Het is bijna niet voor te stellen, maar op basis van de kakelverse cijfers van het CBS kan niet anders dan geconcludeerd worden dat meer dan 50% van de Nederlandse beroepsbevolking een profiel op LinkedIn heeft.
Vandaag publiceerde Linkedin een blog posting met daarin de volgende zin:
The world’s largest professional network now connects more than a quarter of all Dutch adults, after LinkedIn passed the 4 million member mark in the Netherlands.
En aangezien de beroepsbevolking dit moment (april 2013) in totaal 7,95 miljoen personen telt kan dus worden geconcludeerd dat meer dan 50% van onze beroepsbevolking een profiel op LinkedIn heeft. Een ongekend hoog percentage.
Het wordt nog wat interessanter als we de beroepsbevolking uitsplitsen naar opleidingsniveau. Het CBS hanteert een drietal opleidingsniveau’s:
- Laag: Lager onderwijs omvat het gehele basisonderwijs, het vmbo, de eerste 3 leerjaren van havo/vwo en mbo 1 (assistentenopleiding), en hun voorgangers.
- Middelbaar: Middelbaar onderwijs omvat de bovenbouw van havo/vwo, mbo 2 (basisberoepsopleiding), mbo 3 (vakopleiding) en mbo 4 (middenkader- en specialistenopleiding), en hun voorgangers
- Hoog: Hoger onderwijs omvat hbo- en universitaire opleidingen (of hieraan vergelijkbaar), en hun voorgangers.
En als we de verdeling van de beroepsbevolking over deze drie opleidingsniveau’s als vertrektpunt nemen en aannemen dat vrijwel 100% van de hoger opgeleiden een LinkedIn profiel bezitten dan betekent het dat bijna 30% van de middelbaar opgeleiden ondertussen ook een LinkedIn profiel hebben. En dat voor een professioneel netwerk dat tot voor enkele jaren het exclusieve domein van hoger opgeleiden leek. te zijn.
Gaat het middelbaar opgeleide deel van de Nederlandse beroepsbevolking LinkedIn in dezelfde mate omarmen als de hoger opgeleiden ondertussen hebben gedaan? Geen idee, maar als dat zou gebeuren dan groeit LinkedIn zomaar door richting de 6 miljoen ‘members’. En dat is dus 75% van de Nederlandse beroepsbevolking.
En dat komt dan weer dicht in de buurt van de droom van Jeff Weiner (CEO LinkedIn) waaruit blijkt dat LinkedIn voor niets minder dan world domination gaat:
Our ultimate dream is to develop the world’s first economic graph. In other words, we want to digitally map the global economy, identifying the connections between people, jobs, skills, companies, and professional knowledge — and spot in real-time the trends pointing to economic opportunities. It’s a big vision, but we believe we’re in a unique position to make it happen.
Go, go, go…
Overigens geheel als terzijde; hoe is het verloop van de groei van het aantal Nederlandse LinkedIn profielen geweest in relatie tot de ontwikkeling van de werkloosheid? Ik ga LinkedIn effe bellen…
Adriana van Schalken | Payrolling Works
says:Komt toch altijd weer terug in onderzoeken, dat de Nederlandse bevolking erg actief is op social media. Maar ben wel erg benieuwd in hoeverre deze cijfers accuraat zijn, zal wel veel sprake zijn van veel dubbele en niet actieve accounts.
Michael Geradts
says:Belangrijkste is dat deze mijlpaal een goed argument is om actief te hunten. voor complexe functies waar bijvoorbeeld drie of meer vakgebieden in zitten. Dus functies waar adverteren niet voldoende response oplevert.
Met de juiste tools kan je het vinden.
Overigens lijkt die 4 miljoen niet helemaal in overeenstemming met de onderstaande zoekopdracht
Probeer het zelf en ook met andere landen of area’s. Geeft je een goed beeld van de omvang van de visvijver c.q.je kansen op succes.
https://www.linkedin.com/search/fpsearch?fname=*&searchLocationType=I&countryCode=nl&keepFacets=keepFacets&page_num=1&pplSearchOrigin=ADVS&viewCriteria=2&sortCriteria=R&redir=redir
Marcel Rietveld
says:@Jeroen stuur die bedrijven gerust even naar mij door :-).
4 miljoen is erg veel en ik denk dat deze groei zich doorzet. Waar ik wel benieuwd naar ben zijn de dubbelingen. Ik kom tijdens mijn trainingen nog vaak mensen tegen die dubbele accounts hebben…
Jeroen
says:En de activiteit? Of gaat het alleen om het ‘hebben’ van een profiel? Ik kom nog bij veel bedrijven (conservatief doorgaans) waar niemand van het management nog een profiel heeft, laat staan er iets mee doet. Deze geluiden hoor ik ook van collega’s. Me dunkt dat de student waar Rob naar refereert LinkedIn als instrument inzet om zijn/haar loopbaan meer invulling te geven.
Marc Drees
says:Natuurlijk gaat het hier uitsluitend om het aantal profielen en niet over de activiteit op de site zelf. Dat zou namelijk een ‘iets’ ander beeld geven… Wat gebeurt er op LinkedIn behalve massale vanity search en elkaar als een dolle te endorsen? Natuurlijk afgezien van kudde’s recruiters
Maarten Lermytte
says:En nu nog de relevantie voor personen in het onderwijs aantonen en komen met cijfers want daar wringt het schoentje denk ik.
Rob van Elburg
says:… 2 jaar geleden een studenten event georganiseerd. 150 inschrijvingen. 40 personen hadden een LinkedIn profiel. Zelfde event dit jaar weer georganiseerd. Weer 150 inschrijvingen. 95 studenten hadden een LinkedIn profiel.
Vooral hier heeft LinkedIn dus stappen gezet. Scholieren & studenten.
Nu alleen nog paar betere aanpassingen om deze groep nog makkelijker te searchen 😉