Wanneer je een vacature moeilijk vervuld krijgt of plotseling veel extra mensen nodig hebt, biedt online advertising uitkomst. Hiermee maak je je vacature namelijk al snel zichtbaar voor duizenden kandidaten. Met veel sollicitaties en meer gekwalificeerde kandidaten om te werven tot gevolg!
Bij online advertising denk je in de eerste plaats aan een advertentie op een jobboard of Google AdWords, maar dit is allang niet meer de enige mogelijkheid. Adverteerders storten zich inmiddels massaal op platforms als Facebook, Twitter en LinkedIn. Als groot Google-fan heb ik zelf altijd weinig vertrouwen gehad in werving via social advertising. Naar mijn mening kun je als adverteerder nergens zo relevant zijn als bij Google, aangezien de intentie van de Google-gebruiker glashelder is, namelijk zoeken naar – in dit geval – vacatures.
Aannames kunnen zeer gevaarlijk zijn zo weet ik uit ervaring, dus nam ik de proef op de som en plaatste ik ruim drie weken lang een vacature voor de Bijenkorf op zowel Google Adwords als Facebook.
Facebook sterk in targeting
Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je met je advertentie de kandidaten bereikt. Met Google Adwords kun je aan de hand van zoekwoorden én locatie een relevante doelgroep bereiken. Maar ook Facebook biedt een aantal handige tools. Hier kun je je publiek selecteren op basis van geslacht, plaats, opleiding, werkgever en zelfs interesse. Facebook geeft hiermee echt het gevoel dat je doelgericht aan het adverteren bent.
Veel conversies per klik
Van iedere wervingscampagne wil je natuurlijk het aantal conversies meten. Bij Google Adwords kun je het aantal inschrijvingen en sollicitaties op je vacature makkelijk bijhouden met de veel-conversies-per-klik-methode. Hiermee kun je zien of een bezoeker via de advertentie één of twee conversies heeft behaald. Bij Facebook zijn de mogelijkheden beperkter. Hier kun je slechts één conversiepunt meten.
Google Adwords vooral gebruiksvriendelijk
Na het plaatsen van de advertenties zie ik mijn positie direct in de zoekresultaten van Google Adwords staan. Ook de statistieken van Google Adwords zijn gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Facebook is een stuk minder praktisch in gebruik, daar is het maar afwachten of ik mijn advertentie voorbij zie komen. Ook gooit Facebook alle statistieken op één hoop, waardoor je niet kunt zien of het een conversie betreft of ‘gewoon’ een like.
Wie het meest betaalt, bepaalt?
Op basis van de resultaten ben ik de advertenties verder gaan optimaliseren. In Google Adwords pas je eenvoudig de CPC van je zoekwoorden aan en voila: een betere positie! Wat me wel opviel is dat dit niet altijd overeenkwam met de werkelijkheid. Soms werd er positie 7 aangegeven, terwijl de advertentie in feite al op nummer één stond. Ook de Costs Per Click (CPC) wil Google Adwords nog wel eens ruim inschatten, terwijl je advertentie soms in werkelijkheid ver ónder de geschatte CPC al hoog in de zoekresultaten komt.
Bij Facebook gaat het principe van ‘wie het meest betaalt, bepaalt’ niet op. Hier hangt je positie af van budget, kwaliteit en prestatie van je advertentie. Dit is misschien eerlijker, maar maakt een-twee-drie invloed hebben op je positie wel erg moeilijk.
Meer conversies met Facebook
Zitten er dan verder geen voordelen aan het gebruik van Facebook? Jazeker wel. Wanneer je puur naar de resultaten kijkt, zie je dat Facebook aan het eind van de testperiode zes meer conversies dan Adwords heeft, en dat met 50 procent minder kliks en voor 140 euro minder. Dat resulteert in een cost per conversie van 3,86 euro van Google Adwords tegenover slechts 1,51(!) euro van Facebook.
Welk platform werkt het best?
Het mag duidelijk zijn: Google Adwords is beter ingericht voor advertentiedoeleinden. Je betaalt misschien meer, maar de tool is gebruiksvriendelijk en geeft meer mogelijkheden om je advertentie te optimaliseren. Wanneer je daarentegen naar de resultaten kijkt levert Facebook meer conversies op, en dat voor minder geld. Een leuke bijkomstigheid van Facebook is ook dat je een logo bij je advertentie kunt plaatsen.
Eigenlijk zijn beide platforms onmisbaar in je online recruitmentstrategie. Je betaalt relatief weinig voor sollicitaties, kunt alles perfect meten en op Facebook bouw je ook eens nog aan je employer brand. Conclusie: met een goede budgetbewaking en optimalisatie bereik je met een combinatie van zowel Facebook als Google Adwords het beste resultaat.
rogier
says:Wij testen ook Linkedin, hoge kosten , maar nauwelijks conversie. Goed platform om je organisatie te branden tegen lage kosten
Chris Stapper
says:Ik zou iedere organisatie die tijd heeft om wat tijd te investeren aanraden om naast Google Adwords ook LinkedIn en facebook te proberen. Al is het maar om er ervaring mee op te doen. Ik vraag me inderdaad af in hoeverre je ze kunt vergelijken, maar dat moet je als individuele organisatie uitvinden, afhankelijk van je doelgroep en advertentie-doelen.
Voor vacatures ben ik zelf erg tevreden met google adwords, LinkedIn bevalt daar eigenlijk iets minder goed in (minder gebruiksvriendelijk en beperktere resultaten tot zo ver). Wat zijn jullie ervaringen hier in?
Goed onderwerp en erg fijn om dit gelezen te hebben!
Patrick Joosten
says:Hey Rogier,
Interessant stuk hoor. Blijkt maar weer dat je die award onlangs niet voor niets hebt gewonnen. 😉
Groeten Patrick
rogier
says:Hoi Teun
Je hebt helemaal gelijk, wij hebben het met meerdere campagnes geprobeerd, niet alles is een succes. Dus garanties zijn er niet. Het is wel een erg voordelige manier van adverteren en je werkt ook aan je branding voor eventuele toekomstige vacatures. Altijd inzetten dus wat mij betreft.
Teun Smulders
says:Rogier! Bedankt voor de resultaten. Is het onderzoek uitgevoerd voor slechts één vacature van de Bijenkorf? Conclusies trekken op basis van 1 vacatureplaatsing is gevaarlijk. Studenten maken veel gebruik van Facebook. Zou een vacature waar gevraagd wordt om meer ervaring dezelfde resultaten geven?
Jeroen
says:Cool verhaal: ikzelf heb nog (te) weinig ervaring met adverteren via Google/FB en dit is wel erg nuttige informatie.