Toch moeten we er in de recruitmentbranche allemaal aan geloven, of we het nou leuk vinden of niet, want ‘mobile is eating the world’.
Zo was ik onlangs bij een congres, waar de spreker aan het publiek vroeg: “Als jullie mogen kiezen om je vinger op te offeren of je smartphone, wat kies je dan?” Ik zat ook meteen na te denken: geen Spotify, niet whatsappen met mijn vrienden en hoe moet dat met mijn e-mailverslaving? Opmerkelijk genoeg dacht ik niet direct aan bellen!
Liever m’n vinger dan m’n smartphone
Ik besloot net als 70% van de zaal om maar mijn vinger in te leveren, zodat ik mijn mobiel mocht houden. Toen ik mijn hand opstak voelde ik een heerlijke opluchting, vergelijkbaar met het afronden van mijn eerste spreekbeurt op de middelbare school.
Er zijn veel bedrijven die recruitment-apps maken, maar helaas doet niet iedereen het met veel liefde. De eerste mobiele applicatie van StudentenWerk was ook geen succes. Voor het maken van een goede app heb je al gauw een heel team nodig en net zoals een website is een app nooit af.
En wil je een app met mooie onderscheidende features maken, dan raak je al snel verstrikt in het web van ingewikkelde koppelingen met je backoffice.
Een app is voor de meeste werkgevers totaal zinloos
Voor de meeste werkgevers heeft het totaal geen zin om een app te bouwen. De meeste werkgerelateerde apps bieden niet meer dan het zoeken naar vacatures en de ‘luxe’ varianten hebben daarnaast ook nog een functie om favoriete vacatures op te slaan en om mobiel te solliciteren. Yeeah…
Ook als je naar de recensies kijkt, dan kunnen we niet spreken van een ‘life changing experience’. Ik heb daadwerkelijk 35 Nederlandse werkgerelateerde apps bekeken en geen enkele positieve review kunnen vinden.
Het probleem is ook dat het zoeken naar een baan bij een specifiek bedrijf geen herhalingsproces is EN dat de mensen die al de moeite nemen om een app te zoeken van een bedrijf waar ze graag bij willen werken, ofwel de kandidaten die écht geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf, dat díe mensen waarschijnlijk ook wel direct naar je werkenbij-site gaan en die is hopelijk wel responsive.
84% van de apps wordt slechts één keer gebruikt
Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat maar 16% van de apps meer dan twee keer gebruikt wordt. Daar valt jouw app waarschijnlijk niet onder, maar eerder apps als Facebook, Tweetdeck, Buienrader en Spotify. Toch bizar, als je bedenkt dat er in 2013 naar verwachting zo’n 56 miljard app-downloads zullen plaatsvinden.
Hoe meer verkeer, hoe meer plezier?
Wat ik jammer vind, is dat we zo weinig kennis hebben om goede beslissingen te nemen op mobiel vlak. Het lijkt wel zoekmachineoptimalisatie uit 2001. Vroeger stopten wij zoveel mogelijk zoekwoorden in onze website en dan maar hopen op veel verkeer. Hoe meer verkeer, hoe meer plezier en hoe groter het gevoel van euforie. Dat sloeg natuurlijk nergens op, want we weten allemaal dat fout verkeer niet converteert. Dus geen extra sollicitaties oplevert.
Wie zit er op jouw app te wachten?
Anno 2013 moet je toch inzicht hebben in de kansen. Zo wil je weten hoeveel zoekvolume er is in de appstores en met welke zoekwoorden mogelijke kandidaten zoeken naar een bepaalde app of op jouw merk.
Door dat uit te zoeken kun je net zoals bij zoekmachineoptimalisatie je omschrijving optimaliseren en meer downloads realiseren. En nog belangrijker, waarschijnlijk zul je na die analyse beslissen dat je toch maar gaat investeren in een mobiele website, omdat er niemand op zoek is naar een app van jouw bedrijf J.
Maar helaas, er is nog geen keyword tool beschikbaar voor dit soort onderzoek binnen de appstore! Misschien dat iemand hier een app voor kan ontwikkelen…
Uitsmijter
One more thing! In mijn zoektocht naar bedrijven die recruitment-apps maken kwam ik deze productvideo tegen. De voice-over is absoluut geniaal.
Patrick Jousma
says:Titel is inderdaad een beetje misleidend en ben het helemaal eens met Jeroen Wirz: een mobiele site is een veel betere optie. Geen downloads nodig, hoef je niet op te zoeken in de App/Google Play store en platform onafhankelijk.
Mobiel is gewoon de vereenvoudigde en snelle versie van je website om het eerste contact met je doelgroep te leggen. Dit eerste contactmoment is al steeds vaker via smartphone en dus wel handig en vriendelijk als je dit ondersteunt met een mobiele site. Voor meer info kan men altijd nog op je desktop terecht.
Jeroen Wirz
says:Moet de titel van je stuk niet zijn: ‘Recruitment apps voldoen niet aan de verwachting’. Dat is namelijk in het kort de strekking van jouw stuk en de recensies in o.a. de appstore. Mobiel recruitment kan wel degelijk werken, echter moet de aanbieder wel goed beseffen hoe hij de content aanbiedt. In welke context zoekt de gebruiker een vacature en wat wil hij dan precies weten? Ik denk niet dat er veel werkzoekenden lekker uitgebreid op hun smartphone vacatures gaan zoeken, laat staan er op reageren. Dus waarom niet de werkzoekende de gelegenheid geven om vacatures te kunnen zoeken en deze daarna te kunnen opslaan of versturen naar zichzelf om er zo op een ander device in een andere context mee aan de slag te gaan.
Ik ben het met je eens dat je (hopelijk) slechte een paar keer per jaar de dienst van de aanbieder nodig hebt, dus een mobiele website is daarin een betere optie.
Annemarie Stel
says:De titel van deze post dekt niet helemaal de lading – apps en mobiele sites zijn twee verschillende dingen – maar de video is onbetaalbaar. Een must see!
rogier
says:Hoi Annemarie, dat klopt! Het zijn absoluut 2 verschillende dingen. Bedankt voor je feedback