In de serie #fail stap ik in de schoenen van een sollicitant en ga ik websites van verschillende bedrijven af op zoek naar een baan. Regelmatig kom ik allerlei problemen tegen, vaak zelfs zonder ook maar één vacature te hebben bekeken. Een website die vastloopt, gigantische spelfouten en een uiterste sollicitatiedatum die al maanden is verstreken zijn hier enkele voorbeelden van.
Deze week ga ik solliciteren bij Danone. Ik ben dol op toetjes en dat is precies waar Danone om bekend staat. Wie heeft er vroeger geen ijsjes gemaakt van Danoontje? Jeugdsentiment! Danone heeft een eigen ‘werken bij’ website, dus daar begint vandaag mijn zoektocht.
Ik ga deze week op zoek naar een leuke functie in de marketing en hopelijk kan ik iets passends vinden bij Danone.
Danone biedt een aantal ‘Hot Jobs’ op de website. Klinkt spannend! Ik klik snel op de oranje button om al deze vacatures te bekijken.
Ik krijg een uitgebreide uitleg dat ‘Hot Jobs’ vacatures zijn die Danone extra onder de aandacht wilt brengen. Ook zie je een landkaartje met de locaties van Danone. Helaas kun je vervolgens niets met deze landkaart, je kunt nergens op klikken… Daarnaast kun je op deze site niet alle vacatures bekijken. Daarvoor ga je naar een andere website. Dat is nogal tegenstrijdig; op de ‘Werken bij’ website van Danone kun je niet alle vacatures vinden? Vreemde keuze. Toch ben ik benieuwd naar welke website ik dan ga en klik op ‘Zoek in alle vacatures’.
Wow, deze website heeft een totaal andere look en indeling. Om maar niet te spreken van de ‘korrelige’ logo’s aan de bovenkant en het feit dat Danone nergens meer terug is te vinden. Ik ga snel terug naar de oorspronkelijke site om te kijken of ik een passende functie kan vinden.
Ze hebben bij Danone momenteel vooral héél veel stageplekken (60% van de ‘Hot Jobs’ zijn stages). Dus bij gebrek aan beter kies ik voor de functie van ‘Marketing Assistent Intern’. De vacaturetekst is in het Nederlands totdat er aan het eind opeens wordt overgegaan op Engels. Maar dat is no problem! Ik ga solliciteren.
Ik kom weer uit op de andere website (let ook op de vreemde link…) en krijg, na een registratiescherm, een flinke uitleg over hoe te solliciteren. De tekst loopt niet echt lekker en het lijkt uit een andere taal te zijn vertaald door Google Translate. Als ik dan eindelijk de tekst in zijn geheel heb gelezen vink ik het hokje aan en klik op ‘Doorgaan’.
Ik krijg een pop-up die volgens mij eerder voor de webdeveloper is bedoeld dan voor de sollicitant. Als ik de pop-up weg klik kom ik opnieuw op een registratiepagina en niet op een sollicitatieformulier. Ik begin opnieuw en neem nu niet de tijd om de gehele ‘Hoe te solliciteren’ tekst te lezen en klik sneller op doorgaan. Dat lijkt te werken tot ditmaal deze pop-up verschijnt:
Let overigens even op het feit dat je een brief kunt sturen naar Danone in Frankrijk om je eigen persoonsgegevens in te zien of te wissen. Geinig! Maar ik kom voor die marketing stage dus klik ook deze pop-up weg en vul mijn gegevens in en ga verder naar stap 2.
En daar gaan we weer. Eindelijk was ik bij het sollicitatieformulier en nu kom je opnieuw op de Engelstalige pagina terecht waar ik me wéér moet registreren. Ik klik de pop-up weg en klik dan maar op ‘Direct link to job offers’. En dan is de horror sollicitatie ervaring compleet.
Ik heb geen idee wat dit is dus ik laat het hierbij. Ik heb genoeg pogingen ondernomen om mijn cv en motivatiebrief op te sturen maar ben nu helemaal klaar met Danone. Hopelijk gaan ze snel de ‘Werken bij’ website verbeteren zodat de sollicitant tenminste zijn sollicitatie af kan maken en niet halverwege vastloopt.
Bas van de Haterd
says:Volkomen dramatisch natuurlijk, een paar jaar geleden kreeg je trouwens die foutmeldingen nog in het Frans en moest je ook een Frans sollicitatieformulier invullen weet ik nog uit het Digitaal-Werven onderzoek. Ze communiceren nu al wel in het Nederland en Engels, maar toch vraag je je af… als je dan toch iets aanpast, waarom doe je dan niet IETS goed?
Marc Drees
says:Nog niet eerder zo’n ongelofelijke puinhoop gezien. Je moet echt je uiterste best doen om zoiets slechts voor elkaar te krijgen. Een vorm van anti-kennis is hier bezig geweest en heeft de slechtste sollicitatie-ervaring ooit gerealiseerd. Respect!
Henk-Jan Scholten
says:Goede reclame voor Oracle zo te zien? Mooiste vind ik wel: ‘persoonsgegevens zijn alleen voor gebruik door Danone en kunnen doorgegeven worden aan derden’