultaat is van een ‘gevecht’ tussen de arbeidsmarktcommunicatiespecialist en het UMC. Waarbij ‘alles’ op één pagina moest gepropt worden. En met de enorme hoeveelheid informatie, is dat een uitdaging op zich.
Diezelfde enorme hoeveelheid informatie is ook wel weer erg interessant maar phoe, zit de brede doelgroep van applicatiebeheerder tot arts hier op te wachten? Ik heb nog even gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer. Zo was het dus zoeken naar de vacatures en ik vond nergens duidelijk terug waarom het UMC dé plek is om te werken voor bijvoorbeeld een applicatiebeheerder of arts.
Nog even een laatste alinea wijden aan de vacatureteksten: het verlengde van de werkenbij- site, oftewel (te) veel vertellen in één tekst. Helaas niet wervend, vindbaar of enthousiasmerend. En de doelgroepgerichtheid per vacaturetekst is zeker voor verbetering vatbaar.
Kortom: de ingrediënten voor een goede werkenbij-site zijn er, maar hussel deze even flink door elkaar, halveer (op z’n minst) de hoeveelheid content en zet alles op de juiste plek voor een sterker resultaat.
Bas van de Haterd
says:URL technisch in ieder geval al niet, als ze niet eens de URL zonder ‘het’ hebben vastgelegd… even snel bekeken, niet heel slecht nee, maar om nu te zeggen dat ik er warm van wordt. Minimale video’s die beetje in een tekst verstopt zijn en zo. Zal er binnenkort eens een review over heen gooien. Ben benieuwd wat Marc er van vindt.
Annemarie Stel
says:Nee, de URL’s zijn niet fijn. Maar verder is het een site die veel informatie geeft, een prettige uitstraling en niet teveel pretenties heeft en er een net proces achter heeft hangen.
Bas van de Haterd
says:@Annemarie: noem er dan eens 1 die goed in elkaar zit van Steam?
Annemarie Stel
says:@Bas De site van MC Haaglanden, https://www.werkenbijmch.nl, zitqua content en uitstraling goed in elkaar.
Annemarie Stel
says:Herstel: https://www.werkenbijhetmch.nl.
Annemarie Stel
says:En dan zonder de punt erachter. Zucht. Sorry.
Nicol Tadema-de Voor
says:https://www.mchaaglanden.nl
(zonder punt erachter ;-)) is i.d.d. een prima site: overzichtelijk, rustig en heeft i.d.d. de juiste balans tussen content en beeld. Brengt de passende sfeer over en de vacatures zijn duidelijk aanwezig.
Een minpunt over de zoekfunctionaliteit: hoe ik het ook probeer, ik kan niet op meer dan 1 categorie / criterium filteren. Het is óf afdeling óf vakgebied óf niveau.
Marc Drees
says:Bepaald geen toppertje… Waar ik wel heel vrolijk van word, is de Ik wil mogelijkheden die worden geboden op de homepage. Jammer dat daar dan geen: bij MCHaaglanden werken optie wordt geboden, maar dat terzijde.
Het online recruitmentproces kent vele verbeteringsmogelijkheden en is eerder een bevestiging van mijn verzuchting dan een beeld van een goede wervingssite binnen deze sector. De hieronder vermelde Antonius site is dan een aanzienlijk beter voorbeeld.
Annemarie Stel
says:Het rare is: Steam kán mooie websites maken. Het is mij ook een raadsel wat hier is foutgegaan.
Marc Drees
says:Ik vraag me af of er een ziekenhuis in Nederland bestaat die geen rammelende wervingssite heeft. Het lijkt bijna een sectoraal probleem.
Bas van de Haterd
says:is er een sector dan waar alleen maar goede sites bestaan? Aan jouw reviews te lezen is het overal kommer en kwel.
Marc Drees
says:Dan zal je beter moeten leren lezen
Marc Drees
says:Dames en heer, jullie hebben helemaal geliijk. Ik heb ondertussen deze epische blunder aangepast. Met dank voor de opmerkzaamheid!
Karin
says:Beste Mark,
Je vergelijkt 2 organisaties met elkaar, alszijnde dezelfde organisatie.
Frederique
says:Het begin van je artikel snap ik niet helemaal. Haal je twee UMC’s door elkaar? UMC Utrecht is een ander universitair medisch centrum (waar UMC voor staat) dan VUmc dat in Amsterdam zit… Daarnaast zijn er nog meer UMC’s in Nederland, zoals in Nijmegen, Rotterdam, Leiden, Maastricht, Groningen.
Michel Rijnders
says:Pst. VUmc en UMC Utrecht zijn twee verschillende organisaties en recruitmentsites 😉