Swoop: we hebben er weer een people aggregator bij

Logo en logotype SwoopEn we hebben er alweer een people aggregator bij: Swoop. Ondertussen begint het een drukke bedoening te worden in people aggregator land. Het begon allemaal met TheSocialCV (die zich ondertussen heeft gekloond binnen Dice), gevolgd door TalentBin, RemarkableHire, Entelo (waar zeer binnenkort een review van zal verschijnen op RecruitmentMatters) en Gild (waar ik nog altijd een inlog van probeer los te peuteren…).

En nu dus Swoop. Het is niet meer bij te houden. En tegelijkertijd een soort van bewijs dat big data binnen online recruitment goed en wel is gearriveerd. Met aansluitend de verwachting dat we met Swoop vast nog niet de laatste van deze nieuwe generatie actieve wervingstools hebben gezien. Gelukkig maar, want wat zou ik anders met mijn vrije tijd moeten doen?

De homepage
Dit is de homepage van Swoop:

Swoop | Homepage

Swoop lijkt op basis van haar homepage overigens niet uitsluitend een people aggregator maar ook een referral toepassing die gebruik maakt van de sociale netwerken van medewerkers. Maar laat ik me eerst maar eens beperken tot die people aggregator functie.

Als ik op de grote, oranje knop Start Free Trial klik krijg ik dit te zien.

 Swoop | Registratie

Interessant om te zien dat Swoop hier dus Social Referral zelfs bovenaan haar lijstje plaatst. Gevolgd door Broadcast Jobs waar de passieve werving via ‘referrals’ wordt geschetst. En zelfs bij het traditionele people aggregator onderdeel Find Candidates komen de sociale connecties van eigen medewerkers nog een keer langs. Swoop maakt haar people aggregater blijkbaar onderdeel van een groter palet aan functionaliteit. Waarmee de site mogelijk meer lijkt op te schuiven in de richting van een full-box “ATS” dan een pure people aggregator functie te bieden.

Overigens geheel terzijde, een kleine maar fijne best practice bij het registratieformulier: slechts 1 keer invoeren van het wachtwoord. Ik zie het steeds vaker en het is een uitstekende verbetering ten opzichte van de stupide dubbele invoer van login/e-mail adres en wachtwoord.

Al ik eenmaal de bekende e-mail confirmatieloop heb afgerond kom ik op onderstaand scherm terecht:

Swoop | Let's get things started

Swoop wil mijn sociale netwerken ontsluiten. Nou, dat zal tegenvallen… Ik gooi dit keer Twitter in de mix, waarbij ik een buitengewoon verontrustende autorisatie te zien krijg:

 

Swoop | Twitter autorisatie

Waarom wil Swoop tweets uit mijn naam sturen? Is dit soms een opmaat voor een bizarre functionaliteit zoals door referral toepassing GooodJob wordt geboden? Ik heb geen idee, maar ik word hier niet vrolijk van. En ook niet van het feit dat Swoop mijn profiel zou kunnen wijzigen. Het hoeft dan ook nauwelijk betoog dat ik na het testen van Swoop de Twitter autorisatie per direct verwijderd heb.

Na dus met grote tegenzin Swoop de veel te vergaande toestemming voor mijn Twitter account te hebben verleend keer ik terug in Swoop om dit te zien:

Swoop | Twitter koppeling

En daarmee ben ik dus klaar om Swoop te gaan gebruiken.

Klikken op de knop Continue brengt me op onderstaand scherm:

Swoop | Zoekfunctie

Het mag duidelijk zijn dat Swoop zich, niet geheel verwonderlijk, op ICT functies richt. Lekker simpel en concreet als het om vaardigheden gaat. Daar kan je je als zoekmachine nauwelijks een buil aan vallen. Vage beroepsgroepen als business consultants zijn een aanzienlijk moeilijker verhaal. Als people aggregator zit Swoop hiermee dus in het rijtje TalentBin, RemarkableHire en Entelo die zich ook (primair) tot deze groep techneuten beperkt.

Als ik met de term Javascript zoek, krijg ik dit te zien:

Swoop | Zoekresultaat

Bijna 540.000 met de vaardigheid Javascript gevonden. Het zoekresultaat toont de gevonden personen op een buitengewoon ineffiencte manier (gigantische verspilling van verticale real-estate). Voor ICT-recruiters is het overigens bijzonder interessant om StackOverflow bagdes te zien omdat hiermee snel een inzicht kan worden gekregen in de kwaliteiten van een potentiele kandidaat. Alleen heeft Swoop ervoor gekozen om die bagdes niet in de overeenkomstige kleur (goud, zilver, brons) uit te voeren waardoor de visuele herkenning een stuk sneller zou zijn en de hoeveelheid geconsumeerde ruimte een stuk minder. Mogelijk omdat er veel kleurendblinde ICT-recruiters zijn?

De linkerkolom is ingeruimd voor de zoekfunctie; er zijn echter geen verfijnings- en sorteermogelijkheden. Ook is er geen mogelijkheid tot het aanmaken van alerts (e-mail, RSS, Twitter).

Als ik doorklik naar de details van een persoon wordt het allemaal nog een stukje langer. Let hierbij overigens op dat de informatie van de verschillende sociale netwerken in separate tabs is ondergebracht. Hoe meer netwerken, des te meer tabs dus. Waarbij een consolideerd overzicht over de netwerken heen dus ontbreekt. 

Swoop | Zoekresultaat

En dit is het wel zo’n beetje als het om Swoop gaat.

De prijsstelling van Swoop is overigens fors te noemen, met name omdat de site het aantal zoekopdrachten limiteert:

Swoop | prijslijst

Alle andere tools hebben een prijsstructuur per (concurrent) user per maand; ongeacht het aantal zoekacties. Overigens lijkt uit de prijsstelling duideljk te worden dat Swoop zich wat betreft people aggregation beperkt tot slechts enkele sociale netwerken. Hiermee neemt Swoop een duidelijk andere positie in vergeleken met de overige people aggregators. Dit geldt overigens ook nadrukkelijk voor de scope van de functionaliteit.

Conclusie
Als een people aggregator met een focus op de ICT sector is Swoop ondertussen een me too product. Op basis van deze free trial heb ik geen onderscheidende features ten opzichte van de andere people aggregators kunnen ontdekken. De interface van Swoop past qua user experience in het rijtje TalentBin en RemarkableHire, oftewel: niet al te best… Daarnaast is er duidelijk nog geen enkel design toegepast, anders dan op de homepage en enkele marketing pages. Swoop lijkt daarmee sterk op een work in progress.

Afgezien van de people aggregator functie heb ik geen andere functionaliteit kunnen ontdekken; maar dat is waarschijnlijk als gevolg van de free trail. Swoop heeft ondertussen contact opgenomen om een demo te geven van de functionaliteit die niet in die free trial beschikbaar is. Ik ben benieuwd. En wordt dus naar alle waarschijnlijkheid vervolgd…

Geef een reactie

12 Comments