Manpower Employment Outlook Survey vliegt uit bocht

Monster heeft enige tijd geleden haar Monster Employment Index (MEI) ten grave gedragen, een actie die zeker voor Nederland verder gezichtsverlies voorkwam. Maar we hebben natuurlijk ook nog de Manpower Employment Outlook Survey (MEOS) die net als de MEI een marketing boodschap verhuld als marktinformatie is

En net als de MEI lijkt de MEOS (althans voor Nederland) sinds kort te worden gemanipuleerd:Manpower Employment Outlook voor Nederland (Q1 2004 – Q3 2013) en werkloosheidspercentage (CBS, jan 2004 – augustus 2013, seizoensgecorrigeerd, inverse presentatie)

Manpower Employment Outlook voor Nederland (Q1 2004 – Q3 2013) en werkloosheidspercentage (CBS, jan 2004 – augustus 2013, seizoensgecorrigeerd, inverse presentatie)

De grafiek laat een meer dan behoorlijke gelijkvormigheid zien voor de twee lijnen over de afgelopen jaren. Maar die gelijkvormigheid is sinds kort ruw doorbroken. Want waar de werkloosheid sterk groeit is het sentiment onder werkgevers(althans volgens de MEOS) plotseling een stuk minder negatief geworden. Al twee kwartalen lang. Waarmee zich de onvermijdelijke vraag opdringt: wie zijn die werkgevers? Want waar alle Nederlandse werkgevers nog altijd massaal banen laten verdwijnen zijn de (ongeveer 750) MEOS werkgevers op onverklaarbare wijze plotseling een stuk gematigder in hun negatieve sentiment.

Heeft er soms iemand bij Manpower gezegd: nou moet het maar eens afgelopen zijn met dat negatieve gedoe in Nederland! Laat die lijn omhoog gaan, we hebben opdrachten nodig verdomme! Het zou me niets verbazen. Tenslotte is de MEOS een marketingboodschap verhuld als onderzoek. En als resultaten de marketingdoelstellingen niet ondersteunen dan moet er misschien maar wat aan de resultaten worden gedaan.

Het zou goed zijn als Manpower, in tegenstelling tot Monster, wel volledige openheid van zaken geeft over de wijze waarop deze cijfers tot stand komen. En daadwerkelijk inzicht geeft in de samenstelling van de steekproef en de onderzoeksmethode die verder gaan dan onderstaande, fraai klinkende woorden:

  • Het onderzoek is gebaseerd op een representatieve steekproef onder werkgevers uit de deelnemende landen. De deelnemers van het onderzoek zijn niet afkomstig van het klantenbestand van Manpower.
  • De Manpower Employment Outlook Survey is gebaseerd op een valide onderzoeksmethode waarbij de hoogste
    marktonderzoekcriteria in acht worden genomen.

Want op basis van de meest recente cijfers lijkt er met die representativiteit het nodige mis te zijn. En verder ben ik natuurlijk bijzonder benieuwd naar die valide onderzoeksmethode en de hoogste marktonderzoekcriteria.

Gaat Manpower stommetje spelen, geeft ze dezelfde nietszeggende antwoorden als Monster vlak voor zij hun MEI ten grave droegen of geeft het bedrijf wel openheid van zaken? Ik ben bijzonder benieuwd.

Geef een reactie

1 Comment
  • simon
    says:

    Helemaal mee eens: ik wil wel eens openheid van Manpower want ik geloof niks van dit onderzoek. Ja, het is een mooi marketing tool maar inzicht geeft het nergens. Welke werkgevers, hoe zijn de regio’s verdeeld, welke sectoren. Manpower zet zich zelf zo voor gek. En antwoord geven, ho maar. Ik ben benieuwd naar hun feedback