Eind juli 2011 introduceerde LinkedIn een potentiele game-changer: Apply with LinkedIn. En met die game-changer bedoel ik niet het ongekende gemak voor de sollicitant maar vooral de machtspositie die LinkedIn via deze bijzonder simpele maar o zo krachtige functie zou kunnen bemachtigen. Het bemachtigen van data over wie, wanneer en op welke functie heeft gesolliciteerd gekoppeld aan een eventueel daarop volgende aanpassing van het LinkedIn profiel biedt LinkedIn een inzicht waar zelfs de NSA van gaat likkebaarden.
Maar opvallend genoeg heeft LinkedIn sinds het uitbrenden van haar Apply with LinkedIn functie nauwelijks aandacht besteed aan de uitrol ervan. En, mogelijk nog belangrijker, aan het bieden van een goede mobiele ervaring. Tenslotte is mobiel solliciteren geen pretje en Apply with LinkedIn leek hiervoor bedoeld. Maar dat was niet het geval. Althans, tot enkele maanden geleden.
Want op 5 augustus annonceerde LinkedIn haar mobile-enabled versie van de Apply with LinkedIn knop. Eindelijk. De annoncering maakt overigens de interactie van het sollicitatieproces niet volledig duidelijk. Het lijkt er namelijk op dat
LinkedIn lijkt dus haar Apply with LinkedIn functie binnen de standaard Apply knop van een willekeurige wervingsite te willen plaatsen. Dat is een interessante en zeer begrijpelijke strategie. De vraag is natuurlijk of bedrijven, intermediairs en vacaturesites in deze strategie mee willen gaan, of dat ze liever een separate Apply with LinkedIn knop willen bieden. Als intermediair zou ik het wel weten, als LinkedIn tenminste een alternatief biedt.
Door de Apply with LinkedIn functie binnen de standaard Apply knop te verbergen wordt het keuzemoment om voor een sollicitatie met een LinkedIn profiel te kiezen dus 1 stap later geboden. De vraag is in hoeverre dit tot een hogere conversie van sollicitaties met een LinkedIn profiel gaat leiden. Er lijkt namelijk een zekere schroom te bestaan bij solliicitanten om met hun LinkedIn profiel te solliciteren. Simpelweg omdat het hiermee zou kunnen lijken dat ze zich er wel heel makkelijk van hebben afgemaakt. Maar dit is een issue dat het individuele bedrijf, intermediair of vacaturesite dient op te lossen door de potentiele sollicitant juist nadrukkelijk uit te nodigen om met zijn/haar LinkedIn profiel te solliciteren.
Verder zullen de andere aanbieders van Apply with knoppen (Indeed, Monster en XING) in zo’n geval ongetwijfeld ook achter de die ene Apply knop willen zitten om te voorkomen dat ze buiten de boot vallen. Waarmee in ieder geval in eerste instantie een kerstboom aan sollicitatieknoppen wordt vermeden:
Deze ervaring komt pas een stap later… Met overigens vrijwel gelijke gevolgen. En LinkedIn heeft dit voor een deel aan zichzelf te danken omdat ze niet krachtig hebben doorgepakt om zowel de Apply with LinkedIn knop te promoten als snel met een mobiele variant te komen. Voor dat laatste hebben ze maar liefst 2 jaar nodig gehad na het lanceren van de Apply with LinkedIn knop. En dat is bijzonder langzaam.