Enige tijd geleden heb ik het gehad over TimeBox, een mobile app die probeert het eeuwenoude probleem van de beschikbaarheid van flexwerkers op te lossen (al zou ook een vermindering van dat probleem al meer dan goed genoeg zijn). Ondertussen is de pilotfase voorbij en zijn er wat eerste ervaringscijfers beschikbaar gekomen.
Flexwerkers, flexbedrijven en bedrijven die software aan de flexsector leveren hebben hun feedback gegeven.
Wat zeiden de flexwerkers?
Bijna 1000 flexwerkers hebben gedurende de pilot gebruik gemaakt van TimeBox. Uit de afsluitende enquête haalde ik de volgende resultaten:
30% van de respondenten hebben Timebox weliswaar geïnstalleerd en hun beschikbaarheid ingevuld maar hebben die beschikbaar niet gedeeld met de in de app aanwezige bedrijven.
Van de 82% gebruikers die hun beschikbaarheid voor werk wel hadden ingevuld, deelde meer dan 60% daarvan dit met één of meerdere bedrijven. Nog steeds is er ook een aanzienlijk deel gebruikers die niet één van de huidige bedrijven als bemiddelaar heeft, maar afwacht tot er voor hen bekende bedrijven aansluiten. Tegelijkertijd is het opvallend dat meer dan de helft van de respondenten aangeeft meer bemiddelaars te willen zien binnen TimeBox. Nou maar hopen dat deze respondenten ook hebben aangegeven om welke bedrijven het hen dan gaat.
Wat zeiden de flexbedrijven?
Ook flexbedrijven zijn naar hun mening gevraagd:
Dat was van tevoren natuurlijk al te verwachten. Bij een succes van TimeBox is de eerstvolgende stap een integratie van de informatie in het eigen flexsysteem een voorwaarde voor een daadwerkelijk gebruik. Maar het is altijd goed om dat nog eens bevestigd te zien door de doelgroep zelf.
Van de flexbedrijven waren degene die bemiddelden in ZZP-ers het meest enthousiast. Van hen wil 85% de data in hun software geïntegreerd zien. Omdat er via TimeBox ook ‘nieuwe kandidaten’ langskomen, gaf meer dan 60% aan van die kandidaten gelijk wel wat meer te willen weten.
Wat zeiden de flexsoftware bedrijven?
Dit is in deze fase misschien wel de belangrijkste doelgroep voor TimeBox, het succes is naar alle waarschijnlijkheid vooral afhankelijk van het tempo en de mate waarin deze bedrijven een aansluiting met Timebox willen realiseren. En dat betekent overigens wel dat de flexbedrijven de noodzaak daartoe aan de flexsoftware bedrijven moet aangegeven, want anders gebeurt er niets. Dit is een gevalletje kip – ei waarin je voor het weet in een patstelling terecht komt. Wat misschien wel meteen de belangrijkste reden is dat de flexsector zo weinig innoveert?
En daarmee is de pilot van TimeBox aan haar eind gekomen. Ik ben benieuwd of, en zo ja wanneer, we horen over de eerste flextoepassing die met Timebox integreert.
Nabrandertje
Overigens zijn TimeBox en StartMonday winnaars van de Startup Pitch van het Recruitment Tech Event dat op 26 november in Utrecht wordt gehouden. Van StartMonday had ik overigens nog nooit gehoord, dus dat is voldoende reden om eens een bezoekje te brengen aan deze app leverancier. De onliner:
StartMonday is de eerste echte mobile job board dat de eerste indruk naar het begin van het recruitment proces brengt door middel van video.
heeft mij in ieder geval meer dan voldoende geschokt…
Geert-Jan Waasdorp
says:Ik begreep op de Carerix Roadshow van afgelopen donderdag dat TimeBox geïntegreerd was binnen Carerix en ook al gebruikt werd. Ik weet niet of het een pilot was, maar het ziet er naar uit dat het dus al geïntegreerd wordt aangeboden. Interessante ontwikkeling.