Een belangrijke indicator van de gezondheid van de consument en daarmee van de gezondheid van de economie is het aantal verkochte nieuwe auto’s. En met die gezondheid is het in Euroland nog altijd bijzonder slechts gesteld. Maar de bodem van een diepe put lijkt te zijen bereikt, waarbij het opvallend genoeg de PIIGS-landen (Portugal, Italie, Ierland, Griekenland en Spanje) zijn die aan het bottom-bouncen zijn geslagen:
Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – september 2013. Bron: ACEA, RecruitmentMatters
Griekenland is aan het flatlinen op een niveau dat 80% (!) ligt onder dat van 2008. Je zal maar autodealer zijn in dit land… Maar ook Portugese en Ierse autodealers hebben niet om over te juichen, wel iets om minder hard over te huilen. De grens van 60% krimp is in de achteruitkijkspiegel te zien, voor hen ligt de grens van 50% krimp. Spaans en Italiaanse autodealers mogen van deze groep landen het minst droevig zijn met slechts 40% krimp. Als de massamedia spreekt over een groei van de aantallen autoverkopen is het goed om te bedenken dat sommige dingen nogal relatief zijn…
De kernlanden van de Eurozone brengen in dit beeld niet bepaald een verandering:
Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, jan 2008 – september 2013. Bron: ACEA, RecruitmentMatters
Na de vrije val in de achter ons liggende maanden lijkt het aantal autoverkopen nu een stuk langzamer te dalen in ons land. Die grens van 30% krimp is daarmee hopelijk (althans voorlopig) uit beeld. Maar de autodealers zitten nog altijd in bijzonder zwaar weer. In Frankrijk en Duitsland lijkt de boel te zijn gestabiliseerd, maar met name voor Frankrijk lijkt het slechts een kwestie van tijd tot zich een nieuwe daling gaat voordoen.