LinkedIn is een interessante bron als je een globaal inzicht probeert te krijgen in het personeelsverloop bij een bepaald bedrijf. Een inzicht dat ik in het geval van Jobbird weleens wilde krijgen. Er zijn tenslotte de nodige signalen (geweest) dat het personeelsverloop bij ‘s lands grootste vacaturesite ongekend hoog is. Zo hadden we natuurlijk juni 2012 het vertrek van Director Sales en Marketing Sander Poos, wiens opvolger (Anne de Vries) volgens zijn LinkedIn profiel ondertussen ook alweer enige maanden geleden is vertrokken.
Maar in haar korte bestaan heeft Jobbird aanzienlijk meer mensen ‘versleten’; als ik LinkedIn tenminste kan geloven. Volgens LinkedIn werken er op dit moment 10 mensen bij Jobbird (volgens opgave van Jobbird zelf zijn het er 7), maar er zijn maar liefst 23 mensen die op hun LinkedIn profiel hebben aangegeven in het verleden voor Jobbird te hebben gewerkt.
En daarmee lijkt Jobbird zichzelf dus al minstens drie keer helemaal opnieuw te hebben bemensd. En werkt de site die eind september 2011 live ging ondertussen deels zelfs al met een vierde generatie personeel. Waarmee de gemiddelde verblijfsduur van een Jobbird medewerker aanzienlijk korter is dan die van een intercedent/e bij een uitzendbureau. Een opvallende prestatie voor een startup.
Er is echter een groot voordeel aan een dergelijk exceptioneel hoog personeeslverloop. Het levert Jobbird de nodige extra vacatures op voor haar eigen site.
Menno
says:Interessant om te weten is waarom ?
Marc Drees
says:Zonder enige twijfel is dat interessant. Maar in een geval van een kleine startup is dat zelden ingewikkeld: de werksfeer. En de werksfeer wordt in een startup vrijwel volledig bepaald door de oprichter. Dus het lijkt me redelijk te veronderstellen dat een hoge turnover in dit geval wordt bepaald door Jan-Peter Cruiming; de oprichter van Jobbird.