Monique ten Buur, teamleider recruitment en arbeidsmarktcommunicatie neemt ons mee in de wereld van 1300 sollicitaties per dag. Voor de drie labels Kruidvat, Trekpleister en Ici Paris verwachten ze voor 2013 in totaal 6500 vacatures en 200.000 sollicitaties. Enkel voor de winkels. Kijk, hier verwachten we big data!
In verhouding tot 2012 zijn er 71% meer sollicitanten die reageren, 60% minder eerste gesprekken die daaruit voortvloeien. Wederom het probleem dat de juiste kandidaten niet binnen komen.
De aanwezigen worden in groepen ingedeeld om twee vragen te beantwoorden:
- Hoe verhoog je de kwaliteit van sollicitaties?
- Hoe verlaag je de kwantiteit van sollicitaties?
Dus geen big data, maar een manier om de kwantiteit en kwaliteit van sollicitanten te veranderen. En langzaam ontplooit het sinistere plot achter deze “presentatie” zich.
AS Watson plaatst hun vacatures op LinkedIn en op hun eigen website. Daarnaast zijn ze zelf actief aan het searchen. De suggestie om de harde criteria aan te scherpen of om andere wijze de drempel om te solliciteren te verhogen (10 pagina’s aan sollicitatievragen) zijn ideeën waar ze mee aan het spelen zijn.
Verder wordt geopperd om al online, tijdens de sollicitatie op de website, een match op “cultural fit” te hanteren. De kandidaat beantwoordt vragen om voor een bepaald percentage gematcht te worden met de cultuur van de organisatie. Boven een percentage, bijvoorbeeld 75%, mag je door naar de volgende online ronde in de solllicitatieprocedure.
Monique merkt terecht op dat de sollicitanten van AS Watson, ook de klanten zijn. Los van het feit dat ik in ieder geval nu geen vertrouwen heb in het matchen op cultural fit op basis van een online vragenlijst, vind ik het waanzinnig om de drempel dermate te verhogen dat kandidaten daarom afhaken. Zet de vacatures dan niet online.
Het stimuleren van referralrecruitment is ook een manier om de kwaliteit van sollicitanten te verhogen. Voorgaande referralprogramma’s hebben nog niet het gewenste resultaat opgeleverd, dus nieuwe plannen zijn in de maak.
Over dat sinistere ploot. Ik krijg het idee dat AS Watson zelf eigenlijk ook geen idee heeft. In dat opzicht is het erg slim om hun problemen voor te leggen aan de recruiters die hier aanwezig zijn. Gratis advies! Iedere zichzelf respecterende recruiter begint als een malle creatieve ideeën te spuien: de een nog briljanter dan de ander. Een overvloed aan post-its met advies, recruiters die elkaar in de rede vallen om elkaar af te troeven met nóg betere suggesties, het kan niet op. Maar goed, alle ideeën die hier geopperd worden, worden gretig meegenomen door AS Watson. Graag gedaan hoor!
1 Comment